۰ نفر
۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۴
ظهور تو یعنی پایان سرگردانی تاریخ

فرازی از زیارت‌نامه حضرت مهدی (عج) آمده است: «السلام علی الربیع الانام»؛ سلام بر مهدی، بهار بشریت.

محمدرضا امین: ما منتظریم و ظهور تو یعنی پایان سرگردانی تاریخ ، یعنی شکل گیری جامعه اعتدالی، یعنی رشته اتصالی كه كتاب زندگی تاریخ را شیرازه می بندد و تاریخ زندگی آمدگان و رفتگان و آیندگان را مربوط و مفهوم می‌كند.حجت الاسلام استاد مجتبی كلباسی، مدیر مركز تخصصی مهدویت قم و استاد حوزه و دانشگاه، یکی از محققان حوزه است که در خصوص عصر ظهور کار تخصصی کرده است. در این گفت وگو ویژگی‌های جامعه مهدوی و شرایط زندگی اعتدالی با تفکر مهدوی را تشریح شده است:



ظهور حضرت حجت (عج) یا به تعبیری شکل گیری جامعه مهدوی چگونه است و با چه ابعادی قابل تفسیر است؟

دوره مهدویت، دوره تجدید حیات بشری با تمام ابعاد متصور و مطرح برای آن است. در عصر حاضر، بشر در شرایط زمستانی به سر می‌برد. ظلم‌ها و بی‌عدالتی‌ها سراسر جهان را فرا گرفته و قدرت‌های استعماری پنجه خود را بر مسایل مهم مربوط به بشریت گشوده‌اند و ما در حال حاضر شاهد وضع ناهنجاری بر جامعه انسانی هستیم و هنگامی كه این زمستان به اوج خود برسد، در ورای آن شرایطی جدید و فصلی نو ظهور پیدا می‌كند. منتظران و معتقدان مهدویت، این فصل جدید را بهار جامعه مهدوی و حكومت ناب مهدوی می‌نامند.

اگر بین معنویت و دنیویت و جسم و روح و ابعاد مختلف زندگی فردی و خانوادگی و اجتماعی اعتدال برقرار شود، احسن الحال در انسان محقق می‌شود. در چنین شرایطی اگر نوروز بتواند آغاز ظهور باشد ما به عنوان یاران حضرت باید آماده باشیم. اگر انسان به دعای تحویل سال معنایی نگاه كند و آرزوی احسن الحالی به معنای عدل خواهی داشته باشد و عدل را اول در خود و روابط اجتماعی محقق كند، نوروز می‌تواند برای او عید واقعی باشد.

چگونه است که گفته می شود جامعه آخرالزمان یک جامعه جاهلی، جامعه مرده است. این جامعه مرده در دوره مهدویت به چه شرایط اعتدالی می رسد؟ روایات این جامعه را چگونه تفسیر می کنند؟

در انقلاب امام زمان (عج) مردم به شكوفایی عقلی می‌رسند و در روایات تعبیر شده است كه حضرت دست معنویشان را بر سر انسان‌ها می گذارند و آنها را به كمال عقلی می‌رسانند. در روایات داریم كه بشر با همه رشدی كه در زمینه عقلی داشته پیش از ظهور به دو حرف از الفبای علوم دست پیدا می‌كند و بعد از ظهور در 27 مرحله به تكامل علمی می‌رسد. از سوی دیگر بشر هنگام ظهور به امنیت كامل می‌رسد و فصل تجاوزها و ظلم‌ها و ستم‌ها سپری می‌شود و بشر در تناسبات خود احساس امنیت می‌كند. عدالت فراگیر در همه بخش‌های زندگی یكی دیگر از آثار ظهور است. همان طور كه قرآن كریم از بهار تعبیر به زنده شدن می‌كند از عدالت نیز چنین تعبیری دارد؛ به عبارتی قرآن، جامعه‌ای را كه در تناسب و ارتباطش عدالت را رعایت نمی‌كند، جامعه‌ای مرده دانسته است.

در روایاتی كه در باب مهدویت انعكاس داده‌اند، جامعه مهدوی و حكومت عدل امام مهدی (عج) را دوره هماهنگی و اعتدال همه اجزای حیات آن از زمین تا آسمان توصیف كرده‌اند. در دوران حكومت حضرت مهدی (عج) آسمان نعمت‌های خود را فرو می‌ریزد و زمین با كمال پذیرش، این نعمت‌ها را جذب می‌كند و در مسیر رشد، حیات و طراوات انسان‌ها قرار می‌دهد. جامعه مهدوی، جامعه‌ای است كه در تمام ابعاد مادی و معنوی، ظرفیت‌های خود را به كار می‌گیرد و هماهنگ با یكدیگر برای تكمیل هم، بی‌بدیل‌ترین شرایط عدل را می‌گستراند. در جامعه مهدوی، درون و برون انسانی، مرز جامعه با كلیات جامعه، انسان با محیط زیست و همه اجزای آن در یك مسیر هماهنگ و تعامل با یكدیگر قرار می‌گیرند.

یكی دیگر از آثار ظهور امام زمان (عج) هدایت و راهیابی انسان‌ها از بالقوه بودن به بالفعل شدن است؛ این عبارت یعنی چه؟ نقش امام زمان علیه السلام در هدایت انسان‌ها در دوره حكومت عدل مهدوی چیست؟

همان طور كه قرآن از بهار تعبیر به زنده شدن می كند از هدایت نیز تعبیر به زنده شدن شده است. قرآن كریم می‌فرماید هر كسی مرده ای را زنده كند گویا همه بشر را زنده كرده است... كه مراد از زنده كردن هدایت كردن است. انسانی كه هدایت نشده باشد، مرده است. در عصر ظهور، ملت ها و افراد مسالمت آمیز در صلح كامل با یكدیگر زندگی می كنند. مشكلی كه انسان در طول تاریخ به آن دچار بوده و حالتی كه پیوسته از آن رنج می برده، اختلاف مرزی، شخصی، نژادی، خانوادگی، قومی و سیاسی است كه در زمان ظهور این اختلاف ها برچیده می شود و بشر به حیاتی نوین دست پیدا می كند و زندگی مسالمت آمیز را تجربه می كند. در زمان ظهور به جای حاكمیت شاهان، شهوت و غضب و تمایلات و هوس‌ها؛ خدا و عدالت حقیقی بر انسان حاكم می‌شود و همان طور كه بهار، نماد نوین زیستن و زنده شدن است، زمان ظهور نیز زمان شكوفایی، رویش‌ها و حیاتی نوین است.

در روایتی از امام زمان (عج) به عنوان بهار واقعی هستی یاد شده است و این تشبیه انسان را به مفاهیم والایی متوجه می‌كند در واقع حضرت حجت(عج) احیاگر جان‌های مرده است. همان طور كه بهار موجب احیای طبیعت می‌شود، امام نیز جامعه را كه در اثر ظلم و فساد مرده است، احیا و جامعه فاسد را به جامعه صالح تبدیل می‌كند، دل‌های انسان‌های فرسوده و جاهل را با دانایی زنده می‌كند. ضمن اینكه روز ظهور امام زمان (عج) سرآغاز سرازیری نعمت‌ها و بركات و رحمت‌های خاص و ویژه الهی است. انسان‌ها همواره در طول تاریخ از نعمت‌های الهی برخوردار می‌شوند اما گاهی به دلیل كم كاری‌های خود انسان‌ها از برخی بركات الهی بی‌بهره می‌مانند كه ظهور امام، آغاز سرازیری همه این نعمت ها است همان طور كه بهار شاهد سرازیری شكوفه های الهی هستیم.

همچنین ظهور امام زمان (عج) جشن انسانیت است، انسان ها در آن دوران لباس واقعی بصیرت، انسانیت و معنویت می‌پوشند؛ این در حالی است كه جشن واقعی انسانیت در این دوران شكل می‌گیرد و با ظهور امام انسانیت، انسان كامل متجلی می‌شود.

زمان ظهور چه زمانی فرا می رسد؟ روایات ایجاد رفاه و امنیت جهانی در دوره مهدوی را معرفی کردند؟ این چگونه قابل تصور و ممکن می شود؟

بهار وجود امام زمان (عج) بعد از سختی‌ها و فتنه‌ها ظهور می‌كند. آن حضرت زمانی ظهور می كند كه بسیاری از انسان‌ها و مستضعفان و انسان‌های مؤمن از ظلم‌ها و فتنه‌ها و پلیدی در رنج و عذاب و سختی باشند و پس از آن سختی، امام می‌آید و آرامش و آسایش و زندگی زیبا را برای انسان ها به ارمغان می‌آورد همان‌طور كه بهار نیز پس از سختی‌ها و سرما و تاریكی ها پدیدار می‌شود.
پس از ظهور امام (عج) تغییر و تحولات دیگر زودگذر نیست بلكه قلب و احوال و دانایی و بصیرت انسان ها دگرگون می شود و معنای واقعی دعای سال تحویل در زمان ظهور امام زمان (عج) تحقق می یابد. باید بدانیم ظهور امام زمان(عج) موجب خشنودی و رضایت همگان است؛ فرشتگان و آسمانیان پس از ظهور به حال انسان ها غبطه می خورند و انسان ها به وجود امام زمان (عج) افتخار می كنند، همان طور كه با فرارسیدن بهار خشنود می‌شوند؛ در واقع حضرت، مایه انبساط خاطر همگان از هر نژاد و قوم و آیینی می‌شود و نارضایتی فقط مربوط به شیطان و شیطان پرستان است.

مردم در عصر ظهور همه خوبی‌ها را به شكلی آشكار مشاهده می‌كنند؛ در روایات هست كه در عصر ظهور عدالت وارد خانه‌های مردم می‌شود همان طور كه ورود سرما و گرما را به خانه‌های خود لمس می‌كنند؛ طعم امنیت و آسایش و رفاه را می‌چشند. امام زمان (عج) عابدترین، حكیم ترین و عالم ترین انسان در كره زمین است. آن حضرت، طاووس اهل بهشت و به طریق اولی برترین موجود است، همان طور كه بهار زیباترین فصل است، در روایات آمده كه جهان بعد از قیام مهدی موعود (عج) پر از عدل می‌شود و اگر می‌خواهیم نمونه آن را در عالم مادیات به صورت بالفعل ببینیم، می‌توانیم به بهار بنگریم؛ هنگام بهار، همه جا پر از حیات و سرزندگی، دنیا متحول و دگرگون می‌شود و طبیعت طراوت پیدا می‌كند. در جامعه مهدوی نیز همه جا پر از عدل و حیات و رشد می‌شود. در جامعه مهدوی، علوم مادی و معنوی مسیر واحدی را طی و همدیگر را تكمیل می‌كنند، همچنان كه همه اجزای طبیعت در فصل بهار نقش تكمیل كنندگی یكدیگر را پیدا می‌كنند. عدالت مهدوی، عدالت در یك بعد یا عدالت صرفاً اجتماعی نیست، بلكه عدالت درونی و نهفته در ذات انسان و ارتباط تعامل یافته قوای انسانی است.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 664404

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =