دبیر شورای عالی حوزه علمیه، گفت: هم مراجع و هم رهبری می‌فرمایند که نیاز ضروری امروز حوزه، اخلاق است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از قم، آیت‌الله رضا استادی، شامگاه چهارشنبه، در گردهمایی استادان تفسیر در دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) گفت: در قم همیشه جلسات تفسیر وجود داشت، ولی برخی از روی بی اطلاعی گفتند که تفسیر در حوزه مهجور مانده ولی با فعالیت‌های اخیر این شایعه منتفی شده است.

وی با بیان اینکه جلسات تفسیر و علوم قرآنی به تعداد چند صد عدد در حوزه قم وجود دارد افزود: هم مراجع و هم رهبری می‌فرمایند که نیاز ضروری امروز حوزه، اخلاق است.

استادی عنوان کرد: فقه و اصول و ادبیات به صورت غیرمستقیم با اخلاق مرتبط است و ممکن است کسی مباحث فقهی را بگوید ولی ربطی به اخلاق ندارد ولی آیه آیه قرآن با اخلاق ارتباط دارد.

استادی تصریح کرد: پیشنهاد بنده این است که در ذیل تفسیر آیات قرآن، مباحث اخلاقی مرتبط نیز برای طلاب بیان شود تا کم کم طلاب به مسایل اخلاقی آشنا شوند.

استاد حوزه علمیه گفت: امام و مراجع بر این نکته تاکید داشتند که مسایل اخلاقی در جلسات درسی بیان شود اما این مسئله فراگیر نشده است و اگر استادان قرآنی اهتمام بورزند حتما موثر خواهد بود.

استادی اظهار کرد: جلسات تفسیر باید جلسات معنوی باشد زیرا منطق و ادبیات نیست و باید کاملا معنوی باشد و عظمت قرآن حفظ شود.

وی افزود: اگر می‌خواهیم در شاگردان و طلاب اثرگذار باشیم ابتدا باید خودمان اهل عمل به دستورات قرآن باشیم بنابراین اگر دروس تفسیر بخواهد معمولی باشد خیلی فایده نخواهد داشت و باید بنا بگذاریم هم خودمان استفاده کنیم و هم دیگران از آن بهره ببرند.

وی تاکید کرد: اگر به تعبیر امام علی(ع) کسی با قرآن مجالست کند هدایتش زیاد و بی بصیرتی او کم می‌شود زیرا قرآن را اگر هزاران بار هم بخوانیم باز دارای جاذبه است.

استادی با بیان اینکه احترام و عظمت و تاثیر قرآن باید در جلسات قرآنی حفظ شود بیان کرد: سعی کنید در هر جلسه غیر از متن تفسیری، سؤال و مطلب جذابی از کتب دیگر بیان کنید.

وی افزود: شبهات را نباید با طول و تفصیل در سطح جامعه بیان کنیم و باید شبهات در جای خود مطرح شود لذا القای شبهه در همه فضاها و در جلساتی که نمی‌دانیم سطح علمی افراد چگونه است مصلحت نیست.

۴۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 732530

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =