ایسنا نوشت: دادگاه کیفری الجزایر حکم اعدام مختار بلمختار، رهبر القاعده در غرب آفریقا را که به اتهام تشکیل یک سازمان تروریستی در این کشور صادر شده بود، تایید کرد.

به گزارش خبرگزاری رسمی الجزایر، دادگاه کیفری شهر "وهران" به صورت غیابی حکم اعدام بلمختار، مغز متفکر حمله به تاسیسات گازی آمیناس در این کشور را به اتهام تشکیل یک سازمان تروریستی در این کشور، حمل سلاح و صادرات و واردات و نیز فروش اسلحه و مهمات، تایید کرد.

بلمختار که به خالد ابوالعباس معروف است، به همراه هشت تن دیگر از اعضای سازمان تروریستی‌اش که متهم به برنامه‌ریزی برای ربودن کارگران خارجی شرکتی اسپانیایی در شهر وهران بودند، در آوریل ۲۰۱۱ محاکمه شدند.

بلمختار فراری در سال ۲۰۱۲ از سوی دادگاه کیفری بوهران محکوم به اعدام شد اما دادگاه مذکور امروز بار دیگر و در پی اعتراض به این حکم پرونده را دوباره بررسی کرد.

همچنین سه متهم فراری دیگر این پرونده با صدور احکام غیابی به ۲۰ سال حبس محکوم شده‌اند.

بلمختار ۴۵ ساله از هالی شهری در جنوب الجزایر است که از سوی دستگاه قضایی و امنیت الجزایر در پیش از ۱۰ پرونده تروریستی تحت تعقیب قرار دارد.

وی از سوی مسئولان الجزایر و آمریکا متهم به دست داشتن در گروگان‌گیری در اوایل سال ۲۰۱۳ در تاسیسات گازی "آمیناس" واقع در جنوب الجزایر است که درنهایت ۳۸ گروگان کشته شدند.

وی در اواخر دهه هشتاد قرن گذشته در افغانستان فعالیت کرده و در جریان درگیری‌ها یکی از چشم‌هایش را از دست داده است. او در سال ۱۹۹۳ میلادی به گروه‌های تکفیری الجزایر پیوست و در حال حاضر نیز رهبری گردان "نقاب پوش‌ها" وابسته به القاعده را برعهده دارد که در سواحل آفریقا فعالیت دارند.

پیش از این چند بار خبر کشته شدن بلمختار منتشر شده است. وزارت دفاع آمریکا اواسط سال ۲۰۱۵ اعلام کرد که او در حمله‌ای هوایی کشته شده، دولت لیبی در طرابلس نیز این خبر را تایید کرد اما کمی بعد آن را تکذیب کرد.

همچنین گروه تروریستی داعش در لیبی اوایل سال ۲۰۱۶ اعلام کرد که بلمختار با یک بمب در شهر درنه لیبی کشته شده است اما این خبر نیز تکذیب شد.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 717692

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =