ایرنا نوشت: وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه ای اعلام کرد: آمریکا واقعیت های حوادث شیمیایی سوریه را تحریف می کند.

وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه ای خاطرنشان کرد: هیات آمریکا در شورای امنیت روز نهم ماه ژانویه (19 دی ماه) سندی غیررسمی با عنوان نگاهی به مواضع روسیه در قبال استفاده از سلاح های شیمیایی در سوریه منتشر کرد.

در بیانیه گفته شده است: پس از مطالعه این سند لازم می دانیم تصریح کنیم که محتوای آن با واقعیت مطابقت ندارد و بطور کامل رویکردهای روسیه در مورد تحقیقات در باره حوادث شیمیایی سوریه را تحریف می کند.

«وضعیت واقعی تحقیقات در باره حوادث شیمیایی سوریه توسط سازمان ملل و سازمان منع تسلیحات شیمیایی از سوی آمریکا تحریف شده است.»

بیانیه می گوید:به همین دلیل سندی که از طرف آمریکا تنظیم و در شورای امنیت توزیع شده است را تلاش برای گمراه کردن مخاطبان خود در خصوص حوادث شیمیایی سوریه می دانیم.

وزارت خارجه روسیه خاطرنشان کرد: بر خلاف ادعای آمریکا در سند انتشار یافته درشورای امنیت، هیچ یک از مقام های روسیه نگفته اند که گاز خردل که در خان شیخون سوریه بکار گرفته شد از عراق یا لیبی به سوریه منتقل شده است.

بیانیه می افزاید: روسیه به همراه چین در سال های اخیر مستمرا تلاش کرد توجه جامعه جهانی را به ماجراجویی های شیمیایی تروریست ها در خاورمیانه جلب کند و سعی داشت قطعنامه ای را در شورای امنیت در محکومیت جنایات وحشیانه تروریست ها در عراق و سوریه به تصویب برساند.

«اما هر بار که این پیشنهاد مطرح شد با مخالفت سرسختانه شرکای غربی از اعضای دائمی شورای امنیت مواجه شد که ترجیح می دهند بدون ارائه شواهد دولت سوریه را به بکارگیری سلاح شیمیایی متهم کنند.»

بیانیه می گوید: روسیه بارها خواستار انجام تحقیقات حرفه ای در باره تمام موارد بکارگیری سلاح شیمیایی و نیز بررسی گزارش های دولت سوریه در مورد انتقال مواد سمی و اجزای بکارگیرنده آن و تولید سلاح های شیمیایی از سوی تروریست ها به این کشور شده است.
وزارت خارجه روسیه خاطرنشان کرد: اما این درخواست ها تاکنون نادیده گرفته شده و به آن توجهی نشده است.

در ادامه بیانیه گفته شده است: دولت سوریه از ابتدای بروز مساله حوادث شیمیایی در این کشور مصرانه از کارشناسان سازمان منع تسلیحات شیمیایی دعوت کرد برای تحقیق درباره حوادث شیمیایی به این کشور سفر و از خان شیخون و پایگاه هوایی الشعیرات بازدید کنند.

بیانیه می افزاید: طرف آمریکایی نیز یک روز پس از حادثه خان شیخون از ما (روسیه) درخواست کرد که از دولت سوریه اجازه انجام تحقیقات کارشناسان سازمان منع تسلیحات شیمیایی در پایگاه هوایی شعیرات را بگیرد.

روسیه خاطرنشان کرد: دولت سوریه بلافاصله با انجام این تحقیقات موافقت کرد اما بجای بازرسی پایگاه الشعیرات، آمریکا این پایگاه را هفتم ماه آوریل با موشک های بالدار مورد حمله قرار داد که نقض منشور سازمان ملل بود.

در پایان بیانیه، به دعوت رسمی دولت سوریه از مدیر کل سازمان منع تسلیحات شیمیایی برای اعزام کارشناسان به خان شیخون و الشعیرات اشاره و گفته شد که این درخواست دمشق نادیده گرفته شد.

حادثه شیمیایی خان شیخون در چهارم آوریل سال جاری (15 فروردین) رخ داد و در جریان آن ده‌ها تن کشته شدند.

رسانه‌ها و مقام‌های غربی پس از این حادثه به سرعت و بدون هیچ گونه سندی، انگشت اتهام را به سمت دولت سوریه گرفتند.

«نیکی هیلی» نماینده آمریکا در سازمان ملل هم در ادامه همین خط رسانه‌ای، روسیه را به کارشکنی در مسیر تحقیقات متهم کرد و بار دیگر مسئولیت حادثه خان شیخون را متوجه دولت سوریه دانست.

این در حالی است که دولت سوریه در پی توافقی که در سال 2014 صورت گرفت، زرادخانه تسلیحات شیمیایی خود را به نمایندگان سازمان ملل متحد و سازمان منع تسلیحات شیمیایی تحویل داده بود.

نکته بسیار مهم در حوادث شیمیایی سوریه که آمریکا و متحدان غربی این کشور عمدی و آگاهانه نادیده می گیرند، چند مورد کاربرد سلاح شیمیایی توسط تروریست های ضدسوری است.

49311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 747771

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =