میزان نوشت:طلا هفته گذشته تحت تاثیر دورنمای افزایش نرخهای بهره آمریکا، به پایین ۱۳۰۰ دلار سقوط کرد اما در نظرسنجی هفتگی طلای کیتکونیوز، کارشناسان وال استریت به اتفاق سرمایه‌گذاران نسبت به رشد قیمت این فلز زرد در هفته جاری خوش‌بین بودند.

معامله‌گران و تحلیلگرانی که در نظرسنجی وال استریت کیتکونیوز شرکت می‌کنند، انتظار داشتند طلا در هفته جاری افزایش پیدا کند. این گروه در دو هفته گذشته نیز نسبت به رشد قیمت طلا خوش‌بین بودند با این همه با کاهش بهای این فلز ارزشمند روبرو شدند.

اما آنها همچنان می‌گویند نسبت به دورنمای قیمت طلا خوش‌بین هستند که تا حدودی به دلیل انتظار برای تصحیح قیمت طلا پس از ریزش شدید آن از رکورد بالای سپتامبر و همچنین وضعیت ژئوپلیتیکی کره شمالی و تردید نسبت به تداوم روند صعودی دلار با وجود تصمیمات سیاست پولی اخیر کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا است.

در نظرسنجی طلای کیتکونیوز برای هفته جاری ۱۶ کارشناس بازار شرکت کردند که از میان آنها هشت نفر یا ۵۰ درصد افزایش قیمت طلا و ۵ نفر یا ۳۱ درصد کاهش قیمت طلا را پیش‌بینی کردند در حالی که سه نفر یا ۱۹ درصد نسبت به حرکت قیمت طلا نظری نداشتند.

در این بین، در نظرسنجی آنلاین کیتکونیوز از سرمایه‌گذاران مجموعا ۵۲۵ نفر شرکت کردند که از میان آنها ۲۳۷ نفر یا ۴۵ درصد افزایش قیمت طلا و ۲۰۶ یا ۳۹ درصد کاهش قیمت طلا را پیش‌بینی کرده‌اند. در این بین ۸۲ نفر یا ۱۶ درصد نظری نداشتند.

در هفته گذشته ۵۰ درصد از کارشناسان وال استریت نسبت به رشد قیمت طلا خوش بین بودند در حالی که ۵۰ درصد از سرمایه‌گذاران کاهش قیمت را پیش‌بینی کرده بودند. طلا در معاملات روز جمعه بازار آمریکا تحت تاثیر تشدید تنش‌های پیرامون کر شمالی که تقاضا برای خرید دارایی مطمئن را تقویت کرد، اندکی رشد کرد. هر اونس طلا برای تحویل در دسامبر ۲.۷۰ دلار یا ۰.۲ درصد افزایش یافت و در ۱۲۹۷.۵۰ دلار بسته شد. اما طلا در هفته گذشته که به پایین مرز بااهمیت ۱۳۰۰ دلار سقوط کرد، بیش از دو درصد کاهش داشت.

به گفته چینتان کارنانی، تحلیلگر ارشد بازار در شرکت مشاوره اینسیگنیا، اگر به دلیل ریسک کره شمالی نبود، قیمت طلا به ۱۲۶۵.۶۰ دلار سقوط می‌کرد. قیمت طلا هفته گذشته پس از اینکه بانک مرکزی آمریکا اعلام کرد همچنان قصد دارد نرخ‌های بهره را در سال جاری یک دور دیگر افزایش دهد، با ریزش چشمگیر روبرو شد. بانک مرکزی آمریکا همچنین اعلام کرده قصد دارد از اکتبر کاهش تدریجی ترازنامه خود را که به بیش از چهار تریلیون دلار می‌رسد، آغاز کند.

از ابتدای سال میلادی جاری تاکنون بدون محاسبه هفته گذشته کارشناسان وال استریت ۲۳ بار از ۳۶ بار جهت حرکت قیمت طلا را به درستی پیش‌بینی کرده‌اند که درستی پیش‌بینی آنها را به ۶۴ درصد می‌رساند. در مقابل درستی پیش‌بینی سرمایه‌گذاران، با ۲۲ پیش‌بینی درست از ۳۵ پیش‌بینی اشتباه، ۶۳ درصد بوده است.

شون لاسک، مدیر شرکت والش تریدینگ انتظار دارد سقوط قیمت طلا به پایین ۱۳۰۰ دلار، تقاضا برای خرید ارزان را به دنبال داشته باشد و قیمت طلا را دوباره بالا ببرد. با این‌همه با توجه به نزدیک بودن پایان ماه و سه ماهه جاری، این فلز ارزشمند در معرض سودبری قرار دارد.

ریچارد بیکر، دبیر نشریه اورکا ماینر نیز انتظار دارد، طلا در هفته جاری دست‌کم به ۱۳۱۰ دلار افزایش پیدا کند. وی کاهش قیمت این فلز در هفته گذشته را واکنش بیش از حد به نتیجه نشست بانک مرکزی آمریکا دانست و خاطرنشان کرد: بالا گرفتن تنش‌ها میان آمریکا و کره شمالی و تهدید پیونگ یانگ به انجام یک آزمایش بمب هیدروژنی در اقیانوس آرام، از قیمت طلا حمایت خواهد کرد.

اما کوین گریدی، رییس فونیکس فیوچرز اوپشنز نسبت به دورنمای کوتاه مدت قیمت طلا بدبین است. وی به وجود معامله‌گران بسیاری اشاره کرد که پس از تنش‌های اخیر پیرامون کره شمالی، به خرید قراردادهای زیادی اقدام کردند و در پی ریزش هفته گذشته طلا، ممکن است به فروش اقدام کنند.

 

39224

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 710349

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =