۰ نفر
۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۴

رضا قاسمپور*- زنجان را با داشتن حداقل پنج جاذبه گردشگری از ترین های ایران و جهان از نظر گردشگری ایران است.

سلطانیه؛ بزرگترین گنبد آجری جهان، کتله خور؛ شگفت انگیزترین غار خشکی جهان، مردان اسرارآمیز نمکی، طویل ترین بازار سنتی و تاریخی ایران و شاید جهان و بالاخره رختشویخانه ایران در زنجان از دانه درشت های این مجموعه بی نظیر و بی بدیل هستند.
طبیعت بکر و منحصر به فرد شهرستان ماهنشان؛ بهشت زمین شناسی ایران، طبیعت انحصاری طارم، ابهر و خرمدره، همچنین دسته های معظم عزاداری #حسینیه و #زینبیه زنجان را به لیست #مهندس_رحمتی اضافه می نماید.
معدن بزرگ و قلب تپنده اقتصاد استان در انگوران و صنعت سرب و روی نیز می توانند به جاذبه توریسم صنعتی مبدل گردند.

از این دست ظرفیت های بالقوه و قابل احصاء در استان زنجان بسیار می باشد. ظاهرا تا سه سال آتی صنعت اول جهان به نام صنعت پرجاذبه گردشگری ثبت می شود.

متاسفانه ایران به عنوان یکی از ده کشور اول دارای جاذبه های توریستی جهان سهمی اندک از این صنعت پردرآمد را دارد. از حدود دو میلیون گردشگر خارجی که از ایران دیدن میکنند سهم استان زنجان علیرغم نزدیکی به مرکز و هم جواری با تعداد زیادی از استان های کشور سهمی بسیار ناچیز در حدود دو هزار نفر (گردشگر اختصاصی نه گذری) می باشد.

امروزه کندوکاو در چرایی، چگونگی و شناخت ادیان و فرق جهان در دوره پسامدرن دلمشغولی خیلی از علاقمندان به این مهم در اقصا نقاط جهان می باشد. توسعه سریع #توریسم_مذهبی باعث توسعه پرشتاب اماکن مذهبی شده است، شاید یکی از اهداف مهم سلطان محمد خدابنده از ساخت گنبد بزرگ سلطانیه و انتقال پیکر مطهر امیرالمؤمنین (ع) به این مکان علاوه بر نیت مذهبی با این دید بوده است.

در کنار دسته های کم نظیر عزاداری مساجد حسینیه و زینبیه اعظم زنجان و مراسم دیگر مذهبی مانند مراسم تعزیه خوانی سنتی زنجان،رباعی خوانی و مشق حماسی از مراسم اختصاصی و انحصاری زنجان است.
همچنین مساجد تاریخی و باارزش معنوی مانند مسجد حاج تقی شریعتی که استعداد تبدیل شدن به موزه های مذهبی که کمبود آنها در شهر شور و شعور حسینی احساس می گردد را دارند نیز می تواند به جاذبه های توریستی مذهبی مبدل گردند. با این اوضاف با توجه به ظرفیت های یاد شده و مزیت نسبی استان در این خصوص و توسعه روزافزون مراسم مذکور در زنجان می توان با تشکیل کارگروهی با مدیریت سازمان گردشگری و با مدیریت عالی استان، امام جمعه محترم، نمایندگان مجلس و هیات امنای مراکز مذهبی استان و شهرداری تشکیل و با برنامه ریزی مدون و هماهنگی در جذب سرمایه و ساماندهی این مهم نقطه عطفی در جذب هدفدار توریست مذهبی رقم زد و  بر کارآفرینی و رونق بخشی به اقتصاد استان به اشاعه فرهنگ اسلامی و شیعی پرداخت.

*فعال فرهنگی و روزنامه نگار

 

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 711472

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =