روزنامه جوان نوشت: مسئولان بانک سرمایه در تخلفاتی که طی سال‌های 85 تا 95 انجام داده‌اند بیش از 6هزار و 900 میلیارد تومان بدهی معوق ایجاد کرده‌اند و شنیده‌ها حاکی است که فرد اصلی نیز ناپیدا است، با این حال روز گذشته ظاهراً یک برگ از اطلاعاتی که در تحقیق و تفحص مجلس درباره این بانک صورت گرفته، منتشر شده است.

در بين ابربدهكاران اين بانك به خصوص نام‌هاي آشنايي در حوزه واردات شبه‌انحصاري خوراكي‌هاي انساني و دامي مشهود است. 
اگر اين اطلاعاتي كه يك نماينده مجلس ترجيح داده روي يك سايت فيلتر شده بگذارد درست باشد نكات قابل‌تأملي در آن نهفته است كه مي‌توان در كنار اطلاعات قبلي اعلام شده از سوي مسئولان بانكي به مطالب قابل‌تأملي رسيد. 
«محمود صادقي»، نماينده مردم تهران در مجلس 48 ساعت پيش خطاب به بدهكاران بانك سرمايه (متعلق به فرهنگيان) هشدار و اخطار داد كه اگر تا 48 ساعت آينده براي تعيين تكليف بدهي خود به اين بانك مراجعه نكنند، هويت آنان را به اطلاع عموم خواهد رساند.
 
 اگرچه مسئولان دولت جاري بلايي كه در بانك سرمايه و صندوق ذخيره فرهنگيان بوده را تخلف و نوعي جابه‌جايي پول عنوان كرده بودند اما اين اطلاعات نشان مي‌دهد كه تنها 20 شخصيت حقيقي و حقوقي حدود 6هزار و 900 ميليارد تومان تسهيلات گرفته‌اند ولي با وجود اينكه برخي از آنها در انظار عمومي خود‌نمايي مي‌كنند و حتي كمك‌هاي ميلياردي به تيم‌هاي فوتبالي مي‌كنند، راست، راست راه رفته و وصول مطالبات سهامداران بانك سرمايه را به آينده موكول كرده‌اند. 

پيش از اين گفته شده بود تخلف مسئولان بانك سرمايه طي سال‌هاي ۸۵ تا ۹۵ در اعطاي تسهيلات كلان بدون وثيقه و استنكاف بدهكاران از پرداخت بدهي و تعلل بانك در وصول مطالبات است. 
 
8 نكته تأسف بار درباره ليست بدهكاران بزرگ 
با اين حال بر اساس ليست اعلامي كه تا حدودي نيز از سوي آگاهان رسانه‌اي شده بود مي‌توان علاوه بر موارد ذكر شده به موارد زير نيز اشاره داشت: 

1ـ شخصي كه از ابر بدهكاران بوده و دربين اظهارات قبلي مسئولان بانكي به عنوان كسي بوده كه هيئت مديره تعيين مي‌كرده، آقاي «ح. ه» است. وي كه حدود 1030 ميليارد تومان تسهيلات معوق تنها از اين بانك داشته، كمك‌هاي بلاعوض به برخي تيم‌هاي فوتبالي هم كرده!

2ـ در ليست 51 وام اخذ شده حدود 6 هزار و 800 ميليارد تومان معوقات وجود دارد كه تقريباً معادل كل بدهي بابك زنجاني است. اما در واقع اين حجم بدهي متعلق به 20 نفر است كه 18 نفر آنها آزاد يا آزاد مشروط هستند و يكي از آنها به اعدام محكوم شده ويك نفر نيز ماه‌هاست كه در حبس به سر مي‌برد. 

3ـ گفته مي‌شود اين بدهي‌ها بيش از85 درصد كل معوقات بانك را تشكيل داده است. اين در حالي است كه سهم تسهيلات خرد در تمام سال‌هاي عمرش كمتر از 8 درصد نبوده است. 

4ـ تقريباً اكثر بدهكاران بزرگ كه ليست‌شان منتشر شده حرفه اصلي‌شان واردات است، به خصوص واردات با ارز مبادله‌اي و دولتي و اينكه هم از رانت ارز مبادله‌اي استفاده كرده‌اند با اين حال با پررويي يا شايد با پشتوانه‌اي پنهان زورشان رسيده و پول بانك و صندوق ذخيره فرهنگيان را نمي‌دهند. اين جزو توانمندي‌هاي عجيب اين افراد است. 

5ـ در ميان بدهكاران ليست سه نفر از وارد‌كنندگان عمده كالاهاي اساسي كشور وجود دارند كه اين واردكنندگان بيشتر در حوزه واردات موادغذايي مانند برنج، روغن، ذرت، جو وخوراك دام فعال هستند و افرادي كاملاً شناخته شده‌اند. آقايان « م»، «ج» و «ص» در مجموع بيش از 14 بار تسهيلات قرض الپس نده از اين بانك گرفته‌اند !

6ـ گفته مي‌شود آقاي « ج» فعال در حوزه واردات كالاهاي اساسي چندين ماه است كه در حبس به سر مي‌برد و نقش موثري در اعلام ورشكستگي چند مؤسسه ديگر نیز داشته است و يكي از بدهكاران نيز از شركت‌هاي امير منصور آريا بوده است. 

7ـ در ميان بدهكاران برخي از آنها از سال 85 اقدام به پرداخت تسهيلات دريافتي نكرده‌اند ولي عمده دريافت تسهيلات سريالي و متعدد از سال 92 به بعد بوده است. نكته جالب‌تر اين است كه سعي شده بيش از 90 درصد تقصير را بر گردن دولت نهم و دهم بيندازند و معوقات را به آن دوره منتسب كنند، در حالي كه ليست منتشره كه در آن زمان استمهال شده نشان مي‌دهد به غير از افرادي كه از سال 92 به اين سو تسهيلات دريافت كرده‌اند، بسياري از افراد شاخص و بدهكار توانسته‌اند تعويق پرداخت تسهيلات را در دولت يازدهم به ثبت برسانند!

8ـ بيشترين تعداد تسهيلات با 8 فقره تسهيلات را آقاي « الف» اخذ كرده كه يك وارد‌كننده است و بعد از آن آقاي « ج» فعال در حوزه واردات مواد غذايي و سپس آقاي « ح. ه» با پنج فقره تسهيلات بوده‌اند و در رده‌هاي چهارم  و پنجم « م. الف» و« ص» فعال در بازار برنج با چهار فقره دريافت تسهيلات هستند.
45302
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 733330

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =