ساخت تجهیزات پیشرفته از آلاینده‌های کربنی

محققان به تازگی از فناوری جدیدی رونمایی کرده اند که با استفاده از آن آلاینده های کربنی موجود در جو برای تولید نانوفیبرهای کربنی به کار گرفته می شود.

مهر نوشت: 

 نانوفیبرهای کربنی کاربردهای چشمگیری در صنایع مختلف دارند و از آنها در تولید جلیقه ضدگلوله گرفته تا ماهیچه های مصنوعی و حتی ترمیم ساختار قلب آسیب دیده استفاده می شود.

اکنون کاربرد جدیدی برای این فناوری ارایه شده و قرار است از نانوفیلترهای کربنی تولید شده از ذرات آلاینده کربنی موجود در جو زمین برای تولید مواد خامی استفاده شود که در طیف گسترده ای از جمله دستکشهای ورزشی تا بدنه هواپیماها کاربرد دارد.

در حال حاضر گروهی از محققان دانشگاه جورج واشنگتن بر روی پروژه ای با این هدف و تحت عنوان «الماسهایی از آسمان» کار می کنند. استفاده از عنوان «الماس» از آن جهت صورت گرفته که الماس از کربن ساخته شده و به همین دلیل باید به عنوان ماده ای ارزشمند به آن نگاه کرد.

این سیستم جدید، دی اکسید کربن موجود در جو را جذب و در کربنات مایع ۷۵۰ درجه سانتیگراد شستشو می دهد. در ادامه جریان هوا به سمت الکترودهای فولاد و نیکل تزریق می شود که در نتیجه این فرآیند دی اکسید کربن حل شده و نانوفیلترهای کربنی به تدریج در الکترود فولاد تشکیل می شود.

نتیجه نهایی این فرآیند جدید، استفاده از دی اکسید کربن موجود در جو برای تولید یکی از ارزشمندترین فناوری های عصر حاضر است.

از این دسته از نانوفیلترها می توان در ساخت کامپوزیتهای مستحکم کربنی استفاده کرد. مشابه این ساختارها در بدنه هواپیماهای بوئینگ به کار گرفته می شود.

همچنین تجهزات پیشرفته ورزشی و توربین های بادی نیز از دیگر عرصه های به کارگیری نانوفیلترهای کربنی به شمار می آیند.

۵۴۵۴

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 449005

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۳:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۶
    0 0
    جهت باد در تهران از غرب به شرق است . در مکانی واقع در شهر قدس پایین تر از کارخانه کفش ملی مابین زرنان بالا و پایین نزدیک ریل راه آهن بالا 100 تا کوره تولید زغال چوب است که روزانه بخش وسیعی از غرب تهران را آلوده می کند خواهش مندیم به مسولین گزارش دهید .