خشونت موضوع سخنرانی دکتر مصطفی ملکیان، استاد فلسفه در موسسه پرسش بوده است.

به گزارش خبرآنلاین دکتر ملکیان، استاد فلسفه دانشگاه در سخنرانی خود در موسسه پرسش،به نکات زیر اشاره کرده است:

* نکته ی دیگر این است که کسی بخواهد حلقه ی اقبال ناممکن بجنباند. یعنی بخواهد جهان را به صورتی که نشدنی است شکل دهد و بخواهد کاری را که نشدنی است انجام دهد، مجبور است که خشونت بورزد.

* اگر شخصی بخواهد بلبلی و کبوتری را پرواز دهد، کافی است تا آن را بر کف دست خود قرار دهد پرواز کند. اما اگر شخصی بخواهد الاغ خود را پرواز دهد، چاره ای جزاین ندارد که آن را تکه و پاره کند اگر والدین بخواهند که فرزند خود را که آیکیوی بالایی دارد را در اموری متخصص کند، کار سختی در پیش ندارد. اما اگر آیکیوی فرزندشان 40 باشد و بخواهند که او متخصص فلسفه شود، چاره ندارند جز اینکه فقط او را کتک بزنند!

* لذا کسانی که آرمان های غیر واقع گرایانه دارند و از فرد آدمی، توقعی دارند که برآورده شدنی نیست، در نهایت دست به خشونت می برند. برای نمونه حکومت لنینی-استالینی شوروی قصد داشت که جامعه ی بی طبقه ایجاد کند و انسانی ایجاد کند که به اندازه ی توان خود کار کند و اندازه ی نیاز خود بردارد. مردم شوروی چنین نشدند و اتحاد جماهیر شوروی نیز در طول حکومت خود، 80 میلیون نفر انسان را نابود کرد.

لذا در تمام آرمان های فردی(مثل آرمان های برخی از عرفا یا عالمان اخلاق) و در تمام آرمان های اجتماعی(مثل آرمان های مصلحان اجتماعی و متفکران و روشنفکران) این واقع بینی و واقع گرایی مهم و ضروری است چرا که در غیر این صورت، راهی جز خشونت باقی نمی ماند.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 691089

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =