معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: امسال ۳۴۲هزار هکتار از اراضی استان زیر کشت گندم خواهد رفت.

به گزارش خبرآنلاین آذربایجان‌غربی، عبدالله فتح اله زاده، در همایش آغاز همزمان کشت پائیزه گندم در سراسر کشور که با حضور مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی و هیئت همراه، رییس سازمان جهاد کشاورزی استان و مسئولان سازمان در سالن همایش ساختمان شماره دو جهاد کشاورزی استان آذربایجان غربی برگزار شد، گفت: کشاورزی از مولفه های مهم اقتصادی و تامین امنیت غذایی از مهمترین اولویت های هر کشور است. با توجه به منویات مقام معظم رهبری؛ ریاست جمهوری و سایر مسئولان و فعالان بخش کشاورزی به اهمیت موضوع افزایش تولید و اشتغال، افزایش بهره وری را در دستور کار قرار داده ایم.
وی افزود: هم‌اکنون ۲۲.۸ درصد اشتغال استان در بخش کشاورزی است، در حالی که میانگین کشوری اشتغال در این بخش ۱۷.۹ درصد است.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی خاطر نشان کرد: هم اکنون ۲۵ درصد ارزش افزوده استان به بخش کشاورزی تعلق دارد. در حالی که این رقم در کشور ۱۰ درصد است.

فتح‌الله‌زاده گفت: در سال زراعی گذشته، ۶۰۰ میلیارد تومان خسارت متوجه بخش کشاورزی شد و تلاش داریم برای کاهش این خسارت ها نحوه آبیاری و الگوی کشت را تغییر دهیم.

وی افزود: درحال حاضر گندم ۴۰ درصد از امنیت غذایی جامعه را تامین می کند و برای بالا بردن تولید آن و کاهش تلفات باید فاصله مراکز تحقیقاتی و پژوهشی با مراکز اجرایی حذف شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی تصریح کرد: استان آذربایجان غربی با اختصاص ۵۰ درصد اراضی زراعی، سالانه بطور میانگین ۳۵۰ هزار هکتار زیر کشت گندم می رود و در سال زراعی ۹۶-۹۵ پیش‌بینی تولید بالغ بر ۵۵۰ هزار تن گندم داشتیم که با توجه به خسارت های وارد شده از جمله کاهش ۳۰ درصدی بارندگی در استان، عدم پراکنش مناسب و سرمای هوا، در نهایت ۴۲۰ هزار تن گندم در استان تولید شد.

فتح‌الله‌زاده گفت: در سال زراعی گذشته، حدود ۴۰۰ هزار تن گندم در مراکز خرید از کشاورزان خریداری شد که ۲۷۰ هزار تن آن توسط شرکت غله و خدمات بازرگانی و ۱۰۵ هزار تن توسط سازمان تعاون روستایی استان و مابقی نیز توسط ۵ شرکت فرآوری بذور گندم استان خریداری شده است.

وی افزود: تعهد استان در زمینه کشت گندم در سال زراعی ۹۷-۹۶ بالغ بر ۳۴۲ هزار هکتار است که ۲۵۹ هزار هکتار آن دیم و ۸۳ هزار هکتار از آن آبی است.

وی خاطرنشان کرد: آذربایجان غربی با داشتن رتبه ۷ کشور در تولیدات کشاورزی، سالانه ۴.۲ میلیارد مترمکعب آب در این بخش مصرف می کند که ۹.۴ میلیون مترمکعب از این آب از طریق ضایعات از چرخه خارج می شود. در حالی که اگر کاشت و داشت و برداشت محصولات به موقع و با دقت صورت گیرد، شاهد ضایعات کشاورزی نخواهیم بود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی تصریح کرد: به دنبال جذب ۵۶.۲ میلیارد تومانی ضریب مکانیزاسیون هستیم. در حال حاضر ضریب مکانیزاسیون استان ۱.۴۵ درصد است و با ضریب کشوری ۰.۰۱ درصد فاصله دارد.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 709701

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =