۰ نفر
۲۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۹
افزایش مصرف مواد‌مخدر بین زنان

همشهری زنجان نوشت؛ مصرف مواد مخدر تا سال‌ها پیش عملی مردانه تلقی می‌شد اما با پیچیدگی‌های زندگی و گسترش مخاطرات فردی همراه با آسیب‌های روانی ممکن است برخی از زنان را به سوی اعتیاد هدایت کند.

تاثیر گذاری محیط‌های پر تنش در یک دهه گذشته در برخی از خانواده ‌ها باعث شده که اعتیاد بانوان در مسیر رو به افزایش پیش برود.
دبیرشورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان با اشاره به شیوع روز افزون اعتیاد بین اقشار مختلف مردم به خصوص در بین بانوان، بیان کرد: در حال حاضر آمارها نشان از این دارد که استعمال مواد مخدر در بین بانوان از 3 درصد و به 9 درصد رسیده است. این در حالی است که میانگین سن اعتیاد در بین جوانان نیز به 18 سال کاهش پیدا کرده است.
«تقی نصیری» با بیان اینکه استان‌ها از نظر استفاده از مواد مخدر به 3 دسته «الف»، «ب» و «ج» تقسیم می‌شوند، گفت: زنجان جزو استان‌های کم خطر و در دسته «ج» قرار دارد. وی ادامه داد: با توجه به اینکه از ابتدا اقدامات بسیاری در زمینه پیشگیری از استعمال مواد مخدر و درمان افراد مصرف کننده صورت می‌گرفت، از 3 سال گذشته این اقدامات به صورت جدی‌تر و تخصصی‌تری انجام می‌شود. برای مثال در طول 4 سال گذشته افراد معتاد در مراکز ترک اعتیاد پذیرش می‌شدند و اقدامات خودسرانه‌ای برای درمان این افراد انجام می‌شد، اما با تلاش‌های انجام شده در هر مرکز ترک اعتیاد یک پزشک مستقر است یا اینکه اقدامات تحت نظر پزشک انجام می‌شود. وی با این سخن که در این مراکز 15تا20 درصد از اقدامات به صورت دارویی انجام می‌شود و 80 درصد از دوره درمان غیر دارویی است، اضافه کرد: بیشتر افرادی که برای ترک مواد مخدر به کمپ‌ها مراجعه می‌کنند تحت نظر روانپزشک‌های حاضر در کمپ‌ها هستند و مشاوره می‌شوند. با توجه به اینکه افراد دارای سوء مصرف مواد مخدر رفتارهای پر‌خطری از خود نشان می‌دهند و از آنجایی که بیشتر بیماری‌ها همانند ایدز در بین این افراد دیده می‌شود، بنابراین افردا معتاد زمان ورود به مراکز ترک اعتیاد غربالگری‌های لازم را انجام می‌دهند.

استاندارد سازی مراکز
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان با بیان اینکه مراکز ترک اعتیادی که مجوز آنها نیز از طریق بهزیستی صادر می‌شود بعضا در بدترین شرایط افراد را پذیرش می‌کنند، افزود: به همین دلیل از جمله اقدامات شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استاندارد سازی این مراکز است. وی ادامه داد: در زنجان تمامی اقدامات در مراکز ترک اعتیاد قانونی است، اما در برخی از شهرها که بهزیستی مجوز تاسیس مراکز را نداده است مراکز غیر قانونی زیادی شکل گرفته است. در حالی که در زنجان تنها یک مرکز غیر مجاز شکل گرفت و آن هم پلمب شد. کمپ موجود در ایجرود نیز به دلیل مسأله‌دار بودن مدیر آن پلمب شد.
نصیری از به جریان انداختن آیین نامه پس از خروج از درمان ابلاغ شده توسط رئیس قوه قضائیه نیز خبر داد و گفت: این آیین‌ نامه تاکید دارد که باید اقدامات پایداری برای افرادی که پس از دوره درمان از مراکز خارج می‌شوند، انجام گیرد. حال دستگاه قضایی مصمم به اجرای این آیین نامه شده است. با اینکه ممکن است مشکلاتی در این زمینه وجود داشته باشد، اما به اعتقاد من وجود قانون اشکال دار بهتر از نبودن آن است.

وی با اشاره به اقدامات فرهنگی در راستای پیشگیری از استعمال مواد مخدر نیز بیان کرد: در این خصوص کلاس‌های آموزشی در مدارس، دانشگاه‌ها، مساجد، کارخانه‌ها و محله‌ها در حال برگزاری است، همچنین مصوبه‌ای داریم که تمام دستگاه‌های دولتی و خصوصی ملزم به برگزاری کلاس‌های پیشگیری اولیه هستند. در ضمن این کلاس‌های آموزشی پیشگیرانه در شرکت‌هایی که از تعداد کارگر بالایی برخوردار هستند برگزار می‌شود. وی اضافه کرد: طرح پایش مراکز صنعتی نیز با عنوان«کاج» برگزار می‌شود.

برگزاری طرح صراط
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان ادامه داد: در طرح صراط 100 کارگاه آموزشی به کمک برخی دستگاه‌ها مانند آموزش و پرورش با کمترین هزینه برگزار شد که در این باره می‌‌توان گفت طرح صراط بر اساس ایده‌های اقتصاد مقاومتی که همان استفاده از توان داخلی اعضای شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر است، انجام شده است.
نصیری از اجرای طرح ناصران نیز سخن گفت و اضافه کرد: این طرح نگاه درون سازمانی به توان نیروهای خود دارد. با توجه به اینکه اعضای این شورا آگاهی‌های لازم را در خصوص اعتیاد و عوارض آن دارند هر یک باید آگاه‌سازی محله و روستایی را در اختیار بگیرند و بدانند برای آگاه سازی و پیشگیری چه برنامه‌هایی را باید در آن محل و روستا انجام دهند و برای کمک به افراد بی‌بضاعتی که قصد ترک اعتیاد را دارند چه کمک‌هایی باید انجام شود.

وی ادامه داد: در این صورت این افراد بیش از گذشته اطلاعات خواهند داشت و با حساب اینکه در هر شهرستان 20 عضو در شورا داشته باشیم می‌توان گفت جمع این افراد به 200 نفر می‌رسد، بنابراین در استان 200 نیروی کار ماهر و متخصص در این زمینه خواهیم داشت که هر یک از این افراد می‌توانند در محله‌های پر خطر و همچنین روستاها اقدامات لازم را برای پیشگیری و ترک اعتیاد افراد انجام دهند.

وی با اشاره به اینکه در حوزه اشتغال افراد بهبود یافته اقداماتی چون معرفی این افراد به مراکز تولیدی و صنعتی و یا استفاده از آنها به عنوان نیروهای خدماتی انجام می‌شود، گفت: گاهی از سوی واحدهای صنعتی در این باره با مقاومت روبه‌رو می‌شویم، چرا که آنها اعتقاد دارند نمی‌شود به این افراد اعتماد کرد. این در حالی است که طبق آمار 20 درصد از افراد شاغل در حرفه‌های مختلف سوء مصرف دارند. تشکیل تعاونی‌های تولیدی و خدماتی، معرفی این افراد برای دریافت تسهیلات از بانک و آموزش فنی و حرفه‌ای به هزار و 500 نفر از افراد ترک کرده از جمله اقداماتی است که با هماهنگی این شورا انجام می‌شود.

بازگشت 80 درصدی به سوی اعتیاد
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان با بیان اینکه تجربه نشان از این دارد که 80 درصد از افرادی که درمان می‌شوند دوباره به سمت مواد مخدر می‌روند، افزود: خوشبینانه‌ترین آمار نشان از این دارد که 20 درصد از افراد درمان شده بهبود می‌یابند و اعتیاد را ترک می‌کنند، اما این در صورتی است که خود فرد اراده کافی برای این کار را داشته باشد. چرا که اغلب کسانی که به اختیار خود به این مراکز مراجعه می‌کنند پس از 10 روز از کمپ خارج می‌شوند و سراغ خرید مواد می‌روند. حتی کسانی که با حکم قضایی به کمپ برده می‌شوند از زمان ورود به کمپ لحظه شماری می‌کنند که از آن مکان خارج شوند و مجددا به دنبال استعمال مواد مخدر بروند، اما با این حال درصد بهبود کسانی که تریاک مصرف می‌کنند بیش از افرادی است که شیشه استعمال می‌کنند.

نصیری با این سخن که ما از بین بد و بدتر باید یکی را انتخاب کنیم، اظهار کرد: بر همین اساس ترجیح می‌دهیم تا تمامی افراد معتاد از مواد مخدر سنتی یعنی تریاک استفاده کنند، چرا‌که افرادی که شیشه، کراک، گل و سایر مواد صنعتی را استفاده می‌کنند ممکن است رفتار پر خطری از خود بروز دهند. وی گفت: برای ترک تریاک و هروئین ماده جایگزین یعنی شربت تریاک و هروئین را به افراد ارائه می‌دهیم، اما برای مواد مخدر صنعتی هیچ ماده جایگزینی وجود ندارد.

انجمن‌های مبارزه با مواد مخدر
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان با بیان اینکه در اغلب موارد خود جامعه سبب برگشتن معتادین به اعتیاد می‌شوند، بیان کرد: 40 انجمن مبارزه با مواد مخدر یا همان NGO در این خصوص در استان وجود دارد. اما مردم همواره از این انجمن‌ها دوری می‌کنند،

«تقی نصیری» ادامه داد: برای مثال انجمن مهرانه که از بیماران سرطانی حمایت می‌کند در بین مردم طرفدار زیادی دارد. این در حالی است که آثار اعتیاد و تعداد نفراتی که درگیر اعتیاد هستند بیش از سرطان است، ولی مردم ذهنیت خوبی برای کمک به افراد معتاد ندارند. با وجود 40 انجمن در حوزه مبارزه با مواد مخدر همچنان برخی از شهرستان‌‌ها همانند ایجرود و سلطانیه انجمن ندارند. این انجمن‌ها باید افزایش یابند و حتی باید در هر مدرسه و دانشگاه نیز یک انجمن مبارزه با مواد مخدر تشکیل شود تا این گونه بتوانیم در حوزه پیشگیری و درمان‌ اقدام‌های لازم را انجام دهیم.

 

46

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 718110

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =