سعید پورفرهادی*

تقریبا" در سراسرکشور و عموم ملت ایران ازهر طبقه اجتماعی ، کسی نیست که بخشی از ناملایمات و دشواری های اقتصادی کشور را تجربه نکرده  و نداند که بایستی برای درمان اقتصاد کشور ، نسخه ای شفا بخش با اثرگذاری مانده گار پیچید، برای درک بهترمباحث مرتبط با لزوم و یا عدم لزوم جراحی اقتصاد کشور، شاید ذکر یک مثال ما را در فهم عمیق ترموضوع کمک کند .

بیماری را فرض کنید که درسال های جوانی دچار یک عارضه  خوش خیم گردید است و می توانست با یک عمل جراحی ساده ، به درمان قطعی رسیده و بهبود یابد ، اما بیماربه دلیل ترس و یا نبود پزشک حاذق ، حاضر نمی شود که خود را به تیغ جراحی بسپارد .  دلیل هرچه که باشد یک موضوع قطعی است ، به مرور زمان بیماری عود کرده و حال بیمار وخیم تر و پروسه جراحی پرریسک و پرهزینه خواهد بود .

واقعیت آنست که اقتصاد ایران با دچارشدن به عارضه جنگ تحمیلی ، متحمل چند زخم کاری شد ، اما آن زخم ها آنقدر کاری نبود که اقتصاد کشوررا ازکار بیاندازد ، و شاید به همین دلیل باشد که بسیاری معتقدند اوضاع اقتصادی دوران جنگ وپسا جنگ به مراتب قوی تر ازدوران کنونی می باشد ، درک موضوع زمانی آسانتر می گردد که بدانیم که میانگین ارزش پول ملی زمان جنگ در مقایسه با حال حاضر بیش از50 برابرکاهش یافته است .  همین یک مدعا کافیست که بدانیم اقتصاد کشور درطول 30 سال گذشته برغم کسب درآمدهای نفتی بیش از 1000 میلیارد دلاری به دلیل هدفمند نبودن برنامه های منسجم اقتصادی بیمارترشده است .

اجازه دهید واکاوی و تحلیل چرایی ها را به زمان دیگری وا سپاریم و به مانند یک مصلح و دلسوز، به جای کینه ورزی و طرح مباحث باندی و گروهی ، درراستای منافع کشور، چاره کارکوک کنیم .

در تحلیل و بررسی راهکارهای پیش رو ، جراحی اقتصاد کشور، ابتدا مولفه های دخیل و اثرگذار در پروسه بهبود شرایط اقتصادی کشور را شناسایی کنیم :

(1)- حکومت

(2)- دولت

(3)- ملت

ملت : مردم فهیم ایران بایستی بدانند که ، عمل جراحی اقتصاد کشور ، دوره نقاهتی خواهد داشت که بایستی با صبوری و اطمینان به صحت عملکرد کارگزاران خود ، آلام این دوره مانند اشتغال ، رکود توام با تورم ، درآمد کم خانوارهای ایرانی  ، معضلات عدیده فرهنگی ، اجتماعی و اقتصادی کشور را به امید بهبود شرایط  و پیشرفت کشور ، تحمل و یک دوره ده ساله ریاضت اقتصادی را به جان بخرند تا فرزندانشان در ایرانی آبادترو پیشرفته تر زیست کنند و در غیر اینصورت با فرض بهبود نسبی شرایط ، حصول نتیجه قطعی ، حسب تجربیات گذشته طولانی و ازدوره ای به دوره ای دیگر واگذاشته خواهد شد .

دولت : در بررسی وظایف دولت بایستی بپذیریم ، اموری هست که دولت  به تنهایی توان و یا جرات انجام آنها را ندارد . و برای همه مبرهن و واضح می باشد که نه این دولت و نه دولت های پس از آن به تنهایی توان و جرات آغاز یک جراحی بزرگ اقتصادی فی المثل در حوزه یارانه ها، انرژی، آغاز ریاضت اقتصادی و ... را ندارد، چرا که هر دولت که دست به اینکار بزند ، بلافاصله بخش عمده ای از پشتوانه رای خود را ازدست خواهد داد و احتمال ساقط شدن دولت حاکم نیزمحتمل خواهد بود . فلذا بدون همراهی ملت و ارکان حکومت تحقق آن منتفی و هیچ دولتی هیچ کارمفید و مانده گاری را نخواهد کرد .  بایستی بدانیم که بهانه مناسب نبودن شرایط عمومی کشوربرای انجام یک جراحی عمیق اقتصادی ، ادعایی محافظه کارانه می باشد که مطرح کنندگان آن ، تاریخ معینی را در آینده دور و نزدیک ارائه نمی نمایند .

اما اقداماتی هست که دولت می تواند به جهت اطمینان بخشی به بدنه عمومی جامعه ، زنگ آغاز آنرا ازهم اکنون بنوازد، مانند اصلاح ساختار اداری جهت کوچک سازی دولت،  مبارزه هوشمندانه و هدفمند با مفاسد اقتصادی ، شفاف سازی هرچه بیشتر امور اجرایی نزد تمامی دستگاه های دولتی و عمومی، برنامه ریزی موجه و منطقی برای خروج ازشرایط رکود و ورود به شرایط رونق اقتصادی ، اجرای فراگیر و واقعی  برنامه دولت الکترونیک .

حکومت : تمامی موثران حکومتی مانند قوای قضاییه ، مقننه ، نهادهای انقلابی ، نظامی و امنیتی و.. ، که خارج از چارچوب قوه مجریه قراردارند ، می بایستی با همراهی ملت ، دولت محترم را در تحقق اهداف و برنامه هایش یاری دهند و  ندای رهبری را سرلوحه کار خود قراربدهند که در تمامی برهه های تاریخی  و انتخابات ، عموم آحاد ملت را بدون توجه به دین ، مذهب ، خواستگاه اجتماعی و تعلقات حزبی و گروهی تحت پیکره واحدی بنام ملت ایران و برای سربلندی کشور، دعوت به حضور می نمایند . و این چیزی جز ضرورت  اتحاد و همبستگی را دراذهان متبادرنمی سازد.

پس از هر گروه و دسته ای که هستید و هستیم ،  چه برای رضای خدا و کسب توشه آخرت و چه برای سربلندی کشور ، فقط بایستی یک کارانجام دهیم و آن اینکه دست به دست هم دهیم ودولت را پیشتیبانی نمائیم تا امورکشور سامان یابد و ازطرح موضوعات و ، اظهارات و اقداماتی که منافع عالی کشور را به خطر می اندازد  وموجبات مظلوم نمایی دشمنان و توسعه و ترویج سیاست ایران هراسی را دامن می زند پرهیزنمائیم .

*عضو اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی ایران

35224

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 746883

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • احمدی A1 ۰۵:۰۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۸
    4 0
    بهترین درمان برای دردهای اقتصاد کشور توسط دولت و مجلس این است که بودجه نهادها و موسساتی که بازده کافی ندارند یا موازی کاری می کنند حذف و آنها را با سایر نهادها ادغام کند و با برنامه ریزی صحیح وجوهی را که از این راه حاصل می شود صرف کاهش قیمت کالاهای اساسی مثل ارزاق و مسکن نماید این کار سبب ایجاد جو روانی بسیار خوب و ایجاد آرامش در مردم و به صورت غیر مستقیم باعث کاهش قیمت سایر اقلام مصرفی می شودو با ایجاد ارامش فکری و روحی فضای کسب و کار با برنامه ریزی هم برای مردم فراهم میشود
  • مجید A1 ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۹
    2 0
    مردم که حرفی ندارند. دولت روحانی در اقتصاد درست عمل کرده است تورم پایین یک اقدام مثبت هست و باید سایر بخش ها را هم درست کند. کشور دچار نظم خاصی شده است ولی تا ایده ال خیلی فاصله دارد