فیلم سینمایی «سه بیگانه» که این روزها با حواشی اکران شده است، به گفته یکی از تهیه‌کنندگانش فروش خوبی داشته و این استقبال به دلیل فضای گرم و مفرح آن است.

استقبال از فیلم‌های اکران نوروز با وجود به روی پرده رفتن سه فیلم کمدی «خوب بد جلف»، «گشت 2» و «سه بیگانه» چندان راضی کننده نبوده است. سینماها در روزهای ابتدایی تعطیلات نوروز مخاطبان زیادی را به خود ندیدند، هرچند رفته رفته یخ اکران عید آب شد و در ادامه استقبال از فیلم‌ها تا حدی افزایش یافت.

با این‌حال، حبیب اسماعیلی، یکی از تهیه‌کنندگان و پخش‌کنندگان فیلم «سه بیگانه» می‌گوید سینمای ایران شروع خوبی را تجربه کرده و هنوز نمی‌توان به یقین گفت فروش فیلم‌ها رضایت بخش نبوده‌ است. «سه بیگانه» که به دلیل مهاجرت کارگردانش مهدی مظلومی از کشور و فعالیت او در یکی از شبکه‌های ماهواره‌ای در اکران با مشکل مواجه شده بود، در میان فیلم‌هایی که در ایام عید روی پرده هستند قرار دارد. با اسماعیلی درباره اکران در این فصل و «سه بیگانه» گفتگو کردیم.

بعد از کش و قوس‌های فراوان در اکران «سه بیگانه» چطور شد که این فیلم هم به فهرست فیلم‌های اکران نوروز 96 پیوست؟

«سه بیگانه» فیلم گرمی است و با توجه به مضمونش یکی از فیلم‌های مناسب برای اکران عید بود. ضمن اینکه «سه بیگانه» حدود یک‌سال است که پروانه نمایش دارد اما به دلیل مهاجرت کارگردانش به خارج از کشور و و مشکلاتی که در ادامه برای اکران این فیلم پیش آمد، فرصت اکران پیدا نکرده بود که خوشبختانه با رایزنی و حسن نیت قوه قضاییه مسئله فیلم حل شد و ما خواستار اکران این فیلم در نوروز شدیم.

به نظرتان فیلم‌های کمدی و مفرح مناسب اکران در نوروزاند؟

به نظرم در میان فیلم‌های نوروز باید چند فلیم کمدی هم وجود داشته باشد، البته نباید به بهانه اینکه نوروز است، همه 5 یا 6 فیلمی که قرار است اکران شوند کمدی باشند یا حتی فضای شاد و مفرح داشته باشند. در واقع نباید همین ابتدای سال همه داشته‌هایمان را خرج کنیم و باید اجازه اکران برخی فیلم‌های این ژانر را در طول سال نیز بدهیم.

از سوی دیگر تنوع موضوع هم شرط است، در ایام عید که مردم فراغت بیشتری برای تماشای فیلم‌ها دارند، عادلانه نیست که همه فیلم‌های کمدی اکران شوند و فیلم‌هایی با موضوعات جدی از این غافله عقب بمانند. یا اگر کسی علاقه‌ای به فیلم‌های طنز ندارد نباید در این مدت زمانی که فرصت بیشتر است از سینما رفتن محروم شود. در واقع نظر من است که باید به جمع بندی در انتخاب فیلم‌های اکران نوروز رسید که بتوان همه سلائق را تامین کرد و برای کسانی که می‌خواهند در این ایام فیلم اجتماعی ببینند هم کاری خوب و درخور روی پرده فرستاد.

ناگفته نماند من دو سه فیلم دیگر هم داشتم که اصلا تقاضای اکران نوروز برای آنها ندادم  چون احساس کردم اگر در فصل دیگری هم اکران شوند صدمه‌ای به آنها نمی‌خورد. اما درباره «سه بیگانه» اوضاع فرق می‌کرد، ما پیش از اکران عید هم دو سه بار برای اکران این فلیم قرارداد بسته بودیم اما از طرف مراجع دولتی جلوی اکران آن گرفته شده بود.

فیلم‌هایی که در نوروز اکران می‌شوند معمولا به فروش خوبی دست پیدا می‌کنند و شاید یکی از دلایل علاقه تهیه‌کنندگان به اکران فیلم‌شان در این فرصت هم همین باشد. درست است؟

من خودم در چند سال اخیر و علی‌الخصوص دو سال گذشته در نوروز فیلم داشته‌ام، «طبقه حساس» را داشتم که با فیلم «چ» و فیلم آقای ده‌نمکی اکران شده بود. سال 95 هم «من سالوادور نیستم» را داشتم که در کنارش «پنجاه کیلو آلبالو» و «ابد و یک روز» و «بادیگارد» و «کفشهایم کو» هم اکران شد. من نظرم این است که نباید هر فیلمی را به صرف اینکه فروش خوبی در این ایام خواهد داشت، اکران کرد. ضمن اینکه هر فیلمی که خوب باشد می‌فروشد و شاید فصل اکران خیلی ربطی به فروش و اسقبال از آن فیلم در گیشه نداشته باشد.

همزمان با اکران «سه بیگانه» دو فیلم کمدی دیگر یعنی «گشت 2» و «خوب بد جلف» هم روی پرده هستند. این قضیه به نظرتان باعث افت فروش فیلم شما نمی‌شود و اساسا این رقابت را درست می‌دانید؟

اگر قرار بود همه سرگروه‌ها فیلم کمدی اکران کنند، طبیعتا صدمه می‌زد، اما امسال شاید مثل گذشته تعداد فیلم‌های طنز سینمایی‌مان آنقدر نبود که همه متقاضی اکران نوروز شوند و رقابت خیلی فشرده‌ای رقم بخورد. تنوع در مضمون فیلم‌هایی که در یک فصل آن هم عید اکران می‌شود، اهمیت زیادی دارد، نه تنها برای تهیه‌کننده یا پخش‌کننده حتی برای مخاطب با سلیقه‌های متفاوت.

اما به نظر می‌رسد در اکران عید امسال فروش فیلم‌ها و استقبال حتی از آثار کمدی آن‌طور که انتظار می‌رفت، نبود؟

به نظرم استقبال نسبتا خوبی صورت گرفته و حتی همین حالا هم نمی‌شود همه چیز را پیش‌بینی کرد، سلیقه مخاطب متفاوت است و برخلاف گفته شما به نظر من فروش و استقبال تا به حال چندان بد هم نبوده.

به نظرتان اکران فیلم‌ها در نوروز به معنای تضمین فروش آثار است؟

این مسئله به موضوعات مختلف بستگی دارد، در میان فیلم‌های اکران نوروز سال گذشته فیلمی بوده که 700 تا 800 میلیون فروش داشته و فیلم‌هایی هم بودند که به فروش بالای 13 میلیارد تومان دست پیدا کردند. ضمانتی وجود ندارد که بگوییم هر چه فیلم در عید اکران شود، فروشش میلیاردی خواهد شد. تماشاگران ما خیلی هوشیارند و ذهنشان باز است و می‌دانند هر فیلم چه جایگاهی دارد و به همین خاطر اثری که می‌خواهند ببینند را انتخاب می‌کنند.

به عقیده من خوب بودن یک فیلم است که فروشش را تضمین می‌کند گرچه منکر استقبال فیلم‌ها در عید یا فصل تابستان در مقایشه با زمستان که روزها کوتاه‌تر است و مشکلات خاص خودش را دارد نمی‌شوم. سال گذشته ما سال خوبی به لحاظ فروش فیلم‌ها داشتیم که برخی آن را به تبلیغات ماهواره‌ای ربط می‌دهند، حتی اگر فیلمی در ماهواره هم تبلیغ شده است، مردم از خود فیلم خوششان آمده که در آن حجم وسیع از آن استقبال کردند. ضمن اینکه فیلم «فروشنده» اصلا تبلیغات ماهواره ای نداشت و این نشان می‌دهد مردم متقاضی فیلم خوب هستند.

من نمی‌گویم مخاطب در این سالها با سینما قهر بوده که حالا بگویم آشتی کرده اما واضح است که در سال‌های اخیر به خصوص یکی دو سال گذشته روی خوش بیشتری به سینما نشان داده. این اتفاق نه فقط در اکران عید در فصول دیگر سال حتی ماه رمضان هم افتاده و سینماها رونق بیشتری گرفتند. حتی حالا دیگر به اکران ماه رمضان و ماه محرم و صفر به غیر از ایام سوگواری فصل مرده اکران نمی‌گویند و این به دلیل استقبال تماشاگران و فروش خوب فیلم‌هاست. البته که تعداد تماشاگران سینما با احتساب قیمت بلیت نسبت به دهه شصت و هفتاد خورشید مقایسه شود، همچنان کمتر است اما اوضاع کلی ما را امیدوار می‌کند.

57244

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 649791

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۴:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۰
    36 3
    هرفیلمی که با مخالفت دلواپس ها مواجه شود بیشتر فروش میکند،مخالفت بیشتر مساوی با استقبال بیشتر مردم
    • بی نام RO ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۲
      8 0
      اتفاقا دلواپس ها از مریخ نیومدن، اینا همون آدمهای منفعت طلبی هستن که پای منافع خودشون درمیان باشه دلواپسی رو میذارن کنار... ولی پای منافع مردم هزار و.یک شلوغکاری درمیارن و دقیقا به همین علت نزد مردم محبوب.نیستن