لاریجانی: «بوروکراسی شر» نام بهتری برای رژیم صهیونیستی است

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: من ابا دارم از اینکه کلمه رژیم صهیونیستی را به کار ببرم. این عبارت برای‌شان زیاد است، حق‌شان این است که به آنها «بروکراسی شر» بگویند.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از خبرگزاری ها، علی لاریجانی در نشست اضطراری کمیته فلسطین اتحادیه مجالس کشورهای اسلامی که صبح امروز در هتل اسپیناس تهران برگزار شد، اظهار کرد: همه کشورهای اسلامی باید این بیداری را در ماجرای انتقال پایتخت رژیم صهیونیستی به قدس داشته باشند. این مساله کوچکی نیست و کمیته فلسطین که متشکل از پارلمان‌های کشورهای اسلامی است و در تهران تشکیل شده با تحلیل واقع‌بینانه باید اقداماتی را پیش‌روی کشورهای اسلامی قرار دهد.

وی اضافه کرد: صرف اعلام انزجار از این اقدام کفایت نمی‌کند بلکه برخی کشورها روابط اقتصادی و سیاسی با رژیم صهیونیستی دارند. حداقل کاری که با غیرت اسلامی و عربی سازگار است، این است که این روابط تا زمانی که آنها از تصمیم خود برگردند تعلیق شود تا آمریکا و صهیونیست‌ها احساس نکنند این ماجرا موقتی است و این تظاهرات‌ها بعد از مدتی ختم می‌شود. اگر این اقدام را امروز عملی نکنیم سال‌های بعد پشیمان می‌شویم. ما باید از ملت فلسطین که در سرزمین‌شان انتفاضه خلق می‌کنند حمایت کنیم. این اقدام می‌تواند آمریکا و صهیونیست‌ها را به عقب وا دارد.

اهم اظهارات لاریجانی به شرح زیر است:

*ما برای مساله مهمی دور هم جمع شده‌ایم. بین‌المجالس اسلامی مسئولیت مهمی دارد مخصوصا در شرایط فعلی که اقداماتی علیه ملت فلسطین رقم می‌خورد جا داشت که این کمیته تشکیل شود. از مجلس اردن هم تشکر می‌کنم که پیشنهاد تشکیل این جلسه را به دبیرخانه داد. امیدوارم بحث‌های جدی برای مقابله با این اقدام انجام شود و نهایتا به راه‌حلی در این زمینه برسیم.

*سوال مهم این است که چرا ایالات متحده در این مقطع این اقدام را انجام داد که سفارت خود را به قدس منتقل کند، آیا این کار اتفاقی بود یا سلیقه‌ای است و یا برنامه جدیدی برای ملت فلسطین است؟ برای پاسخ به این سوال خوب است به تحولات چند سال گذشته در کشورهای اسلامی نگاه اجمالی داشته باشیم.

* در افغانستان ایالات متحده و برخی کشورها جریانات تروریستی راه انداختند. در سال‌های اخیر هم شاهد یک خیزش در کشورهای اسلامی بودیم و مردم برخی کشورها خواسته‌هایی داشتند که به طور طبیعی برای هر کشوری مطرح است و باید در یک مسیر روشن به این خواسته‌ها جواب داده می‌شد. با توجه به بستری که در برخی کشورهای اسلامی به وجود آمد صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها به نحوی طراحی کردند که از این بستر استفاده کنند و شرایط را به نحو دیگری رقم بزنند. به نظر می‌رسد صهیونیست‌ها با کمک ایالات متحده و برخی کشورها تا حدودی این پروژه را جلو بردند به طوریکه در مصر، لیبی، تونس، سوریه و عراق و خیلی کشورها این مسیر را دنبال کردند. البته همه جا موفق نبودند. برخی جاها کشورها این آشفته‌سازی را مهار کردند اما برخی کشورها هم نتوانستند مثل ماجرای سوریه که شش سال است ادامه پیدا کرده است.

*در ابتدای کار که مسائل سوریه رخ داد ایالات متحده می‌گفت به دنبال خواسته‌های دموکراتیک مردم است اما چرا مساله تروریست‌ها را داخل عراق بردند، آیا عراق دموکراتیک نبود؟ آیا کسی شک دارد که داعش با کمک آمریکایی‌ها به وجود آمده؟ آنها در مورد سوریه قصد دیگری داشتند و می‌خواستند آشفته‌سازی سیاسی در منطقه ایجاد کنند.

*امروز مرحله‌ای است که آنها احساس کردند انرژی کشورهای اسلامی مستهلک شده و رژیم صهیونیستی باید گامی به جلو بردارد. آنها طراحی کرده بودند که این کار را از جایی شروع کنند و با بحث انتقال پایتخت رژیم صهیونیستی به قدس می‌خواهند هویت فلسطین را عوض کنند اما مساله فقط نقل و انتقال پایتخت نیست بلکه موضوع این است که آنها می‌خواهند از این بلبشوی سیاسی استفاده و شرایط را طوری طراحی کنند که از موضوع فلسطین بگذرند، مساله هم فقط به قدس ختم نمی‌شود بلکه اگر رژیم صهیونیستی موفق به عبور از این مرحله شود ماجرای جدیدی برای کشورهای اسلامی خلق می‌شود.

*خیلی‌ها به نشست اضطراری کمیته فلسطین اتحادیه بین‌المجالس اسلامی امید دارند چرا که پارلمان‌ها این قدرت را دارند که دولت‌ها را در مسیر حمایت از ملت فلسطین سوق دهند. ما امیدواریم این نشست متناسب با وزن حادثه رخ داده تصمیماتی در دفاع از حقوق مردم فلسطین اتخاذ کند چرا که سرنوشت همه کشورهای اسلامی به این موضوع گره خورده است.

29214

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 738140

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =