سفیر جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد بر اقدام هماهنگ جامعه بین المللی برای مبارزه با تروریسم تاکید کرد و گفت: ایران از تلاش دولت افغانستان برای رسیدن به صلح حمایت می کند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، اسحاق آل حبیب در نشست شورای امنیت که به موضوع افغانستان ارتباط داشت، افزود: گزارش ماه سپتامبر 2017 دبیرکل، بار دیگر نشان می دهد که وضعیت امنیتی در افغانستان همچنان رو به وخامت گذاشته و میزان خشونت ها با رشد سه درصدی، به بالاترین حد خود از سال 2001 رسیده است.

وی ادامه داد: این روند بیانگر این مطلب است که افغانستان، منطقه و جهان، پس از گذشت بیش از یک دهه از تهاجم آمریکا ، امن‌تر نشده است.

معاون نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد تصریح کرد: ایران اعتقاد دارد که ناامنی در افغانستان ریشه‌های عمیق اقتصادی، سیاسی و اجتماعی دارد و با افزایش صرف حضور نظامی چاره ساز نخواهد بود.

آل حبیب اضافه کرد: طالبان، داعش و گروه های وابسته به آنها به عملیات نفرت آور خود علیه غیر نظامیان ادامه می‌دهند متاسفانه در حملات اخیر همه قربانیان، شیعیان افغان بودند.

وی تاکید کرد: افزایش و تنوع گروههای تروریستی در افغانستان اقدام هماهنگ جامعه بین المللی برای مبارزه با تروریسم در افغانستان را ضروری می سازد.

سفیر ایران در سازمان ملل اظهار کرد: جامعه بین المللی باید به حمایت خود از دولت وحدت ملی افغانستان در مبارزه با گروه های تروریستی و حامیان این گروهها ادامه دهد.

آل حبیب با بیان اینکه دولت جمهوری اسلامی ایران از همه تلاش های دولت افغانستان برای رسیدن به صلح حمایت می کند، افزود: ایران توسعه همکاری های اقتصادی منطقه ای با افغانستان را یکی از راههای اصلی به سوی ایجاد صلح و ثبات در افغانستان می داند و همواره مشوق این همکاری ها بوده است.

وی یادآور شد: انجام طرح های مشترک و به ویژه دو طرح بزرگ بندر چابهار و راه آهن خاف به هرات در زمینه حمل ونقل و ترانزیت ، در صورت تکمیل؛ این ظرفیت را دارند که اقتصاد منطقه را دگرگون کنند.

معاون نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد به آغاز مجدد گفت وگوهای دو جانبه ایران با افغانستان درباره پیمان جامع راهبردی و تشکیل کمیته های پنجگانه فنی اشاره کرد که طیف وسیعی از موضوعات را در جهت تقویت همکاری منطقه ای میان دو کشور مورد بحث قرار خواهند داد.

آل حبیب همچنین با اشاره به بیش از سه دهه خدمات وسیع دولت جمهوری اسلامی ایران به پناهندگان افغانستانی گفت: درهای مدارس ایران در سال تحصیلی جدید نیز به روی صدها هزار کودک واجب التعلیم افغانستانی باز بود و بر اساس فرمان رهبر معظم انقلاب اسلامی، هیچ کودک افغانستانی ؛ حتی کودکان مهاجران غیر قانونی ؛ نباید از خدمات آموزشی محروم شوند و مدارس ایران موظف به ثبت نام آنها هستند.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 711624

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =