مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری روایت کارن الیوت هاوس تحلیل گر با سابقه امریکایی از اوضاع عربستان را مورد بررسی قرار داده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، کارن الیوت هاوس روزنامه‌نگار و تحلیل‌گر آمریکایی سابقه زیادی در بررسی مسائل استراتژیک داشته و سال‌ها در اندیشکده‌های آمریکایی کار کرده است. مدیریت در وال‌استریت ژورنال، برنده جایزه پولیتزر برای پوشش اخبار خاورمیانه، عضویت هیئت امنای شورای روابط خارجی آمریکا و دانشگاه بوستون و هیئت مدیره "مؤسسه رند" از سوابق اوست. وی هم‌چنین نویسنده کتاب «درباره عربستان سعودی: مردم، گذشته، دین، اشتباهات و آینده» نیز هست. الیوت هاوس در متنی که پیش روست به پشتوانه سال‌ها تجربه در امور عربستان سعودی، چالش‌های پیش روی این کشور را برشمرده است. وی در مقدمه گزارش خود می‌گوید:

 «این گزارش بیشتر بر مبنای سفری یک‏ ماهه به عربستان سعودی در ماه ژانویه و آخرین مطالعات و گفت‏ وگوهای (محرمانه و غیرمحرمانه) من در طول چهار دهه گذشته با طیف وسیعی از شهروندان عربستان سعودی، وزرای دولت و اعضای ارشد خاندان سلطنتی آل‌سعود، به رشته تحریر درآمده است. قاعدتاً از آخرین سفر من به عربستان سعودی در سال گذشته، تغییرات زیادی به وقوع پیوسته است، از جمله انتصاب یکی از رهبران نسل جوان آل‌سعود با پتانسیل ایجاد تغییرات قابل توجه در سیاست‏های داخلی و حتی بروز بی‏‌اعتمادی بیشتر میان عربستان سعودی و محافظ دیرینه‏‌اش ایالات‏‌متحده آمریکا.
او می نویسد: در این سفری که به عربستان داشتم، تعداد پرشماری از شاهزادگان ارشد سعودی می‏‌پرسیدند: «آیا آمریکا برای همیشه از رهبری خاورمیانه کناره‌گیری کرده است یا رئیس‏‌جمهور جدید ایالات‌متحده، رهبری سنتی آمریکا بر خاورمیانه را احیا خواهد کرد؟ مدتهاست که دفاع از نفت عربستان و دموکراسی اسرائیل، اصلی‌ترین منافع آمریکا در منطقه بوده‏‌اند و در این اولویت‏‌ها نباید تغییری صورت گیرد. در گزارش پیش‌رو به بررسی تغییرات نسلی قابل توجه در خاندان سلطنتی آل‌سعود، چالش‏‌های داخلی پیش‌روی ثبات عربستان، تهدیدات منطقه‌ای متوجه پادشاهی سعودی و آینده روابط خدشه‏‌دار شده فعلی‏‌اش با محافظ سنتی این کشور یعنی آمریکا می‏‌پردازم».

 گزارش الیوت‌هاوس به لحاظ برشمردن مشکلات عربستان سعودی حاوی نکات راهبردی قابل توجهی است. هاوس در انتهای این گزارش نتیجه می‌گیرد که پادشاهی عربستان سعودی با مجموعه‌ای از مشکلات و چالش‏ها مواجه است:

1. کاهش پایدار قیمت نفت که اقتصاد و قرارداد اجتماعی سعودی‏‌ها با مردم عربستان را تهدید می‏‌کند.

2. افزایش آشوب منطقه‏‌ای و توسعه‏‌طلبی ایران.

3.  روابط عمیقاً فرسایش‌یافته عربستان و ایالات‌‏متحده آمریکا در دولت اوباما و تردید درباره سیاست‏‌های دولت بعدی.

4. تغییر نسلی در خاندان سلطنتی حاکم که مملو از رقابت قدرت بین شاهزادگان مختلف است.

 الیوت هاوس معتقد است مشکلات داخلی عربستان سعودی عمیق‌تر از مشکلات خارجی آن هستند و برای مثال در حالی‌که یافتن شغل برای نسل جدید جوانان بیکار سعودی در غیاب درآمدهای سرشار نفتی به مشکل بزرگ تبدیل شده است، بهترین کاری که رژیم سعودی در این‌باره می‏‌تواند انجام دهد این است که در چشم مردمان خود آشوب منطقه‏‌ای را به حدی بزرگ جلوه دهد که سعودی‏‌ها ثبات نسبی این کشور تحت حکومت خاندان آل‌سعود را بهتر از هر چیز دیگری تلقی کنند.

 گزارش حاوی این نتیجه‌گیری تلویحی نیز هست که کاهش سطح تنش در منطقه، امکان فرافکنی را از حکومت عربستان سلب کرده و آن‌را بیشتر رو در روی مسائل داخلی قرار خواهد داد. تنش‌های خارجی هم‌چنین موجد انسجام در ساختار خاندان سلطنتی نیز خواهد بود که در یکی از پرتنش‌ترین دوران‌های عمر خانواده سلطنتی قرار گرفته است.

 گزارش کارن الیوت هاوس که از پشتوانه چند دهه فعالیت و شناخت عربستان سعودی و منطقه خاورمیانه برخوردار است، الزاماتی برای تفکر راهبردی درباره روابط ایران و عربستان نیز دارد و به همین دلیل توسط مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری ترجمه شده‌است.

49312

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 736744

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =