سیب آذربایجان غربی با نبود مشتری و دپوی آن در کنار جاده ها تبدیل به تراژدی غمناک برای باغداران، مردم، مسئولین و کشاورزی منطقه شده است.

به گزارش خبرآنلاین آذربایجان غربی، سیب یکی از محصولات استراتژیک و مهم کشاورزی استان آذربایجان‌غربی به شمار می رود که با داشتن کیفیت مناسب و با تولید بیش از یک میلیون و ۲۰۰هزار تن قطب اصلی این محصول در کشور به شمار می رود.

امسال و به دلیل سرمازدگی بهاره و مشکلاتی از این دست، تولید سیب در استان با کاهشی محسوس به حدود ۶۰۰هزار تن رسیده است که متاسفانه به دلیل پایین بودن قیمت خرید و عدم صادرات مناسب به کشورهای همسایه، به معضلی برای کشاورزان تبدیل شده است.

روسیه بازاری مناسب برای صادرات سیب آذربایجان‌غربی
اسمعیل کریم زاده مدیرکل جهادکشاورزی استان در جلسه میز توسعه صادرات سیب کشوری که در اولین روزهای آبان ماه در ارومیه برگزار شد بازار روسیه را به عنوان بازاری مناسب برای صادرات سیب استان نام برد و گفت: بازار روسیه با واردات سالانه ۸۰۰ هزار تن سیب درختی، یکی از بهترین بازارهای موجود در حال حاضر برای صدور محصولات کشاورزی ایران به‌ خصوص آذربایجان غربی محسوب می‌شود.
وی با اشاره به مشکلات موجود در زمینه کشاورزی استان اضافه کرد: نبود استاندارد مناسب در تولید محصول، یکی از دلایل مهم عدم صادرات محصولات کشاورزی است.

خرید هر کیلو سیب از باغداران به قیمت ۲۸۸۹ ریال
شهریار حیدری مدیر سازمان تعاون روستایی استان هفته گذشته با اعلام افزایش مراکز خرید تضمینی سیب درختی صنعتی به بیش از ۵۰ مرکز گفته بود: تا پایان آبان ماه حدود ۳۰ تا ۵۰هزار تن سیب با قیمت هر کیلو ۲۸۸۹ ریال از باغداران خریداری و به کارخانجات صنایع تبدیلی تحویل خواهد شد.

مشکلی به نام دپوی سیب در کنار جاده ها نداریم
اسمعیل کریم زاده روز چهارشنبه با اعلام افزایش میزان صادرات سیب درختی از استان نسبت به سالهای گذشته گفت: آذربایجان غربی به عنوان قطب صنایع تبدیلی و تکمیلی کشور امسال نزدیک به ۳۵۰هزار تن از سیب تولیدی استان را مصرف خواهد کرد.
وی اضافه کرده بود: طبق بازدید میدانی انجام گرفته و مصاحبه با تعدادی از تحویل دهندگان سیب درختی واقع در مسیر جاده اشنویه، عاملین مراکز جمع آوری سیب درختی به دلیل عدم تحویل به موقع به کارخانجات صنایع تبدیلی و تکمیلی باعث افزایش میزان سیب تحویلی به مراکز خرید و دپوی سیب در کنار جاده ها شده بودند که با پیگیری های انجام شده در حال حاضر این مشکل برطرف شده و رقم جزئی از این میزان سیب در مراکز خرید موجود است که این زقم در مقابل میزان سیب تحویلی به کارخانجات ناچیز است .

مسدود شدن مرز عراق، دلیل کاهش صادرات سیب
محمد حضرت پور شهردار ارومیه در اولین جلسه میز توسعه صادرات سیب کشور گفت: بسته شدن مرز عراق یکی از دلایل اصلی کاهش صادرات سیب استان بوده که باید با ورود دولت و به خصوص وزارت بازرگانی و کاهش بروکراسی های اداری برای بهبود این وضعیت گام برداریم. (اینجا)

آذربایجان‌غربی آماده صادرات سیب باکیفیت
بهنام تاج‌الدینی رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ارومیه در اولین جلسه میز توسعه صادرات سیب کشور نیز با اشاره به آمادگی استان برای صادرات سیب با کیفیت گفت: بهبود زیرساخت ها از جمله سورت و بسته بندی و بروزرسانی صنایع تبدیلی و همچنین همکاری بخش دولتی و خصوصی می تواند وضعیت سیب را در استان و کشور بهبود بخشد. (اینجا)

کاهش ۷۶درصدی صادرات سیب ایران
قدسی معاون مدیرکل توسعه صادرات محصولات کشاورزی سازمان توسعه تجارت نیز در اولین جلسه میز توسعه صادرات سیب کشور با کاهش صادرات این محصول در کشور اشاره و گفت: امسال و طی ۶ ماه نخست، شاهد کاهش ۷۶درصدی صادرات سیب هستیم که ممنوعیت واردات این محصول از ایران به عراق و افزایش قیمت تولید در داخل کشور از دلایل مهم این اتفاق است.
معاون مدیرکل توسعه صادرات محصولات کشاورزی سازمان توسعه تجارت خاطر نشان کرد: به دلیل نبود برندسازی مناسب بیشتر صادرات سیب ایران با برند لبنان رخ می دهد درحالیکه در این بین نیز عمان صادرات سیب لبنان (محصول ایران) را بدلیل وجود سموم شیمیایی ممنوع کرد و متاسفانه در محصولات داخلی نیز مصداق دارد. (اینجا)

سفر آلمانی ها برای امکان سنجی صادرات سیب به این کشور
محمدمهدی شهریاری استاندار آذربایجان غربی هم در اولین جلسه رسمی خود در استان با اشاره به برنامه ریزی برای همکاری با آلمانی ها برای صادرات سیب استان به این کشور از سفر قریب الوقوع نمایندگان این کشور به آذربایجان غربی خبرداد و اضافه کرد: راه های ایجاد میز مشترک ایران و آلمان و راهکارهای سرمایه گذاری در زمینه مرادات تجاری و اقتصادی به خصوص در بخش صادرات سیب به این کشور صورت خواهد گرفت.

تصاویر سیب ریخته شده در جاده ها، دل هر انسانی را به درد می آورد
روح‌الله حضرت پور نماینده ارومیه در مجلس هم با نمایش فیلمی از مشکلات سیب استان و باغداران در صحن علنی گفت: محصولاتی که با سختی و مشقت کشاورزان تولید می شود اکنون به صورت زیردرختی در اطراف جاده ها ریخته شده و تراژدی تلخ و غمبار دیار آذربایجان را رقم می زند که این صحنه ها دل هر انسانی را به درد می آورد.
وی با بیان اینکه تولید هر ۱۰۰ گرم سیب درختی ۷۰ لیتر آب شیرین دومین استان پرآب کشور را مصرف می کند، گفت: محصول سیب به جای آنکه به عنوان یک محصول بومی باعث رونق و توسعه کشاورزی کشور باشد اما به تابلوی غم انگیز فلاکت و سیه روزی مردم آذربایجان غربی تبدیل شده است.
حضرت‌پور، افزود: پیش از آنکه تصویر اتلاف صدها هزار تن سیب درختی در کنار جاده های استان چهره نظام مقدس جمهوری اسلامی را در مجامع بین المللی مخدوش کند و دچار نفرین صدها هزار رای دهنده و شهید داده و پشتیبان نظام اسلامی شویم یا امید مردم از دولتمردان قطع شود به فریاد باغداران رسیده و به وعده هایتان در قبال باغداران عمل کنید؛ سیب و انگور آذربایجان غربی را نجات دهید تا امید و حیات در استان جلوه گر شود. (اینجا)

دپوی سیب در کنار جاده‌ها، برای بارزدن برای ارسال به واحد های کنسانتره است
نادر قاضی پور دیگر نماینده ارومیه در مجلس در برنامه تلویزیونی فرمول یک با انتقاد از سیاست های دولت مبنی بر بی توجهی به محصول سیب گفت: مردم آذربایجان غربی منتقد جدی ستاد احیای دریاچه ارومیه هستند و این ستاد، ستاد مرگ استان بوده است.
باغداران نیز دپوی سیب را در کنار جاده ها به دلیل بار زدن برای ارسال به کارخانه ها برای تبدیل به کنسانتره عنوان کردند. (اینجا)

گفتنی است هم اکنون از برنامه ریزی حدود یک میلیون و ۲۰۰هزار تن سیب تولیدی، تنها ۲۰هزار تن آن از گمرک صادر شده است و نشست های برگزار شده در این زمینه تاکنون ثمری نداشته است و دپوی سیب ها در کنار جاده ها به صحنه هایی آزاردهنده و غمناک برای باغداران، مردم و مسئولین تبدیل شده است.

گزارش: سینا پسران افشاریان

۴۶

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۲
    3 0
    هزار تاسف بر این مدیریت غلط. عدم بازاریابی مناسب، توسعه بدون برنامه باغات با وجود مشکلات آبی، و سوء استفاده دلالان، عامل این وضعیت است. وزیر جهاد کشاورزی با این همه ادعا و تجربه مدیریتی باید پاسخگو باشد.