در حاشیه سومین روز از سیزدهمین کنفرانس مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی علی لاریجانی دیدارهایی با مقامات پارلمانی کشورهای دیگر داشت.

به گزارش خبرآنلاین، سیزدهمین کنفرانس مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی از روز شنبه 23 دی ماه در محل هتل اسپیناس پالاس تهران آغاز به کار کرد. این اجلاس که هر سال برگزار می شود قرار است تا روز چهارشنبه ادامه داشته باشد.

این اجلاس در روز اول با برگزاری سی‌و نهمین نشست کمیته اجرایی، هشتمین نشست کمیته دائمی فلسطین، سومین جلسه مشاوره دبیران کل عضو پارلمان‌ها و نشست مشورتی گروه اعراب کار خود را آغاز کرد. در روز دوم ششمین جلسه کمیته دائمی تخصصی امور سیاسی و روابط خارجی، ششمین جلسه کمیته دائمی و تخصصی حقوق بشر، زنان و امور خانواده، ششمین جلسه کمیته دائمی و تخصصی امور حقوقی و فرهنگی، گفت‌وگوی تمدن‌ها و مذاهب، ششمین جلسه کمیته دائمی تخصصی امور اقتصادی و محیط‌زیست برنامه کاری این اجلاس بود. 

کنفرانس مذکور امروز درحالی سومین روز خود را پشت سر گذاشت که در حاشیه آن رئیس مجلس شورای اسلامی دیدارهایی را با مقامات دیگر انجام داد. علی لاریجانی در این دیدارها که با مقامات کشورهایی از جمله پاکستان، تاجیکستان، ترکمنستان و سوریه و ... بود به روابط دوجانبه و مسائل و مشکلات منطقه ای و جهان اسلام پرداخت.

اظهارات علی لاریجانی

اظهارات میهمانان

ایران و پاکستان با مشکلات مختلف تروریستی دست به گریبان بوده اند که توانسته‌اند در مقابل آن‌ها ایستادگی کنند. تحرکات آمریکا و اسرائیل در این مدت زیاد شده است. آن‌ها نمی‌خواهند که منطقه به آرامش برسد. 

 ایاز صادق رئیس مجلس پاکستان: پاکستان تمایل به افزایش روابط تجاری و اقتصادی خود را با ایران دارد و برای همین منظور درصدد است، موانع بانکی را از سر راه بردارد.

شرکت‌های ایرانی این آمادگی را دارند که در حوزه‌های مختلف اقتصادی و تجاری با تجار ترکمنی وارد مذاکره شده و پروژه‌های مشترکی را آغاز کنند.

 آکجا نوربردیوا رئیس مجلس ترکمنستان: دیپلماسی پارلمانی بهترین راه برای رفع مسائل و موانع میان دو کشور است و ما از تلاش‌های شخص شما که همیشه ایده‌های مثبت و متعادلی داشته‌اید، بسیار سپاسگزاریم.

 سوریه دوران بسیار سختی را پشت سر گذاشته است و در این میان نقش ملت سوریه در پیروزی‌های پیاپی این کشور قابل تقدیر و ستودنی است. با مسیری که شما در سوریه پیموده‌اید نگاه کشورهای دیگر هم نسبت به سوریه بهتر شده است و امیدوارم که این شرایط در آینده نزدیک بهتر شود.

 

 یوسف صباغ رئیس مجلس سوریه:  ایران و سوریه رابطه و پیوند برادری محکمی دارند که می‌توانند در کنار یکدیگر با دشمنان مشترک‌شان بجنگند و در برابر آن‌ها ایستادگی کند.زمانی که رزمندگان ایرانی در کنار سوری‌ها، مقابل تکفیری‌ها ایستادند و خون‌شان در سوریه کنار یکدیگر ریخته شد این پیوند محکم‌تر از گذشته شد.

  ایران برای سرمایه گذاری در بخش های انرژی، فناوری و صنایع مختلف نظیر سدسازی، نیروگاه و غیره آمادگی این را دارد تا با سنگال وارد مذاکره شود همچنین علاقمندیم تجار ایرانی به تجار سنگالی مرتبط شوند.

 مصطفی نیاس رئیس مجلس سنگال: دانشجویان ایرانی زیادی در سنگال در حوزه نفت و گاز بورسیه شده اند؛ ایران برای نخستین بار این در را به سوی سنگال باز کرده است و اکنون دانشجویان سنگالی نیز در شهرهای اصفهان، قم و مشهد مشغول تحصیل هستند.

دشمنان قسم خورده مسلمانان تلاش دارند تا با نفوذ در میان آنان به اختلافات دامن بزنند و این وظیفه کشورهای اسلامی است که از گسترش اختلافات جلوگیری کنند.

 ناصر المعمولی رئیس مجلس عمان: اتاق های بازرگانی دو کشور باید در این زمینه تلاش کنند و شرکت‌های سرمایه‌گذاری را برای مشارکت در این طرح ها هدایت کنند. ما در گسترش روابط اقتصادی با ایران مصمم هستیم و امیدواریم که بتوانیم در سطح کلان و در حوزه انتقال انرژی این امر را اجرایی کنیم.


27216

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 746342

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =