2457 بیمار خاص تحت حمایت دانشگاه علوم پزشکی کردستان هستند

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان جمعیت بیماران خاص دریافت کننده خدمات دانشگاه علوم پزشکی کردستان را 2457 نفر اعلام کرد که این میزان نسبت به سال گذشته 169 نفر افزایش و 7.4 درصد رشد نشان می دهد.

به گزارش خبرآنلاین از سنندج، هومن قصری، روز سه شنبه چهارم مهرماه در کمیته بیماران خاص استان کردستان با بیان اینکه هرم جمعیتی کشور و استان رو به پیرسالی است و افزایش برخی بیماران خاص همچون بیماران دیالیزی یا پیوند کلیه دور از انتظار نخواهد بود اظهار داشت:در سال 1395 در مجموع 2288 بیمار خاص در استان کردستان شناسایی و تحت حمایت دانشگاه علوم پزشکی کردستان بوده اند که این تعداد تا پایان شهریور ماه سال جاری به 2457 نفر رسیده است.
قصری نرخ رشد بیماران دیالیزی و پیوند کلیه را به ترتیب 3 و 9.7 درصد اعلام کرد و افزود : در سال 95 در مجموع 498 بیمار دیالیزی و 597 بیمار پیوند کلیه دریافت کننده دارو شناسایی شده بودند که این ارقام به 513 و 655 بیمار در سال 96 افزایش یافته است .
وی شایعترین عواملی که منتج به نارسایی کلیه می شود را دیابت و فشار خون مزمن دانست و گفت: کنترل قند خون در افراد دیابتی و کنترل فشارخون در افراد مبتلا به پرفشاری خون، مهم‌ترین اقدام برای پیشگیری از ابتلا به نارسایی کلیه است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان تعداد دستگاه های دیالیز را 126 دستگاه اعلام کرد و گفت : در سال 90 این تعداد دستگاه 83 عدد بود و با پیگیری هایی که ازطریق بنیاد امور بیماری های خاص کشور انجام شده است امیدواریم در آینده ای نزدیک دستگاه هایی دیگر نیز در بیمارستان های تازه تاسیس استان مستقر شود .

قصری همچنین به منابع انسانی و تخت های فعال اختصاص یافته به بخش های دیالیز استان اشاره کرد و گفت : 61 نیروی پرستار در بخش دیالیز مشغول به انجام وظیفه اند که 20 نفر از آنها در چند سال اخیر جذب و به این حوزه افزوده شده اند و 121 تخت نیز در خدمت بیماران دیالیزی است که با ورود دستگاه های جدید این تعداد افزایش خواهد یافت .

هومن قصری با بیان اینکه بیشتر بیماران خاص استان در مرکز استان سکونت دارند و خدمات دریافت می کنند تعداد بیماران خاص شهرستان سنندج را 1118 نفر بیمار اعلام کرد و توضیح داد : 73 بیمار هموفیلی ، 46 بیمار تالاسمی، 498 بیمار ام اس ، 172 نفر بیمار دیالیزی و 329 بیمار پیوند کلیه دریافت کننده دارو سهم سنندج از مجموع بیماران خاص استان استان است .

وی بیشترین درصد رشد بیماران خاص را مربوط به بیماران ام اس اعلام کرد و اظهار داشت : تعداد 1040 بیمار در سال 96 نسبت به 933 بیمار شناسایی شده و مورد حمایت در سال 95 نشان از رشد 11.5 درصدی این بیماران طی یکسال گذشته دارد .
قصری ميزان افزايش ابتلا به بيماری ام اس در ايران را چشمگير خواند و گفت: پژوهش های زیادی در خصوص این بیماری در سطح بین المللی انجام شده است اما هیچکدام از آنها به صراحت موفق به اعلام دلیل اصلی ابتلا و یا ارائه درمان قطعی نشده اند .
وی ادامه داد: رقم ابتلا به اين بيماری در ميان مردمان کشورهای مختلف جهان بسيار متنوع و ناهمگون است ولی در حال حاضر ميزان ابتلا به بيماری ام اس در ميان جمعیت استان تقريبا با همين رقم در ميان ساکنان کشورهای اروپايی يکسان است.
وی به آمار بیماران تالاسمی و هموفیلی در کشور و استان نیز اشاره کرد و گفت : 1.4 درصد بیماران هموفیلی و 0.6 درصد بیماران تالاسمی کشور در استان کردستان حضور دارند .
قصری به تشریح این آمار پرداخت و گفت در سال جاری سه بیمار هموفیلی شناسایی شده اند و مورد جدیدی از بیمار تالاسمی در استان وجود نداشته است .

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان در ادامه سخنانش بر اهمیت همراهی سازمان های مردم نهاد فعال در راستای حل مشکلات بیماران خاص تاکید و خاطر نشان ساخت: بخش دولتی بر اساس چارچوب ها و قوانین حاکم می تواند ارائه خدمت کند و قطعا سازمان های مردم نهاد یار و همراه دانشگاه علوم پزشکی در رفع بهتر مشکلات بیماران و ارتقای سطوح حمایت از آن ها خواهند بود .
وی کمک برای بهبود کیفیت زندگی و ارائه خدمت به بیماران خاص را مستلزم هم افزایی همه ی نهاد های دست اندرکار دولتی، خصوصی، مردم نهاد و خیریه دانست و گفت : معاونت درمان با تکیه بر ارتباطات درون و برون سازمانی آماده همراهی و تعامل بیش از پیش با تمام افراد و نهادهایی است که بتوانند گره ای از مشکلات بیماران بگشایند .

 

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 711458

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =