امامی کاشانی: ولی امر نایب امام زمان است/ ملت به خود اجازه ندهند در هفتم اسفند در خانه بنشینند

کاندیدای پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری از حوزه تهران گفت: ولایت در حکومت اسلامی مظهر اسما الاحسنی الهی است و در رابطه با خداست و فقیه جامع الشرایط به دلیل ارتباطی که دارد به عنوان نایب امام زمان مطرح می‌شود.

به گزارش خبرآنلاین، آیت الله محمد امامی کاشانی در برنامه تبلیغاتی تلویزیونی خود که دقایقی پیش از شبکه تهران پخش شد، با طرح این سوال که هدف مجلس خبرگان چیست؟ پاسخ داد: حکومت اسلامی بر اساس خواسته‌های فطری و دینی انسان‌ها چه در حوزه فردی و چه در حوزه اجتماعی شکل می‌گیرد و چون تبلور خواسته‌های دینی و درونی مردم است، با حکومت‌های دیگری که بر اساس دیکتاتوری یا با زور و فشار یا بر اساس خواسته‌های مادی فراهم می‌شود، تفاوت اساسی دارد.

خطیب موقت نماز جمعه تهران ادامه داد: برای رسیدن به این هدف باید توجه کرد که حاکم اسلامی باید ویژگی‌های خاصی داشته باشد که با آن خصوصیات بتواند، فطرت‌ انسان‌های مسلمان را به هدف نهایی که توحید است، رهبری و راهنمایی کند. این هدف را در کتاب‌های فقهی فراوان مشاهده می‌شود، به عنوان مثال مرحوم احمد نراقی وقتی در باب حاکم صحبت می‌کند، می‌گوید ولایت حاکم اسلامی، ولایت خداست. چون فقیه که معرفت به اصول و فروع دین دارد در پیشگاه خداوند متعادل جایگاه خاصی دارد.

امامی کاشانی افزود: در کتاب‌هایی که علمای اسلام درباره ولایت اسلامی نوشته‌اند، نیز بر امر ولایت حاکم اسلامی تاکید شده است، از جمله مواردی در احکام سلطانیه می‌نویسد که امام و حاکم باید اسلام را صیانت کند و از جان و مال و ناموس امت اسلام را مراقبت کند. مراقب دشمنان اسلام باشد. که دشمنان به ملت هجوم نیاورند، نه هجوم سیاسی، نه اخلاقی و نه فرهنگی و نه نفوذ در امت اسلامی.

کاندیدای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: بر اساس وظایفی که حاکم اسلامی دارد.، قانون اساسی شرایطی را برای حاکم معین کرده است و مجلس خبرگان تعیین می‌کند چه کسی می‌تواند ولی امر و حاکم اسلامی باشد.

عضو مجلس خبرگان رهبری توضیح داد: با توجه به اینکه در جامعه اسلامی فقهای جامع الشرایط متعدد هستند اما یک نفر باید حاکم باشد تا تضاد رخ ندهد، حاکم را مجلس خبرگان تشخیص می‌دهد.

وی ادامه داد: مجلس خبرگان بررسی می کند که چه کسی می تواند حکومت کند و فرد واجد شرایط را تشخیص می‌دهد. بنابراین نقش مجلس خبرگان تعیین این است که چه کسی در بین فقها می‌تواند این سمت را داشته باشد و به حکومت اسلامی جهت دهد.

امامی کاشانی با تاکید بر اینکه نقش مجلس خبرگان بسیار تعیین کننده و اساسی است، گفت: خبرگان باید از شرایطی که تعیین چنین فردی است، آگاه باشند، چراکه مجلس خبرگان بسیار مهم است و خبرگان با این هویت و با این شأن وارد می‌شوند که ولی امر را تعیین کنند و ملت بزرگ ایران بر این اساس است که چه کسی می‌تواند این سمت را هدایت کند، رای می‌دهند.

وی بر حضور ملت در پای صندوق‌های رای تاکید کرد و گفت: ملت ایران به خود اجازه ندهند که در هفت اسفند در خانه بنشینند و به پای صندوق ها برای رای دادن نیایند، که این انتخابات جهت دهی سیاسی و اجتماعی بی نظیری برای کشور است.

کاندیدای پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری گفت: امیدورام خدای متعال، ملت بزرگ ایران و رهبر عظیم الشان ما را در سایه ولی عصر معززتر و مکرم تر و نظام جمهوری اسلامی را پایدار و به حکومت ولی عصر متصل کند.

وی سپس با طرح این سوال که چرا لفظ ولایت برای حکومت مطرح می‌شود؟ اظهار کرد: اول اینکه کلمه ولایت نسبت به حکومت مطرح می‌شود، خاص نظام اسلامی است. چون ولایت در حکومت اسلامی مظهریت اسما الاحسنی الهی است و در رابطه با خداست و فقیه جامع الشرایط به دلیل ارتباطی که دارد به عنوان نایب امام زمان مطرح می‌شود، از طرف دیگر در حکومت اسلامی، حکومت بر جامعه و توجه بر دین اجتماع و حقوق ملت مسلمان به عنوان ولایت مطرح می‌شود و در حکومت مادی و استبدادی چنین نیست.

29213

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 509286

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۳
    32 4
    من که پاهام درد میکنه خونه نشینم
  • بی نام A1 ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۳
    46 9
    در خانه نمی نشینم اما به شما مطمئنا رای نمی دهم.
  • بی نام IR ۰۶:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۴
    11 2
    وای بر مردمی که نیاز به قهرمان دارند
  • ج IR ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۴
    8 1
    ملت فقط وقت انتخابات بدرد شما ميخوره اونهايي كه از بيكاري وفقر خانه نشين شدن براي انتخابات هم نميتونن بيان شرمنده
  • حاجیه خانم A1 ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۴
    8 1
    امام علی علیه السلام هم بدون بیعت مردم حاکم حکومت اسلامی نشد .پس مردم انتخاب میکنند چه کسی حکومت کند .فقط رفراندوم آزاد
  • محمد A1 ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۴
    3 1
    اگر رای دادن وظیفه مردم است آیا وظیفه حاکمان این نیست که برای مردم یک زندگی آبرومندانه فراهم کنند حال آنکه مردم چندین سال است عذاب میکشند
  • بی نام US ۲۰:۴۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۴
    2 1
    امام زمان ع 4 تا نایب داشتند که در زمان غیبت صغری هر 4 نایب فوت کردند همین و بس