فرهنگستان فوتبال نوشت: منصور برزگر گفت: اگر به حسن یزدانی توجه لازم شود او حتما می‌تواند باز هم قهرمان جهان و المپیک شود. باید نیازهای او را برآورده کنند. حداقل یک آپارتمان در تهران به او بدهند.

نیمه‌شب در پاریس در حالی برای کشتی ایران به پایان رسید که که کشتی آزاد نتوانست انتظارات را برآورده کند و با تک مدال طلای حسن یزدانی و کسب ۱۶ امتیاز به مقام نهمی رقابت‌ها رسید. برای بررسی عملکرد تیم ملی کشتی آزاد ایران در این رقابت‌ها، سراغ منصور برزگر استاد بی‌بدیل کشتی کشورمان رفتیم تا با او که مدال نقره المپیک ۱۹۷۶ مونترال، مدال طلای رقابت‌های قهرمانی جهان در سال ۱۹۷۳ و مدال‌های نقره قهرمانی جهان در سال‌های ۱۹۷۵ و ۱۹۷۷ را در کارنامه دارد و سال‌های زیادی از جمله ۴ المپیک، سرمربی تیم ملی کشتی آزاد ایران بوده، صحبت کنیم.

*دوستداران کشتی از عملکرد کشتی آزاد در رقابت‌های قهرمانی جهان راضی نیستند. چه ارزیابی‌ای از عملکرد تیم ملی در این رقابت‌ها دارید؟

کشتی آزاد آن نتیجه‌ای که باید می‌گرفت را نتوانست در پاریس بگیرد و عملکرد خوبی نداشت. بچه‌های تیم ملی نتوانستند کشتی‌های خوبی بگیرند و نتیجه‌ی ضعیف آن‌ها البته به جز حسن یزدانی، باعث شده مردم از تیم کشتی آزاد ایران در این رقابت‌ها راضی نباشند. با وجود اعتماد کردن به برخی جوانان آن‌ها نتوانستند کشتی‌های قابل قبولی بگیرند، همچنین کشتی‌گیرانی هم که ما به آن‌ها امید داشتیم، نتوانستند انتظارات را برآورده کنند و خوب کشتی نگرفتند تا تیم ما عملکرد ضعیفی در این رقابت‌ها داشته باشد.

*از اعتماد به جوانان در حالی گفتید که برخی از این جوانان در وزن خود در رقابت‌های انتخابی قهرمان شده و ما کشتی‌گیر آماده‌تری نسبت به آن‌ها نداشتیم. این تیم کل بضاعت کشتی کشورمان است یا ما کشتی‌گیران بهتری از نظر شما در کشورمان داریم؟

ما در بعضی از وزن‌ها نفرات بهتری در کشورمان داریم. حسن رحیمی و کمیل قاسمی را داریم که به دلیل برخی دلایل نتوانستیم از آن‌ها استفاده کنیم. حسن رحیمی مصدوم بود و کمیل قاسمی هم در مسابقات انتخابی باخت تا ما نتوانیم از آن‌ها در این رقابت‌ها استفاده کنیم.

*بعد از المپیک ۲۰۱۶ ریو، محمد طلایی هدایت تیم ملی کشتی آزاد ایران را بر عهده گرفت. شما خودتان در چهار المپیک سرمربی تیم ملی کشتی آزاد ایران بوده‌اید و با کشتی آزاد ایران قهرمان جهان شده‌اید. عملکرد کادر فنی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

علی اکبر دودانگه و امیر توکلیان، سال‌ها است که در تیم ملی کار می‌کنند. با آمدن آقای محمد طلایی به عنوان سرمربی، نمی‌توانیم بگوییم که کادر فنی کار خود را بلد نیست. به این نکته هم باید اشاره کنم که خود آقای رسول خادم هم نظارت کامل روی این تیم داشته است. بعضی وقت‌ها آدم با همه پیش‌بینی‌هایی که کرده، نمی‌تواند نتیجه‌ای که باید را بگیرد و شکست می‌خورد. از نظر من کادر فنی مشکل زیادی ندارد و مشکل ما این است که از پایه کار خراب شده. ما در نوجوانان و جوانان خودمان هم مشکل داشتیم. باید از پایه پشتوانه داشته باشیم و نمی‌شود که بلافاصله یک کشتی‌گیر را بسازیم. تیم جوانان ما  که امسال زیاد خوب نتیجه نگرفت، مطمئنا سال آینده در بزرگسالان هم نمی‌تواند نتیجه‌ی خوبی بگیرد.

*بعد از المپیک ۲۰۱۶ ریو خیلی‌ها فشار آوردند که رسول خادم دیگر سرمربی تیم ملی کشتی آزاد ایران نباشد. فکر می‌کنید این تغییر چه تاثیری برای کشتی کشورمان داشت؟

آن‌هایی که این اعتقاد را داشتند در حال حاضر شکست را دیدند. من از اول یکی از افرادی بودم که اعتقاد داشتم رسول خادم باید سرمربی تیم ملی بماند. برای حرفی هم که می‌زدم دلیل داشتم. اعتقاد داشتم کشتی‌گیر نباید یک بوم و دو هوا شود. بر فرض مثال مربی بگوید برو ولی رییس فدراسیون بگوید نرو. این بلا خیلی سر من آمده و رفتن رسول خادم اشتباه بود.

*با همه صحبت‌هایی که کردید و نتیجه گرفته شده در پاریس، فکر می‌کنید این کادر باید حفظ شود؟

الان نمی‌شود نظر قطعی در مورد کادر فنی داد. به نظر من باید به ایران بیایند و گزارشات خود را در حضور آقای خادم بدهند. بعد از آن جلسه بگذارند و و نظرات در مورد آن‌ها داده شود و اگر که نیاز بود کادر فنی عوض شود و یا تقویت شود حتما این کار را انجام دهند.

*کشتی، ورزشی مدال‌آور برای ایران در المپیک است. فکر می‌کنید بعد از شکست در پاریس چگونه باید برای المپیک ۲۰۲۰ توکیو برنامه‌ریزی کرد؟

وقتی کشتی این چنین نتیجه می‌گیرد همه یادشان می‌افتد که کشتی ورزش مدال‌آور ایران در المپیک است. آیا مسوولان، المپیکی هم به کشتی فکر می‌کنند؟ در حال حاضر حسن یزدانی هم قهرمان المپیک و هم قهرمان جهان شده به او ۳۰۰ سکه داده‌اند. با ۳۰۰ سکه می‌تواند یک کیوسک در تهران بخرد؟ چرا در بحث مالی به رشته‌های دیگر بیشتر توجه می‌شود ولی توقع دارند کشتی مدال درالمپیک بیاورد؟ برای کشتی هم مانند رشته‌های دیگر کار کنند تا جوانان از این رشته استقبال کرده و سراغ رشته‌های دیگر نروند. استعدادهای ما را در حال حاضر رشته‌های دیگر جذب می‌کنند. به دلیل اینکه در کشتی پول کم است، جوانان کمتر به این رشته می‌آیند. ما این مشکل را همیشه داریم و من هم همیشه گفته‌ام. اما برای المپیک توکیو باید بیایند و بررسی کنند و من مطمئن هستم که قضیه در آن رقابت‌ها فرق می‌کند و بچه‌های کشتی ایران با یک برنامه‌ریزی خوب می‌توانند موفق شوند و اختلاف زیادی با دنیا ندارند و می‌توانند در المپیک جبران کنند.

*این دوره از رقابت‌های قهرمانی جهان شبیه دو دوره‌ای بود که خود شما در آن کشتی گرفتید. سال ۱۹۷۵ در مینسک و سال ۱۹۷۷ در لوزان شما تنها مدال‌آور کشتی ایران در قهرمانی جهان بودید که در هر دو دوره مدال نقره گرفتید. فکر می‌کنید با تک مدال طلای حسن یزدانی در پاریس تاریخ در حال تکرار شدن برای کشتی ایران است و ما باید به تک ستاره‌ها بسنده کنیم؟

شما اشاره خیلی خوبی داشتید. تاریخ برای کشتی ایران تکرار شده. در آن سال‌ها هم فقط من مدال می‌گرفتم و بقیه نفرات در کسب مدال ناموفق بودند. در دهه ۹۰ میلادی ما توانستیم با یک برنامه‌ریزی خوب خود را پیدا کنیم و قهرمان جهان هم شدیم. همچنین در المپیک ۱۹۹۶ آتلانتا رسول خادم موفق شد اولین مدال طلای کشتی ایران بعد از انقلاب را کسب کند.

*این نهم شدن در جهان چه پیامی می‌تواند برای کشتی ایران داشته باشد؟

درحال حاضر باید توجه کرد که کشورهای دیگر هم خوب کار می‌کنند. شما می‌بینید که روسیه حتی در یک وزن هم به مدال طلا نرسید و این نتیجه در تاریخ کشتی روسیه بی‌سابقه بوده است. این نشان‌دهنده آن است که دنیا روی کشتی کار می‌کند. آمریکا نتواست با ۲ طلا قهرمان جهان شود و نشان می‌دهد در این سال‌ها کشورها برای موفقیت در کشتی تلاش زیادی کرده‌اند.

*از تک ستاره کشتی ایران حسن یزدانی گفتید. برای او که حالا قهرمانی جهان و المپیک را در کارنامه دارد باید چگونه برنامه‌ریزی کرد تا بتواند موفقیت خود را ادامه دهد؟

اگر به حسن یزدانی توجه لازم شود او حتما می‌تواند باز هم قهرمان جهان و المپیک شود. باید نیازهای او را برآورده کنند. حداقل یک آپارتمان در تهران به او بدهند. ببینند او چه نیازهایی دارد و آن‌ها را برطرف کنند. مطمئن هستم حسن یزدانی سال‌ها می‌تواند موفق شود و برای ایران افتخار آفرینی کند. آقای سوخته‌سرایی در گذشته قهرمان دوم آسیا شد، ۳۰ هکتار زمین در شمال به او دادند. آیا ما تا به حال به حسن یزدانی توجه کرده‌ایم؟ آیا تا به حال وزیر ورزش حسن یزدانی را خواسته تا ببیند او چه نیازهایی دارد؟ آیا مسوولین مملکت تا به حال حسن یزدانی که یک فوق ستاره است را خواسته‌اند تا ببینند او چه نیازهایی دارد؟ اگر توجه نباشد جوان قهرمان سرد می‌شود. آذربایجان در این رقابت‌ها یک طلا گرفته است، شما می‌بینید که رییس جمهور این کشور از این ورزشکار تقدیر می‌کند و همه نیازهای او را برطرف می‌کند. ما باید نیازهای قهرمانان خود را برطرف کنیم.

*با این نتایج و با این وضع رسیدگی به کشتی، آینده کشتی ایران ا چگونه می‌بینید؟

کشتی در ایران ریشه دارد. ما هر وقت اسم این ورزش را آورده‌ایم به قهرمان رسیده‌ایم. باید در پایه سرمایه‌گذاری شود و با برنامه‌ریزی درست بتوانیم نفرات خوبی را به تیم ملی و دنیا معرفی کنیم.

*شما زمانی عضو شورای فنی فدراسیون کشتی هم بوده‌اید. خود شما توقع گرفتن این نتایج در پاریس را داشتید؟

من به خاطر بعضی دلایل و خستگی مدتی است که به شورا نرفتم. در حال حاضر هم اجبارا با شما صحبت می‌کنم ولی می‌توانم به شما بگویم هیچ‌وقت شورا این نتیجه را پیش‌بینی نمی‌کرد و نتایج دور از انتظار بود.

*این روزها شما به پرورش نسل جوان در کشتی مشغول هستید. فکر می‌کنید عدم نتیجه‌گیری ما در کشتی چه مقدار به عدم توجه به کشتی پایه برمی‌گردد؟

ما چند مربی پایه داشتیم که بعضی از آن‌ها بازنشسته شده و بعضی از آن‌ها دیگر کار نمی‌کنند. با از دست دادن آن‌ها پایه‌های کشتی ما متزلزل شده. من واقعا متأسف هستم که ما در رده ملی برخی کشتی‌گیرانمان هنوز بلد نیستند زیر گرفتن که شگرد ایرانی‌ها است و ما در دنیا الگو هستیم را درست اجرا کنند.

*صحبتی مانده که بخواهید در پایان گفتگو بگویید؟

من واقعا از طرف جامعه کشتی از ملت عزیز ایران و کشتی‌دوستان بابت این نتایج عذرخواهی می‌کنم. امیدوارم با توجه بیشتر مسوولین و کار و تلاش بیشتر جوانان و کادر فنی بتوانیم در آینده این شکست را جبران کنیم.

 

43 43

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 701576

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =