معاون اقتصادی رئیس جمهور دوشنبه شب در گفتگوی زنده با شبکه تلویزیونی سی.ان.ان از مواضع اخیر ترامپ انتقاد کرد و مذاکره مجدد برجام را غیرممکن دانست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، دکتر محمد نهاوندیان در برنامه امانپور در خصوص اظهارات اخیر رئیس جمهور آمریکا گفت: ترامپ به عنوان یک رئیس جمهوری جدید فرصت آغاز یک همکاری سازنده با ایران را از دست داد. او همان لفاظی های  منفی و تکراری را علیه ایران تکرار کرد که باعث خشم مردم ایران شد. 


معاون اقتصادی رئیس جمهوری با انتقاد از ادبیات به کار گرفته شده توسط ترامپ گفت: سخنان ترامپ همه دشمنی ها و خصومت های  گذشته آمریکا علیه  ایران را در یادها  زنده کرد. دشمنی هایی که با انجام کودتای سازمان سیا علیه دولت مشروع ایران در سال ۱۹۵۳ آغاز شد و تا کمک های همه جانبه دولت آمریکا به صدام حسین در جنگ هشت ساله علیه ملت ایران ادامه پیدا کرد. این ادبیات هیچ کمکی نمی کند. موضع او در قبال برجام نیز با مخالفت همه دیگر اعضای حاضر در توافق مواجه شده و شانسی هم برای جلب حمایت از سوی دیگران ندارد.


دکتر نهاوندیان در پاسخ به سوال دیگری از سوی امانپور مبنی بر اینکه ایران تا چه اندازه امیدوار به باقی ماندن شرکای اروپایی به برجام است گفت: مذاکره مجدد غیر ممکن است.  تا زمانیکه دیگر اعضای حاضر در توافق برجام از آن حمایت کنند و ایران نیز از آن منتفع شود ، آن را ادامه خواهد داد اما اگر نتیجه موضع جدید امریکا بر کل معاهده تاثیر منفی بگذارد و ایران احساس کند که از معاهده منتفع نمی شود مجبور خواهد شد تا در موضع خود نسبت به برجام تجدید نظر کند.


دکتر نهاوندیان با غیرسازنده خواندن رویکرد دولت ترامپ درباره سپاه پاسداران گفت: تاثیر صحبت های ترامپ آن بود که همه مردم و سیاستمداران ایران را متحد کرد. اینگونه سخنان زیان بار است و سازنده نیست و کمکی نمی کند. ایران در مبارزه با داعش و تروریسم نقش داشته است و نمی توان نقش موثر ایران در مبارزه با تروریسم از جمله در مبارزه با داعش را نادیده گرفت.


معاون اقتصادی رئیس جمهوری در ادامه گفت: برنامه موشکی ایران بخشی از برجام نبود و بخشی از برنامه دفاعی ایران است که قابل مذاکره نیست. اگر  در مسائل  بین المللی و منطقه ای نگرانی وجود دارد، این مسائل می تواند موضوع مذاکره میان ایران با کشورهای منطقه، همسایگان یا اروپا باشد، اما مذاکره مجدد برجام غیر ممکن است، چرا که هیچ یک از سایر طرفین توافق نیز آن را نمی پذیرند و حاضر به مذاکره مجدد نیستند.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 717993

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =