۱۷ آبان ماه مصادف با هشتم سپتامبر بعنوان روز جهانی رادیولوژی نامگذاری شده است . به همین مناسبت و با توجیه شناخت بیشتر شهروندان از رادیولوژی فک و صورت سراغ یکی از اعضای موفق هیات علمی دانشکده دندانپزشکی یاسوج رفتیم تا در این خصوص توضیحاتی ارائه نماید.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از یاسوج،دکتر رقیه پناهی عضو هیات علمی دانشگاه دندانپزشکی یاسوج،رادیولوژیست فک و صورتو معاون پشتیبانی سازمان نظام پزشکی شهرستان بویراحمد پاسخگوی سوالات ما در این ارتباط بود.

ضمن تبریک ۱۷ آبان ماه روز جهانی رادیولوژی لطفا مختصری درخصوص تاریخچه پیدایش این علم و پیشرفتهای آن تا زمان حال توضیحاتی بفرمایید؟

سال ۱۸۹۵ استارت علم رادیولوژی با کشف اشعه ای ناشناخته توسط فیزیکدان آلمانی بنام Wilhelm Konrad Roentgen، که قادر بود از اجزای درونی انسان عکس تهیه کند و بعدها نام اشعه ایکس بخود گرفت ،زده شد.

با این کشف علم رادیولوژی شروع بکار کرد و با توسعه فناوری و علوم گرچه رادیولوژی با این کشف آغاز شد، ولی علم تصویربرداری پزشکی محدود به استفاده از اشعه ایکس باقی نماند و با پیشرفت علوم و صنایع و ظهور فن آوری های نوین، روشهای دیگر تصویربرداری نیز در این مجموعه قرار گرفتند که مهمترین آنها سونوگرافی، CT Scanو MRI و البته جدیدترین انهاCBCT میباشد

امروزه با توجه به اینکه علوم تصویربرداری پزشکی بر پایه فناوریهای علمی قرار دارند، پیشرفت های غیر قابل پیش بینی و شگرفی کرده اند که گاه از حد تصور خارج شده است، بطوریکه سرعت این پیشرفت در مدت زمانی که از پیدایش این علم گذشته، با هیچیک از علوم بالینی پزشکی دیگر قابل مقایسه نمی باشد و بر اساس نظرسنجی که در ابتدای هزاره سوم میلادی در میان معتبرترین دانشمندان علوم پزشکی جهان انجام گرفت، تاثیرگذارترین تحولات پزشکی جهان در قرن بیستم، علوم تصویربرداری پزشکی بوده اند.
تخصص شما در حوزه رادیولوژی دهان، فک و صورت است ،بفرمایید چه وجه تمایزی این رشته را از سایر رشته های رادیولوژی جدا می کند

-رادیولوژی دهان،فک و صورت یکی از دوره های تخصصی دندانپزشکی است که شامل مبانی فیزیکی و تکنیکهای تصویری برداری،تفسیر ضایعات در انواع تصویر برداری هاست .

رادیولوژی دندان برای مشخص کردن دندانهای پوسیده ،کیست ها بیماری های لثه ، بررسی دندانهای نهفته ،ضایعات و تومورهای ناحیه سر و گردن ،تومورهای ناحیه دهان

شکستگی های فک و صورت می باشد.

CBCTگرافی تخصصی رادیولوژی فک و صورت است که با کمترین دوزاشعه منطقه وسیعی را با جزییات خوب نشان می دهد .

خانم دکتر اگر امکان دارد در ارتباط با انواع استفاده هایی که از رادیولوژی می شود توضیح دهید

ابتدا لازم می دانم انواع رادیولوژی را که شامل رادیولوژی تشخیصی ،رادیولوژی مداخله ای ،رادیولوژی درمانی و رادیولوژی هسته ای است برای آشنایی مردم عزیز نام ببرم .

در رادیولوژی فک و صورت با عنوان مثال سیالوگرافی غدد بزاقی می تواند پروسه تشخیصی و درمانی باشد و یا بیماران مبتلا به گرفتاری مفصل گیجگاهی می توانند برای بررسی و درمان مشکلات خود به رادیولوژیست فک و صورت مراجعه کنند.

در رادیولوژی علاوه بر مشکلات سر و گردن ومفصل گیجگاهی ،شکستگی ها از ناحیه سر و صورت ،وضعیت دندانی و لثه ای ،بینی و فک و تومورهای ناحیه سر و گردن با دقت خاص بررسی می شود.
نکته مهم و قابل توجه این است که گاه رادیولوژیست فک و صورت اولین کسی است که متاستازهای تومورهای بدخیم را در کلیشه پانورامیک تشخیص میدهد حتی متاستاز از توموری که ممکن است بیمار هم از ان مطلع نباشد .

و یا بطور خاص بیمارانی که دچار اسپاسمهای عضلانی در ناحیه عضلات صورت و متعاقب ان ناراحتی هایی در ناحیه مفصل گیجگاهی هستند براحتی میتوانند تحت نظر رادیولوژیست فک و صورت درمان خود را اغاز کنند .

مشکلات در ناحیه سینوس و بینی افراد مثلا گرفتگی بینی خونریزی از بینی تومورهای در این نواحی شکستگی در این نواحی براحتی توسط رادیولوژیست فک و صورت مسیر درمان طی میشود ،متاسفانه بعلت ناشناخته بودن این رشته
برخی تصور میکنند که رادیولوژیست فک و صورت فقط مشکلات دندانی را بررسی میکند در حالیکه فیلد تشخیص و گاه درمان در این رشته فراتر از دندانها و کاملا تخصصی است

شما عضو هیات علمی دانشکده دندانپزشکی یاسوج هستید در ارتباط با خدماتی که در این دانشکده عرضه می شود ،توضیح دهید .

حدود ۴رادیولوژیست در بخش رادیولوژی مشغول بکار هستند که از اساتید مجرب دانشگاه هستندو با هزینه های دولتی مراجعه کنندگان را تحت تشخیص و درمان قرار میدهند

در دانشگاه بیماران مراجعه کننده با هزینه هایی به مراتب کمتر از مطب های پزشکی خدمات دریافت میکنند ،ضمن اینکه با توجه به بروز بودن امکانات دانشکده دندانپزشکی ،خدمات ارائه شده بسیار مطلوب است.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 725949

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =