نشست شورای هماهنگی مدیران دستگاه های تابعه وزارت امور اقتصاد و دارایی کهگیلویه و بویراحمد، مشاور وزیر امور اقتصادی و دارایی در امور ایثارگران، برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از یاسوج،مدیر کل امور اقتصاد و دارایی کهگیلویه و بویراحمد، با ارائه عملکرد حوزه تحت مدیریت خود ابراز داشت: جلسات شورای هماهنگی با همدلی و همراهی مجموعه دستگاه های وابسته تشکیل شده و نتیجه برگزاری مستمر این نشست ها و همچنین مشکلات موجود به حوزه وزارتی ارسال شده است.
وی با بیان اینکه در حال حاضر میزان رضایت مندی از اداره کل امور اقتصادی و دارایی مطلوب است، ادامه داد: اداره کل امور اقتصادی و دارایی و اداره کل امور مالیاتی استان در تمام زمینه ها و شاخص ها دارای رتبه هستند.
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی کهگیلویه و بویراحمد در ادامه به بیان خصوصیات و دلاورمردی های مردم استان در دوره های مختلف پرداخت و گفت: استان شهیدپرورکهگیلویه و بویراحمد قبل از انقلاب در مبارزه با رژیم طاغوت و مبارزه عشایر حوزه جنوب کشور در سال 42 و همچنین بعد از انقلاب در عرصه های مختلف جنگ و بعد از جنگ دین خود را به مملکت ادا و وفاداری خود به نظام اسلامی را به اثبات رسانده اند.
کشاورز با اشاره به آمار حضور رزمندگان استان کهگیلویه و بویراحمد در جنگ تحمیلی، بیان داشت: این استان به نسبت جمعیت، بیشترین فراوانی تکرار شرکت در جبهه های جنگ حق علیه باطل را به نسبت جمعیت دارد و قریب به 1882 شهید تقدیم انقلاب اسلامی کرده است.
وی تعداد جانبازان را بیش از 10 هزار نفر و تعداد آزادگان سرافراز استان را 317 نفر اعلام و ادامه داد: جنگ تحمیلی 2887 روز طول کشید و در کل 1000 روز فعالیت مستمر جنگ بوده که 207 روز کشور عراق حمله داشته و 793 روز نیز سهم کشورایران بود و عزت بدست آمده نیز به دلیل مقابله با استکبار و جنگ تحمیلی بوده است.
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی کهگیلویه و بویراحمد به خسارت های مالی جنگ 8 ساله بر اقتصاد کشور نیز گریزی زد و گفت: در ابتدای جنگ تحمیلی کشور عراق حدود 30 میلیارد دلار ذخیره ارزی داشت که در پایان جنگ 70 میلیارد دلار بدهکار شده و همه منابع خود را از دست داد.
کشاورز میزان بدهکاری ایران در پایان جنگ تحمیلی را براساس گفته کارشناسان بیش از 97 میلیارد دلار عنوان و بخشی از کاستی ها و محرومیت های اقتصادی موجود در کشور را ناشی از دوران دفاع مقدس و وارد آمدن خسارت های مالی به کشور اعلام کرد و گفت: اگر ما هم خسارات زیانباری را متحمل شدیم به دلیل ماهیت نظام و رویکرد اهداف این انقلاب فرهنگی بود.
وی با اشاره به افتخارآفرینی رزمندگان کهگیلویه و بویراحمد در پد خندق بیان داشت: رزمندگان استان در عملیات های بسیاری شرکت داشته اند و اوج قدرت نمایی و اقتدار، حماسه آفرینی، شهادت و اسارت مربوط به عملیات پد خندق بوده که برگ زرینی در افتخارات مردم استان کهگیلویه و بویراحمد است.
وی جهاد و شهادت را تنها مربوط به دوران دفاع مقدس ندانست و بیان داشت: این استان اکنون نیز در بحث مدافعین حرم نیز دین خود را به انقلاب و ولایت ادا می کنند.
کشاورز با اشاره به تأثیرات بین المللی دفاع مقدس و انقلاب اسلامی بر سایر کشورها بیان داشت: رشادت ها و پایمردی های ایثارگران و مردم ایران موجب شد تا این انقلاب پیروز شود و سایر کشورها قصد الگوبرداری داشته و دارند.
وی در ادامه با اشاره به سیاست گذاری وزارت امور اقتصادی و دارایی در استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: وظایف ما در سیاست گذاری ها بر مبنای هدفگذاری وزارتی است و در این راستا حدود 95 درصد درآمدهای ما در 6 ماهه اول سال 96 وصول شده و از این حیث نسبت به کشور بالاتر است.
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی کهگیلویه و بویراحمد گفت: استان کهگیلویه و بویراحمد با دارا بودن کمتر از یک درصد جمعیت کشور در بسیاری از بخش ها دارای 10 درصد پتانسیل، منابع نفت و گاز و ... را دارد.
کشاورز افزود: این استان 10 درصد آب های روان کشور را دارد که نیاز به چاره اندیشی و توجهات ویژه در زمینه کنترل این روان آب ها است.
وی ادامه داد: کهگیلویه و بویراحمد دومین استان تولید کننده نفت با 750 هزار بشکه در روز بوده و در حال حاضر 6 خط لوله گاز 52 اینچ از این استان برای صدور گاز به مناطق مختلف عبور می کند.
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی کهگیلویه و بویراحمد پوشش جنگلی استان را 70 درصد و 8 برابر استاندارد جهانی اعلام کرد و بیان داشت: با این تفاسیر در دوران طاغوت خدمتی در استان انجام نشد و با وجود خدمات نظام مقدس جمهوری اسلامی این استان کماکان در محرومیت بسر می برد .
کشاورز کارهای انجام شده در استان را به نسبت بضاعت مالی و منابع مالی، مطلوب ارزیابی کرد و افزود: در دولت تدبیر و امید سهم ما از اعتبارات ملی یک هزار و صد و هشتاد میلیارد تومان سرجمع اعتبارات تملک دارایی است که در صورت تخصیص موجب رونق خواهد شد.
وی بانک های استان را بانک های خدمت رسان توصیف کرد و گفت: مدیران توانمندی در راس بانک های استان مشغول به خدمت هستند که نسبت به بضاعت مالی تاکنون خدمات مطلوبی ارائه داده اند.
کشاورز نیاز استان به سرمایه گذاری خارجی را ضروری دانست و افزود: عدد استان از لحاظ زیرساخت ها و امکانات ضعیف است و سرمایه گذار خارجی نیز دنبال مزیت هستند ولی به دلیل تعریف فرصت ملی و عدم وجود فرصت برابر، این امر موجب عمیق شدن شکاف های اقتصادی می شود که نیازمند بازتعریف قوانین و مقررات در این حوزه است. وی تصریح کرد: استان سراسر شیعه و ایثارگر کهگیلویه و بویراحمد نیازمند توجه بیشتری است.
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی کهگیلویه و بویراحمد استان کهگیلویه و بویراحمد را از لحاظ نیروی انسانی، استانی شاخص برشمرد و گفت: قوم لر قابل اعتماد و وفادار به نظام هستند و با وجود اقدامات دولت تدبیر و امید در این استان، نیازمند توجهات بیشتری در زمینه بکارگیری نیروهای توانمند کهگیلویه و بویراحمد است.
وی در ادامه با اشاره به وضعیت خدمات رسانی به ایثارگران در استان اظهار داشت: کلیه قانون های تدوین شده در حوزه امور ایثارگران در اداره کل امور اقتصاد و دارایی استان اجرا شده است.
کشاورز تعداد نیروهای شاغل ایثارگر در این اداره کل را 30 درصد اعلام کرد و تصریح کرد: اکثر این نیروها در ظرف 2 سال اخیر و از بین فرزندان شهدا به کار گرفته شده و با پیگیری های صورت گرفته از سهمیه 146 نفری تعداد 10 نفر سهمیه این اداره کل بوده که خوشبختانه جذب شده اند که در راستای مأموریت آموزشی تعدادی از این نیروها در مقطع دکترا و کارشناسی ارشد در حال تحصیل هستند.
وی همچنین از استخدام و بکار گیری 2 نفر از فرزندان آزادگان در راستای ماده 48 قانون تنظیم در اداره کل امور اقتصاد و دارایی نیز خبر داد و افزود: در راستای خدمات رسانی و بیمه ایثارگران ماده 51 و 53 برنامه ششم عملیاتی شده و کسانی که دارای بیش از 6 ماه سابقه جبهه بوده اند، در زمینه بیمه آنها اقدام شده است.
سید محمود داربام مشاور استاندار در امور ایثارگران نیز در این نشست با بیان آماری از حضور رزمندگان و ایثارگران کهگیلیویه و بویراحمد در دوران دفاع مقدس گفت: این استان در اعزام نیرو به جبهه های جنگ به نسبت جمعیت با 33 هزار رزمنده رتبه اول را در سطح کشور داراست.
وی جوان ترین و مسن ترین شهید استان را به ترتیب 12 و 67 ساله اعلام کرد و افزود: همچنین 99 درصد رزمندگان و 90 درصد شهدای استان زیر 30 سال سن داشته اند.
وی وجود دو خانواده 3 شهیدی و 43 خانواده دو شهیدی را از دیگر نکات قابل توجه در زمینه ایثارگری و شهادت طلبی مردم استان بیان کرد و گفت: بیش از 63 درصد از مدیران دولت تدبیر و امید در استان از جامعه ایثارگر هستند.
داربام با بیان اینکه در دولت تدبیر و امید خدمات مطلوبی به ایثارگران ارائه شده است، ادامه داد: اجرای قانون جامع خدمات رسانی به جامعه ایثارگران اولین قانون اجرایی در این دولت بود.
وی ادامه داد: با توجه به وضعیت اقتصادی یکی از مشکلات ما پرداخت پاداش پایان خدمت خانواده های ایثارگران بود که دولت توانسته است این مهم را تا پایان سال 95 انجام دهد.
داربام احیای شورای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت را از دیگر اقدامات مفید دولت دانست و گفت: مهمترین اقدامی که در این شورا صورت گرفته است اجرای سیاست های کلی احیاء شورای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت مطابق فرامین مقام معظم رهبری می باشد.
وی ابراز داشت: در استان کهگیلویه و بویراحمد علی رغم مشکلاتی که در سایر استان ها وجود دارد، در اجرای قانون برنامه ششم استان اول هستیم و در این زمینه نیز ادارت تابعه امور اقتصاد و دارایی عملکرد مناسبی داشته اند و جزء ادارات اول استان بودند و در زمینه ساماندهی گلزار شهدا نیز اداره کل امور مالیاتی پیش قدم شد.
داربام عملکرد ادارت استان در برگزاری کنگره شهدای را نمونه شاخصی از وحدت و مساعدت بی نظیر در حوزه اجرای برنامه های ترویج فرهنگ ایثار و شهادت دانست. مشاور استاندار در امور ایثارگران گفت: در حوزه ایثارگران ادارات تابعه اقتصادی و دارایی را یار خود می دانیم زیرا علاوه بر اجرای مصوبات و قوانین ایثارگری در حوزه تحت مدیریتی خود به یاری جامعه ایثارگری استان نیز آمده است.
داربام بیان داشت: در حوزه خدمات بانکی و ارائه تسهیلات به ایثارگران نیز بانک های استان عملکرد شایسته و مطلوبی داشته اند و در خصوص ارائه خدمات بیمه مکمل نیز بیمه ایران عملکرد مطلوبی داشته که جای بسی تشکر و قدردانی دارد.
وی تنها مشکل در حوزه بانک ها را موضوع تبدیل وضعیت جامعه ایثارگری دانست و خواستار اتخاذ تصمیم مناسب و مساعدت در این زمینه شد.
داربام در مورد بحث همترازی رزمندگان نیز گفت: بحث همترازی برای رزمندگان در قانون آمده که قبلا ویژه جانبازان بوده و در حال حاضر به رزمندگان با سابقه 6 ماه نیز بحث همترازی تعلق خواهد گرفت.
وی ادامه داد: در مبحث معیشت خانواده رزمندگان نیز ماده 88 در مورد بحث حداقل معیشت خانواده رزمندگان نیز پیش بینی شده است.
داربام معافیت 30 درصدی فرزندان در دانشگاه های شبانه و آزاد و پیام نور ، معافیت 30 درصدی از خدمات هواپیمایی و ریلی و همچنین بهر مندی از قانون انشعاب رایگان در اخذ امتیازات آب، برق وگاز و پرداخت مابه التفاوت تغییر صندوق بیمه ای تا 15 سال را از امتیازات ارائه شده به رزمندگان برشمرد.
محمدعلی غفاری مدیرکل امور مالیاتی استان نیز با ارائه گزارشی از وضعیت ایثارگران در اداره تحت مدیریت خود گفت: از جمعیت 270 نفری کارکنان امور مالیاتی در استان حدود 30 درصد از جامعه ایثارگران هستند.
غفاری با بیان اینکه همکاران ایثارگر امور مالیاتی توانسته اند در جبهه اقتصاد نیز مفید باشند، ادامه داد: همکاران مالیاتی ما با لبیک به فرامین مقام معظم رهبری مبنی بر جایگزینی درآمدهای مالیاتی به جای درآمدهای نفتی، در سال 95 اولین بار از زمان پیداش نفت درآمدهای مالیاتی توانستند از درآمدهای نفتی سبقت بگیرند.
وی ادامه داد: اداره کل امور مالیاتی استان در بحث وصولی توانسته است بیش از 103 درصد وصولی داشته باشد.
مدیرکل امور مالیاتی استان گفت: براساس برآوردهای صورت گرفته سهم مشاغل استان در سهم وصولی ها 7 درصد است که همین سهم توسط حقوق بگیران 25 درصد است و این امر نشان دهنده عدم فشار این اداره کل بر مردم جهت وصول مالیات است.
عفاری ادامه داد: در حوزه عملکردی نیز وضعیت مطلوبی داشته ایم به گونه ای که در سال گذشته در رتبه های اول تا سوم کشور قرار داشتیم.
وی اجرای کامل دستورالعمل ها در راستای جلب رضایت جامعه ایثارگر را از اقدامات شاخص این اداره کل برشمرد و افزود: خوشبختانه تا کنون شاهد حتی یک مورد نارضایتی خانواده ایثارگر در راستای ارائه خدمات توسط اداره کل امور مالیاتی استان نبوده ایم.
اله داد محمدی مدیرامور شعب بانک کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد نیز با بیان اینکه خدمات ارائه شده به جامعه ایثارگران کافی نیست، گفت: شاید خدمتی که ارائه می شود تنها به 50 درصد از ایثارگران را شامل شود و 50 درصد این جامعه از ارائه خدمات مغفولند.
محمدی گفت: در حال حاضر موضوع مورد بحث اشتغال و هزینه هایی که بر جامعه ایثارگری وارد شده، بدبینی و سخت گیری هایی که در کمیسیون های پزشکی در موضوع درصد جانبازی مدنظر قرار می گیرد برخی از جانبازان را از دریافت این خدمات محروم کرده که نیازمند بازنگری است.
وی تکریم اسطوره ها را امری پذیرفته شده در دنیا دانست و ادامه داد: مساعدت ها به جامعه ایثارگری عام نیست و این زیبنده جامعه ایثارگری نبوده و نباید خدمات به دید منت به این قشر ارائه شود.
محمدی خواستار طرح موضوع در دیدار مشاور وزارت امور اقتصاد و دارایی در امور ایثارگران در حضور مقام معظم رهبری شد.
محمدعلی نوروزی مدیرکل بیمه ایران در کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: بیمه ایران با توجه به منویات مقام معظم رهبری در مبحث اقتصاد مقاومتی در مورد بیمه سلامت نهایت تلاش خود را به عمل آورده به گونه ای که در بین دستگاه های خدمات رسان بعد از سپاه پاسداران حائز رتبه دوم است.
وی با اشاره به میزان مطالبات بیمه ایران افزود: میزان مطالبات بیمه ایران در حوزه ارائه خدمات 2200میلیارد در سطح کشور و 45 میلیارد تومان در استان کهگیلویه و بویراحمد است.
احدالله امیری مدیرعامل بانک ملی و دبیر کمیسیون هماهنگی بانکهای استان نیز گفت: بحث ایثار و شهادت مقوله ای ارزشی است که هر اندازه که تلاش کنیم نمی توانیم زحمات آنان را جبران کنیم.
وی با ارائه آمار منابع و مصارف سیستم بانکی گفت: سهم ما از منابع 39 هزار و 199 میلیارد بوده و نرم مصرف آن 80 درصد است اما عملکرد بانک ها با ارائه آمار 44 هزار و 700 میلیارد، نشان دهنده این است که بالای 120 درصد هزینه کرده اند و این آمار صرفا به خاطر خدمات رسانی به مردم استان و جامعه هدف و ایثارگران بوده است.
وی تصریح کرد: انتظار ما پشتیبانی برای اشتغال و تولید است . با توجه محرومیت های استان تعداد زیادی از فرزندان ایثارگران با سطح علمی بالا در سطحی از شغل خود متوقف شده و با توجه به محدودیت استخدام توانایی تغییر وضعیت این پرسنل وجود ندارد انتظار است برای این استان تمهیدات لازم جهت استخدام و برآوردن خواسته های خانواده شهدا ما را یاری نمایید.
علی حسین خوشزاد مسئول سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی استان نیز با ابراز گلایه از وضعیت تبدیل وضعیت نیروها گفت: با توجه به اینکه کلیه این نیروها ایثارگرند، خواستار مساعدت در پیگیری تبدیل وضعیت این نیروها هستیم.
حجت الاسلام لطف الله ثقفی ، مشاور وزیر امور اقتصادی و دارایی در امور ایثارگران در پایان این نشست با اشاره به جایگاه و مقام ایثارگران ابراز داشت: بحث ایثارگران و جهادگران در راه خدا در هر جامعه و هر سیستم و حکومتی وجود دارد اما بحث ایثارگران در مکتب و نظام ما چون وصل به مبدأ بوده از ویژگی بارز و خاصی برخوردار است.
وی با اشاره به آیه شریفه « فضل الله مجاهدین علی القائدین اجراً عظیما» ابراز داشت: خداوند به کسی که در راهش مجاهدت کرده، برتری داده است و در هر صورت مجاهد برتر است و برتری او « اجر عظیم » است.
حجت الاسلام ثقفی در بیان « اجر عظیم» با اشاره به احادیث گفت: حضرت علی «ع» در روایات ایثار را در بین تمام صفات برتر و شایسته تر معرفی کرده است.
وی با بیان اینکه در بحث ایثارگری همیشه دچار نوعی افراط و تفریط در عمل بوده ایم ، ادامه داد: با تقدیر نمی توان آلام و دردهای خانواده شهدا، جانبازان و ایثارگران را جبران کنیم اما می توان گوشه ای از آنها را تسلی داد.
حجت الاسلام ثقفی با اشاره به مشکلات خانواده های شهدا، زحمات و تلاش های آنها را غیرقابل جبران دانست.
وی با اشاره به سخنان امام راحل «ره» در مورد رسیدگی به خانواده ایثارگران گفت: ولایتمداری تنها به زبان نیست و باید در عمل ولایتمدار باشیم.
حجت الاسلام ثقفی در ادامه با اشاره به مقوله ترویج فرهنگ و شهادت، ابراز داشت: ترویج فرهنگ ایثار و شهادت یعنی انسان در قبال وظیفه خود احساس مسئولیت کرده و به بیت المال خیانت نکند.
وی با اشاره به حدیثی مهمترین ویژگی ریاست را سعه صدر دانست و گفت: در برخورد با جامعه ایثارگر باید با سعه صدر برخورد کنید.
مشاور وزیر امور اقتصادی و دارایی در امور ایثارگران ضمن تشکر از مدیران دستگاههای تابعه وزارت امور اقتصادی و دارایی استان از آنان خواست در صورت داشتن طرح، ایده و نکته موارد را جهت انعکاس به وزارتخانه، اعلام نمایند.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 719924

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =