مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: گردشگران امروزی در بسیاری از مواقع به دنبال استفاده از فضا و مجموعه ای هستند که کمترین تاثیرپذیری از زندگی ماشینی را داشته باشد، فضایی برای تجربه زندگی در دهه های گذشته و همینطور استفاده حداکثری از طبیعت، از این رو هموار کردن مسیر توسعه گردشگری روستایی و بستر سازی کالبدی آن، امری بسیار مهم و حیاتی است که سازمان میراث فرهنگی کشور، برای اولین بار با ارائه برنامه ای منسجم و عملی قدم در آن گذاشته است.

به گزارش خبرآنلاین، سید محمد حسینی افزود: فروردین ماه 96، پروژه ای در سطح ملی تحت عنوان «طرح ضربتی تولید و اشتغال روستایی» در کشور آغاز شد که در حقیقت گام عملی سال ها شعاری بود که در دوره های مختلف سر داده می شد. این طرح با در نظر گرفتن روستاهای دارای پتانسیل و کمتر بهره مند در زمینه گردشگری، نگاه خود را به تولید شغل در دو مقوله جداگانه شهر و روستا معطوف کرده است. تولید شغل در شهرها به عنوان هدایت، تبلیغ و خدمات معرفی توسط دفاتر گردشگری و تورهای مُجاز و همین طور در روستاها با اسکان، خدمات، لیدری و تفریحی مدنظر طرح قرار گرفت که این مهم، علاوه بر رونق و توسعه روستایی، امكان بهره‌مندي از مواهب طبيعي و جاذبه‌هاي محيطي روستا را براي خیل عظیم گردشگران فراهم مي‌كند. گردشگری روستایی، نهالی با ریشه و پر ثمر خواهد بود که تنها به هدایت احتیاج دارد تا بتواند جایگاه خود را به عنوان جاذبه ای فراگیر و بین المللی مستحکم کند.

وی با اشاره به تولید شغل روستایی اظهار داشت: این مقوله در روستاها نه تنها به هیچ وجه در درجه اهمیت دوم قرار ندارد چه بسا که مهمتر از شهرها نیز باشد زیرا تولید شغل برای جوانان و ساکنان روستاها در حقیقت از مهاجرت، خالی شدن روستاها از سکنه، منفعل شدن اقتصاد روستایی، انقباض اقتصاد شهری و همینطور تبعات اجتماعی مختلف جلوگیری می کند، که همه این موارد در صورت عدم اجرای برنامه های کارآمد برای روستاها، برای مرتفع کردن در سال های آینده به هزینه های هنگفتی نیاز دارد که خود بهره وری اقتصادی را پایین می آورد و در حقیقت یک حفره اقتصادی را به وجود می آورد.

حسینی گفت: استان مرکزی به واسطه حدود 1500 روستایی که در خود جا داده، یک پتانسیل بالقوه را در این زمینه دارد. می توان این روستاها را به 1500 فرصت بدل کرد که هرکدام دارای شاخصه های جداگانه، اقلیم، فرهنگ، باورها و آیین مختلف هستند و توانایی ایجاد شبکه ای در هم تنیده و در عین حال منظم را دارند.

وی اظهار داشت: دو روستای آهو در شهرستان آشتیان و هزاوه در اراک از اولین روستاهایی بودند که در استان مرکزی، میزبان کارشناسان سازمان در این طرح شدند. ایشان با امکان سنجی، شناسایی داشته ها و نداشته ها و همینطور شناخت وضعیت موجود، اطلاعاتی را به سازمان ارائه داده اند که طبق آن اطلاعات، برنامه ها، افق و بودجه های پیشنهادی برای توسعه روستاها تدوین می شود.

مدیرکل گفت: این روستاها، به علاوه دیگر روستاهای دارای قابلیت در استان که مجموعه های شناخته شده ای نیز هستند، می توانند به پایلوت هایی برای روستاها و دهیاران استان بدل شوند تا بافت روستاها را حفظ و پی به داشته های نهان روستاهای خود برند.

حسینی در پایان گفت: این طرح که در مرحله نخست در 73 روستا آغاز شد، در گام های بعدی، 500 روستا را در برخواهد گرفت که قطعا تاثیر به سزایی در برنامه های مورد نظر توسعه روستایی کشور خواهد داشت. با اجرای این طرح به غیر از عواید اقتصادی که شامل حال کشور می شود، گامی اجتماعی در شهرها و از آن مهمتر اقدامی عملی برای استحکام بخشی و احیا هویت جامعه روستایی به دست خواهد آمد که چه بسا از رشد اقتصادی نیز مهمتر باشد از این رو می توان این طرح را ادای دین سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری کشور به روستاها دانست.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 680173

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =