دنیای اقتصاد نوشت: در سومین روز هفته، معامله‌گران فردایی تلاش کردند دلار را وارد محدوده‌های بالاتر کنند، ولی حمایت بازیگران نقدی همراه این دسته نشد تا این ارز در محدوده ابتدایی کانال ۴ هزار تومان باقی بماند.

دلار که روز یکشنبه معاملات خود را روی عدد ۴ هزار و ۸ تومان به پایان رسانده بود، روز دوشنبه تنها با یک تومان افزایش به بهای ۴ هزار و ۹ تومان رسید.

این قیمت در حالی در انتهای روز برای دلار رقم خورد که معاملات فردایی‌های بازار در محدوده ۴ هزار و ۲۰ تومان کلید خورده بود؛ معامله‌گران فردایی قصد داشتند با تحرکات خود در آغاز معاملات، فضای بازار را تحت‌تاثیر قرار دهند، ولی تاکتیک آنها با همراهی معامله‌گران نقدی همراه نشد تا قیمت تغییر چندانی را نسبت به روز یکشنبه تجربه نکند. در مجموع پس از صحبت‌های ترامپ در روز جمعه، دامنه نوسان در ۳ روز ابتدایی هفته جاری کاهش یافته است. روزهای دوشنبه، سه‌شنبه و چهارشنبه گذشته، دلار در معاملات روزانه حدودا در دامنه‌ای ۴۰ تومانی نوسان کرد. این در حالی است که اگر گپ قیمت در شروع معاملات و نرخ‌های پس از ساعت ۳ بعدازظهر در آن مقطع زمانی را نیز در نظر بگیریم، حجم نوسان بعضا به بالای ۹۰ تومان نیز می‌رسید. از روز پنج‌شنبه دامنه نوسان کاهش یافت و تقریبا پس از صحبت‌های ترامپ، بازار به فضای روزهای عادی خود بازگشت. همسو با رشد جزئی دلار، سکه تمام بهار آزادی نیز با هزار تومان افزایش به بهای یک میلیون و ۳۱۳ هزار تومان رسید. این افزایش در حالی ثبت شد که بازار طلای تهران روز گذشته همزمان با سالروز شهادت حضرت امام سجاد علیه السلام تعطیل بود و رشد سکه تحت‌تاثیر معاملات محدود شکل گرفت.

ملاحظه سیاست‌گذار
به گفته فعالان، از پنج‌شنبه گذشته دامنه نوسانات کاهش یافت و بازار ارز به یک آرامش نسبی رسید. با این حال، گروهی از بازیگران ارزی باور دارند، بازار در روزهای آینده می‌تواند شاهد ورود تقاضای خفته‌ای باشد که در انتظار تعیین وضعیت دلار بود. به‌نظر می‌رسد، بخشی از معامله‌گران در انتظار پایین رفتن قیمت از مرز ۴ هزار تومان بودند؛ با توجه به ثبات دلار در روزهای اخیر ممکن است تقاضای این دسته در روزهای آینده وارد بازار شود. در کنار این، وجود تقاضای زائران عتبات عالیات دیگر عاملی است که می‌تواند روند را تحت‌تاثیر قرار دهد. در این شرایط، بازارساز باید با توجه به امکان وقوع چنین اتفاقی مانع از افزایش نوسانات احتمالی شود. کارشناسان توصیه می‌کنند، بازارساز با تعدیل آرام قیمت و مدیریت نوسانات، بازار را از خطر تغییرات زیاد محافظت کند.

ادامه آرامش دلار
دلار که روز یکشنبه با ۳ تومان افزایش به بهای ۴ هزار و ۸ تومان رسیده بود، روز دوشنبه حتی نوسانات کمتری را تجربه کرد و با تنها یک تومان رشد به بهای ۴ هزار و ۹ تومان رسید. در سومین روز هفته، معاملات دلار با قیمت ۴ هزار و ۱۸ تومان کلید خورد که افزایشی ۱۰ تومانی نسبت به قیمت بسته‌شده روز دوم هفته داشت. نرخ ثبت شده در ابتدای بازار بالاترین قیمت روز بود و پس از آن این ارز در مسیر کاهشی قرار گرفت. برخی معامله‌گران فردایی تلاش زیادی کردند که با تحرکات خود قیمت را دچار نوسان کنند، اما متغیر افزایشی خاصی در بازار وجود نداشت که دلار را در مسیر صعودی حرکت دهد. روز گذشته نرخ حواله درهم زیر مرز هزار و ۱۰۰ تومان باقی ماند و احتیاط نیز در بازار نقدی حکمفرما بود.

45302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 717897

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۳:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۵
    0 0
    آرامش؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟