علی بیگدلی کارشناس مسائل خاورمیانه در روزنامه آرمان در باره تحریم های تازه سنا علیه ایران نوشت:در فضای داخلی ایران مسئولان و مقامات رسمی گفته‌اند که این تحریم‌ها ناقض روح برجام است و معتقدند که برجام نقض شده است.

در آیتم‌های پایانی برجام موردی در ارتباط با فعالیت موشکی ایران وجود دارد که می‌گوید: ایران حق ندارد موشک‌هایی با قابلیت حمل کلاهک هسته‌‌ای در اختیار داشته باشد.

در این راستا ایران معتقد است که موشک‌هایش قابلیت حمل کلاهک ندارد، اما طرف مقابل اصرار دارد که این موشک‌ها می‌توانند کلاهک هسته‌ای حمل کنند. البته آمریکایی‌ها در این ارتباط تا حدی زورگویی نیز می‌کنند. آنها به استناد تشخیص خود به وضع تحریم‌های جدید روی آورده‌اند. این موضوع مغایرتی با برجام ندارد، چون برجام کاملا در چارچوب مسائل هسته‌ای مطرح شده و حتی برای اینکه این اظهارنظر به اثبات برسد، آقای ظریف و جان کری در جلسات ششم و هفتم مذاکرات گفتند که ما فقط در باره مسائل هسته‌ای صحبت می‌کنیم و مساله دیگری مورد بحث قرار نخواهد گرفت. البته آنها مجبور شدند در پایان مذاکرات این آیتم موشکی را در انتهای برجام قرار دهند.

اکنون این مساله محل اختلاف ایران با آمریکا است. شاید این نکته به اذهان متبادر شود که ایران می‌تواند برای اعتراض به این تحریم‌ها به کمیسیون حل اختلاف برجام مراجعه کند، اما باید گفت این کمسیون در ارتباط با نقض محتویات برجام است که اگر هرکدام از طرفین‌ بندی از برجام را نقض کردند، طرف دیگر به این کمیسیون مراجعه و اقامه دعوا کند. بنابراین چون این تحریم‌ها ناقض برجام نبوده، هیچ‌کدام از مسئولان خواستار مراجعه به شورای حل اختلاف نشده‌اند.

45302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 677246

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۴:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۷
    10 1
    خواهشا دست از ماستمالی بردارید خبر انلاین.. .وقتی خود آدام زوبین که یه یهودی مسئول تحریم های امریکا علیه کشورها در زمان اوباما بود. اومده میگه مغایرت داره بعد شما اومدی ماستمالی؟
  • بی نام IR ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۷
    5 2
    دبیرکل حزب مردمسالاری می گوید: سنای آمریکا یک بار دیگر خباثت خود را نشان داد و تحریم‌هایی را بر ضد جمهوری اسلامی‌ تصویب کرد که به طور قطع برضد برنامه جامع اقدام مشترکبرجام است. «مصطفی کواکبیان» افزود: این گونه تحریم‌ها که هیچ گونه ربطی به بحث‌های هسته ای ندارد، ضد برجام است
  • بی نام A1 ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۸
    2 0
    ظریف نامه نوشته به موگیرینی و گفته روح و جسم برجام نقض شده اونوقت شما ماستمالی میکنین؟
  • بی نام IR ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۹
    1 0
    اگه میشه یک مقاله بنویسید که اگر چه کاری کنن برجام نقض میشه؟ اینا که هر چی تحریم می کنن نقض برجام نمیشه. پس برجام کلا از همون اول به چه دردی می خورد؟ هی تحریم می کنن، ولی نقض نمیشه.
  • بی نام IR ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۹
    1 0
    با این همه تحریم هنوز هم برجام نقض نشده. این نشون میده برجام قرارداد ضعیفی بوده متاسفانه.