سیاست جدید موسوم به اینترنت غیر حجمی توسط وزارت ارتباطات به اپراتورها ابلاغ شد تا از آذرماه در سبد خانوار قرار گیرد.

 

به گزارش خبرآنلاین، اما آنچه به اینترنت غیر حجمی معروف شده، داد کاربران را در آورده است و بسیاری از کاربران با نوشتن جملات اعتراضی در اینستاگرام وزیر، نسبت به اجحاف همیشگی که در حقشان از سوی اپراتورها شده، گلایه گرده‌اند.

به همین دلیل با آوردن مثال خارجی از مصرف منصفانه کاربرانِ کامکست، تحت سرویس Xfinity سعی می‌کنیم مفهوم آمریکایی Data Caps را توضیح دهیم.

«ایکس فینیتی» بسته اینترنت خانگی+ تلویزیون+تلفن و امنیت خانه به کاربران ارائه می‌کند{لینک} و قیمت بر اساس نوع بسته تعیین می‌شود.

اما میزان مصرف منصفانه روی 1 ترابایت ماهانه معادل 1000 گیگ تعریف شده است و اگر کاربری بیش از 1 ترابایت مصرف داشته باشد به ازای 50 گیگ اضافی 10 دلار خواهد پرداخت.

سوال اینجاست که کاربر با پرداخت حداقل 29 دلار و یا تا سقف 100 دلار چقدر می تواند اینترنت استفاده کند؟

1 ترابایت در تعریف ایکس فینیتی معادل 700 ساعت ویدئوی اچ دی، 12 هزار ساعت گیم آنلاین، 15 هزار ساعت آهنگ و دانلود 60 هزار عکس با کیفیت است.

نکته قابل توجه در تعاریف کامکست این است که اگر کاربری کمتر از 5 گیگ استفاده اینترنت داشته باشد، 5 دلار نیز به وی بازگردانده می‌شود.

یعنی کاربر می‌تواند با انتخاب آپشن 30 دلاری با سرعت 25 مگابیت بر ثانیه، حداکثر استفاده اینترنتی را داشته باشد و اگر کاربر بخواهد سرعت بالاتر داشته باشد و مثلا سرعت 400 مگابیت بر ثانیه داشته باشد می تواند از آپشن 100 دلاری استفاده کند.

به زبان ساده تر با پرداخت 400 هزار تومان بهترین سرعت اینترنت را (سرعت 400 مگابیت بر ثانیه) برای دانلود 1 ترابایت دیتا در ماه خواهید داشت و یا با سرعت 25 مگابیت بر ثانیه و پرداخت 30 دلار / 120 هزار تومان، 1 ترابایت دانلود اینترنت واقعی خواهید داشت.

لازم به ذکر است در اغلب کشورهای جهان اینترنت نامحدود وجود دارد و نه اینترنت غیر حجمی که نوعی محدودیت دارد. در آمریکا نیز مصرف منصفانه بر اساس عدالت غربی تعریف شده و محدوده آن روی ای دی اس ال بین 100 تا 1000 گیگ است.

نکته بسیار مهم در مصرف منصفانه آمریکایی پایین نیامدن سرعت اینترنت است و این درست نقطه مقابل طرح ایرانی اپراتورها است که توسط وزارت ارتباطات تصویب شده است. اگر مصرف کاربر بالاتر شود، 10 دلار اضافی پرداخت می کند، آنهم به ازای 50 گیگ بیشتر.

اما در مدل ایرانی سرعت کاربر به 128 کیلوبیت بر ثانیه تنزل داده می‌شود و این در هیچ کجای دنیا وجود ندارد!

بنابراین برای کاربر ایرانی دانلود اینترنت واقعی (و نه کَش) می‌تواند با ماهی 100 گیگ حدود 40 هزار تومان معنی دهد و اگر قرار است اینترانت را به جای اینترنت در کنتور محاسبه کنند؛ بهتر است ماهی 500 گیگ اینترانت داخلی از روی سرورهای .ir را نیز به بسته 40 هزار تومانی ماهانه اضافه کنند. در غیر این صورت هر چه اپراتورها بیشتر بگیرند، مصداق کم‌فروشی از نظر کاربر ایرانی محسوب می‌شود و این عدالت اپراتورهای ایرانی را زیر سوال می‌برد!

 

 

5656

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 727965

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 26
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهران ... A1 ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
    85 6
    همین الان از قیمت های اعلام شده ارزون تره که
  • بی نام IR ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
    105 2
    29 دلار برای اونا همون 29000 تومنه برای ما 120 هزارتومه ..به این دقت کنید
  • فرید A1 ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
    50 0
    بسیار عالی فرمودید. اما ریش و قیچی در دست آقایان است.یا بقول استاد سخن سعدیکه البته در مثل مناقشه نیست: ندانم کجا دیده‌ام در کتاب که ابلیس را دید شخصی به خواب به بالا صنوبر، به دیدن چو حور چو خورشیدش از چهره می‌تافت نور فرا رفت و گفت: ای عجب، این تویی فرشته نباشد بدین نیکویی تو کاین روی داری به حسن قمر چرا در جهانی به زشتی سمر؟ چرا نقش بندت در ایوان شاه دژم روی کرده‌ست و زشت و تباه؟ شنید این سخن بخت برگشته دیو بزاری برآورد بانگ و غریو که ای نیکبخت این نه شکل من است ولیکن قلم در کف دشمن است
  • بی نام A1 ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
    48 4
    فقط 400 هزار تومان چقدر کم؟
    • بی نام A1 ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
      74 0
      اونم با درامد 40 هزار دلار در سال نه 5 هزار دلار
    • بی نام US ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
      70 2
      این رو هم حساب کن که یه کارمند معمولی حقوقش به پول ایران میشه ماهی بیست میلیون تومان. حالا ببین چهارصد هزار تومان واسه اینترنت چیزی نیست.
  • جهانگیر IR ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
    95 1
    ساده ای فقط میخان مردمو بدوشن
  • hamid A1 ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
    87 1
    من در آلمان زندگی میکنم و از این ماه از شرکت او ۲ نت با دانلود نا محدود و سرعت ۵۰ مگابیت گرفتم که ۶ ماه اول ماهی 20 یورو و از شش ماه دوم ماهی ۳۵ یورو میشه. البته اگر قرداد های دوساله ببندید میتونید سرعت ۱۰۰ و ماهی ۲۵ یورو هم بگیرید ولی اجازه کنسل کردنش رو زودتر از دوسال ندارید. به خوبی یادم میاد چقدر در ایران برای اینترنت عذاب میکشیدم امیدوارم در ایران هم همچین خدماتی به مردم عرضه بشه.
  • بی نام A1 ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
    84 2
    مفهوم مرگ برامریکایی..پس لطفا قیمت وکیفیت اینترنت را هم امریکایی حساب کنید.
  • بی نام A1 ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
    78 0
    چرا باید طوری پالیسی تعریف کنیم که همش کاربر احساس کنه چماغ بالای سرش هست. تفکر چماق تمومی نداره؟ کی می خواهید با مردم متمدنانه تجارت کنید اقایون اپراتورها ی مافیایی
  • سجاد A1 ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
    45 1
    جالبه بدونین که اون بلاد کفری که شما گفتین با 100 دلار میشه یک ترابایت گرفت،بلیت سینما و فوتبالشم هم همین حدودهیعنی اگه بلیت فوتبال و سینما رو تو ایران 400 هزار تومان که نه 20 هزار تومان بکنن،کسی دیگه سمتشون نمیره آقای جهرمی هم نمی تونه فیزیکی جلوی دانلود فیلم و بازی ها رو بگیره ،اومده حجم منصفانه گذاشتهحدود 1520 گیگ که دیگه کسی سمت دانلودشون نمی تونه بره.
  • علی IR ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
    31 2
    من با شرکت آمریکایی کاری ندارم.. اینترنت مصرفی من الان با طرحی که شرکت ... داره، با سرعت 8مگ و حجم 50گیگ برای هرماه حدود 35هزار تومن میشه... اینترنتی که از ماه بعد دولت قراره دیکته کنه، با این سرعت و حجم ماهانه اگه از 35هزار ارزونتر بود دمش گرم راست گفته که به نفع مشترکه ولی بیشتر شد نمیشه ماست مالیش کرد
  • بی نام A1 ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
    33 3
    متوسط درامد در آمریکا بالای 40 هزار دلار هست و در ایران حدود 5 هزار دلار در سال هست دوست عزیز، برابری قدرت خرید هم در نسبت آمریکا به ایران یک به سه هست، پس اون قیمت 400 هزارتومان را به 3 تقسیم کنید میشه معادلش در ایران که حدود 135 هزار تومان هست کمی مطالعات اقتصادی تان را بالا ببرید
  • اردلان IR ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
    47 0
    تا موقعی که اپراتورها از خودشون هستند ودارند از رانت های مختلف استفاده میکنند وضع همینه که هست .بخود به خودتون امید ندید فصل فصل چاپیدن است .
  • بی نام IR ۲۱:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
    53 1
    آقا به حضرت عباس قسمتون میدم دست از سر مردم بیچاره وردارین بذارین به درد خودمون بمیریم . اگر نخوایم در حقمون عدالت رعایت کنید کی رو باید ببینیم؟ از طلا گشتن پشیمان گشته ایم مرحمت فرموده ما را مس کنید.
  • امیر IR ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۵
    10 0
    الان ماهی ۱۰۰ گیگ دانلود با این قیمت های جدید چقد در میاد؟
    • بی نام A1 ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۵
      9 0
      گیگی دو هزار تومان مثل بسته های پر طرفدار ایرانسل هر 1 مگابیت بر ثانیه حجمی را 75 هزارتومان با 25 گیگ میده
  • بی نام IR ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۵
    23 0
    بابا درامد کارمند ساده در امریکا 4000 دلاره که 40 دلارش رومیده اینترنت ما در ایران درامدمون 300 دلاره اگر قرار باشه که 100 هزار تومن هم برا اینترنت بدیم که چیزی باقی نمی مونه حداکثر قیمت هر گیگ در ایران باید 100 تا تک تومن باشه بعدش حالا دیگه میخاید حجمی بفروشید یا غیر حجمی اون دیگه مهمنیست مهم اینه که اگر من 10 گیگ نیاز دارم هزینه این 10 گیگ نهاینت هزار تومن هست اگر 100 گیگ مصرف کردم 10 هزار تومن باید پرداخت کنم در خارج طرف ماهانه 1000 گیگ میتونه مصرف کنه 40 تا 60 هزار تومن میشه این اینترنت الان 30 تا 40 برابر گرانتره و تخفیف و...کار رو حل نمیکنه باید برسه به هر گیگ 1000 ریال یا 100 تومن بیش از این گرانه تازه من میگم هر گیگ اینترنت کم سرعت ایران 50 تا تک تومن نهایتش ارزش داشته باشه
  • بی نام IR ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۵
    17 1
    به تظر من اشتباه اینجاست که با ارزان کردن مصرف بیشتر میشود واین یهنی سود بیشتر .مثلا اگر ارزانتر باشد همه تلوزیون اینترنتی خواهند داشت و این یعنی جهش مصرف و همچنین افزایش سطح اطلاعات مردم وپیشرفت جامعه
  • بی نام IR ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۵
    27 0
    اینترنت یک ابزار اموزشی محسوب میشود تبادل اطلاعات باعث رشد افکار جامعه وپیشرفت ان است و باید حداقل هزینه و نزدیک به رایگان باشد
    • بی نام A1 ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۶
      16 0
      خوب مشکل همین رشد افکار جامعه هست، قراره جلوی همین گرفته بشود و بشه کره شمالی، بعدش ما تو فینال جام جهانی با دو گل برزیل رو می بریم البته کره شمالی الان داره به سمت آزاد کردن پیش میره و گسترش توریست و ... تا چند سال بعد ما میشیم الگوی یک کشور آفریقایی در
  • امیر A1 ۲۰:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۶
    11 0
    دارم ماهی 35 دلار میدم به این آقایان دزد. 100 گیگ به قول خودشون محدودیت دانلود دارم, سر 30 گیگ سرعت 2 مگابیتی داغون منو کردن 256 کیلوبیت, یعنی 32 کیلوبایت که به سختی به 30 میرسه. دو هفته منو گذاشتن سر کار که نه شما مصرف منصفانه رو رد نکردید و مشکل شما از دور بودن به آنتن هست که دروغ بود و آخرش اعتراف کردن که خودشون شیر فلکه رو بستن.
  • امیر US ۰۶:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۷
    8 0
    دارم ماهی 140 هزارتومن به ایرانسل پول میدم, سرعت 2 مگابیت نامحدود میگیرم, مصرف منصفانه گذاشته که بیش از 100 گیگ سرعت بشه 32 کیلوبایت, الان سر 30 گیگ سرعت بنده رو کرده 30 کیلوبایت و جواب هم نمیده. تقریبا ماهی 35 دلار قیمتش هست و خدمات هم کمتر از .
  • ali EU ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۸
    9 0
    در دوره زمانه ای که دزدی و دروغ و ظلم مباح هست چه انتظاری میشه داشت که مخابرات این اعمال رو انجام نده؟
  • یاسر A1 ۲۳:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۰
    2 0
    با سلام به تمام مسولین فرهنگی اقتصادی ارشادی رسانه ای کشور . با خودتان چی فکر کردید : فیلمهای خوب سریالهای پر بیننده تولید میکنید که همش دنبال محدود کردن مردم هستید . بگردید تو ده سال گذشته چند تا فیلم سریال خوب تولید کردید . بگردید که تو ده سال گذشته از لحاظ تفرحات سالم چه در بخش ساختار شهری و چه در ساختار داخلی خانواده اثار قابل توجه به جا گذاشتید . از لحاظ قدرت خرید چقدر مردم توانمند کردید که مردم سمت مسایل خارجی ترافیک خارجی و مصرف خارجی کشیده نشوند . در کشوری که صنعت سرگرمی به حد بالایی هست و بیشتر جوانان و قشر جوان به این نیاز رسیدند و شما چه پاسخی در جواب این نیاز داشتید . در زمینه صنعت فیلم سریال و مستند کدام اثرتان باعث شده جوانی به جای صحبت از فلان اثر خارجی بگه اره اینجا هم هس
  • rad A1 ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۳
    1 0
    واژه دروغین منصفانه؟؟؟