کریستیز آثار مدرن و معاصر خاورمیانه را به لندن برد/ ۵۷ اثر ایرانی

برای اولین بار حراج کریستیز، آثار مدرن و معاصر خاورمیانه را در «شو روم» خود در لندن به نمایش و سپس حراج می‌گذارد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، بیست و سومین حراج کریستیز خاورمیانه در حالی عصر چهارشنبه ۲۵ اکتبر برابر با سوم آبان در حراج خانه کریستیز لندن اجرا می‌شود که پیش از این ۲۲ بار حراج خاورمیانه کریستیز در دفتر دوبی انجام شده بود. برآورد می‌شود این اتفاق با هدف جلب توجه مجموعه‌داران اروپا و آمریکا شکل گرفته است و دفتر دوبی کریستیز همچنان دایر است و حراج بعدی را در آستانه سال نو شمسی در امارات برگزار خواهد کرد.

در این دور از حراج ۵۷ اثر از ۴۴ هنرمند معاصر ایران، عراق، فلسطین، لبنان، مصر، سوریه و امارات چکش خواهند خورد. آثار ۱۲ هنرمند ایرانی در این دوره از حراج شرکت دارند که در این میان پرویز تناولی و فرهاد مشیری با ۲ اثر حضور دارند.

سایر هنرمندانی که ۲ اثر از آنها در این حراجی شرکت دارد، فاتح مدرس از سوریه، حفید الدروبی از عراق، رامسس یونان از مصر، آدم حنین از مصر، شاکر حسن السعید از عراق، شفیق عبود از لبنان و عبدالغادر الرایس از امارات هستند.

اما رکورد تعداد آثار در این دوره در دست محمود سعید، هنرمند فقید مصری است که چهار اثر از او در بیست و سومین حراج خاورمیانه چکش می‌خورد.

در میان گرانترین برآوردهای این دوره از حراج، ایرانی‌ها سهم چشمگیری دارند کما اینکه بالاترین تخمین‌ها برای یک اثر از بهمن محصص و یک هنرمند عراقی در نظر گرفته شده است.

اثر بهمن محصص ۲۶۰ تا ۳۲۰ هزار دلار قیمت‌گذاری شده است. اثری از جواد سلیم هنرمند فقید عراقی نیز با همین براورد ارایه می شود.

یکی دیگر از بالاترین برآوردهای این حراجی به اثر حسین زنده‌رودی تعلق دارد که ۲۰۰ تا ۲۶۰ هزار دلار برآورد شده است که شفیق عبود هنرمند فقید لبنانی نیز با اثری سه لتی خود در این رتبه شریک است.

در میان برآوردهای گران قیمت، کمینه و بیشینه ۱۶۰ تا ۲۳۰ هزار دلار فراوانی آثار بیشتری وجود دارد که سه اثر از هنرمندان ایرانی نیز در این میان جا می‌گیرند که شامل مجسمه «هیچ» پرویز تناولی با نام «عشاق ایستاده»، اثر علی بنی صدر با نام «بسوزانش» و اثر فرهاد مشیری با عنوان «کاسه شناور» است.

در برآوردهای بعدی آثار منوچهر یکتایی، فرامرز پیلارام و فرهاد مشیری از ایران قرار دارند.

سایر هنرمندان ایرانی که آثار آنها در این حراجی ارایه می‌شود، آثاری از سهراب سپهری با برآورد قیمت ۹۰ تا ۱۲۰ هزار دلار، نقاشی خط نصراله افجه‌ای ۵۹ تا ۷۱ هزار دلار، کوروش شیشه‌گران به قیمت ۲۶ تا ۳۲ هزار دلار، رضا درخشانی به قیمت ۵۶ تا ۹۰ هزار دلار، اثری از منیر فرمانفرمایان به قیمت ۷۸ تا ۱۰۰ هزار دلار و اثر پرویز تناولی به قیمت ۲۹ تا ۳۶ هزار دلار است.

بخش نمایشگاهی بیست و سومین حراج کریستیز خاورمیانه، ۲۱ اکتبر آغاز به کار کرده و پس از ۴ روز فرصت تماشای آثار، حراج این دوره ساعت ۷ بعد از ظهر روز چهارشنبه ۲۵ اکتبر (سوم آبان) در لندن برگزار می‌شود.

5858

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 720079

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =