آتشفشان آگونگ بالی در آستانه فوران/ دمای کره زمین افزایش  پیدا می‌کند

در هفته های اخیر آتشفشان «آگونگ» در اندونزی خاکسترهای بسیاری را در هوا پخش کرده. دانشمندان آتشفشان شناس نیز هشدار داده اند که آگونگ احتمالاً به زودی فوران قدرتمندی خواهد داشت.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از دیجیاتو، این آتشفشان که در جزیره بالی اندونزی قرار دارد همچنان خاکسترهایی به ارتفاع 4000 متر را در هوا پخش می کند و گدازه های بسیاری نیز از آن خارج می شوند. این اتفاق موجب شده حدود 900 پرواز فرودگاه بالی لغو گردند و به دنبال آن، بیش از 120 هزار توریست بلا تکلیف شوند.

با توجه به اینکه از فوران قبلی این قله در سال 1963مدت زیادی می گذرد، برخی از محققان خبر از احتمال وقوع بالای 50 درصدی فورانی قدرتمند در آینده نزدیک را می دهند. بر اساس پژوهش ها این فوران می تواند موجب افزایش آب و هوای تمام کره زمین شود.

از سوی دیگر برخی از محققان معتقدند که در نهایت وضعیت پرتاب خاکستر ها و گدازه ها ممکن است تا هفته ها ادامه پیدا کند و در نهایت فوران قوی اتفاق نیفتد.

پیشتر یکی از ماهواره های ناسا به تغییرات دمایی دهانه آتشفشان پی برده بود. همچنین مقامات بالی اولین بار حدود 2 ماه پیش به زمین لرزه هایی در اطراف قله پی بردند و دستور تخلیه 100 هزار نفر از مناطق اطراف آتشفشان تا فاصله 10 کیلومتری از دهانه آن را دادند.

در حال حاضر بیش از 40 هزار نفر از شهروندان این کشور در 225 پناهگاه اسکان داده شده اند و البته تخلیه همچنان ادامه دارد. همچنین ده ها هزار نفر از روستاییان حاضر به تخلیه مناطق بحرانی نیستند؛ زیرا تصور می کنند منطقه امن است یا حاضر به رها کردن زمین های کشاورزی شان نمی شوند.

در صورتی که فوران قوی اتفاق افتد، می تواند زمین های زراعی بسیاری را نابود کند و هر انسانی که در فاصله 10 کیلومتری آن باشد را به کام مرگ بکشاند.

۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 732332

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =