ایرج محمدی تهیه کننده تلویزیون با حضور در برنامه «سینما دو» به اکران بد فیلم‌های کودک اشاره کرد و گفت، اکران فیلم کودک را گذاشته‌اند برای فصل سرما و امتحانات و آلوده ترین هوا!

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، برنامه «سینما دو» با اجرا و سردبیری حامد عنقا با حضور تهیه کننده و کارگردان فیلم سینمایی «شکلاتی» شامگاه پنجشنبه 16 و بامداد جمعه 17 آذر از شبکه دو سیما روی آنتن رفت.

عنقا در ابتدا ضمن تشکر از اهالی سینما برای همکاری با تحریریه برنامه، به این نکته اشاره کرد که با اعلام اسامی هیات انتخاب جشنواره فیلم فجر، سوت سی و ششمین دوره این جشنواره نیز به صدا درآمده است.

پس از پخش آیتمی درباره طلایه داران سینمای کودک، عنقا از این موضوع سخن گفت که بسیاری از بازیگران مطرح فعلی در ابتدا عروسک گردان بوده اند.

امیدوارم جوانه های فیلم کودک را له نکنند

او در ادامه میزبان سهیل موفق کارگردان و ایرج محمدی تهیه کننده فیلم «شکلاتی» شد و محمدی در ابتدا گفت: «خوشحالم این برنامه نگاه مدبرانه ای به سینمای کودک داشته است. شاهد جوانه هایی در این سینما هستیم که امیدوارم به آنها پا نزنند و لهش نکنند تا سینمای کودک به رشد و بالندگی دوران طلایی خود برسد.»

انگار بچه های متولیان، مدیران و سینماگران بزرگ شده اند و آنها دیگر دغدغه کار کودک ندارند

او در پاسخ به این سوال که چرا این سینما از دوران طلایی خود در دهه 60 و 70 فاصله گرفته، بیان کرد: «اگر بخواهیم به طنز بگوییم، انگار متولیان، مدیران و همچنین سینماگران بزرگ شده اند و فرزندانشان هم دیگر بچه نیستند و برای همین دغدغه کار کودک ندارند. خود من چه در تلویزیون و چه در سینما کارم را با کار کودک آغاز کردم و با خانم مرضیه برومند سریال معروف زی زی گولو را در همین شبکه دو ساختیم و بسیاری از هنرمندان معروف ما اولین کارهایشان کودک بوده است.»

این تهیه کننده ادامه داد: «متاسفانه گویا غفلت بزرگی اتفاق افتاده است و سینمای کودک را به اندازه ای رها کرده اند که حتی خانواده ها هم گلایه مند هستند که چرا نمی توانیم دست بچه هایمان را بگیریم و در کنار هم در سینما یک فیلم کودک و خانوادگی ببینیم.»

بچه های ایرانی باید با سینمای غرب و هالیوود رویاپردازی کنند

محمدی تصریح کرد: «متاسفانه فرزندان این سرزمین وقتی از مدرسه به خانه برمیگردند باید با سینماهای هالیوودی و غربی رویاهایشان را تنظیم کنند. انگار متولیان نمی دانند چقدر خطرناک است فرهنگ غنی این مرز و بوم به کودکان ما منتقل نشود و رویاهای آن با سینمای غربی شکل بگیرد.»

فیلمهای کودک و نوجوان را نابود می‌کنند

او افزود: «دوست ندارم در این برنامه حرف تکراری بزنم. برخی از عبارت "فیلم سوزی" استفاده میکنند و من میخواهم بگویم متاسفانه فیلمهای کودک و نوجوان را نابود می کنند. شورای راهبردی وزارت ارشاد همت کرد و 5، 6 فیلم کودک ساخت و این آثار بعد از جشنواره کودک اصفهان به کانادا و هند و... راه یافتند، اما متاسفانه فرصت نمایش دقیق و درست به این آثار تعلق پیدا نکرد. چرا نباید فصل تابستان برای سینماهایمان برنامه داشته باشیم؟»

خواستم ادای دینی به سینمای کودک داشته باشم

سهیل موفق کارگردان فیلم «شکلاتی» در پاسخ به اینکه آیا بنا است به عنوان یک فیلمساز جدید در حوزه سینمای کودک از او یاد شود یا تصمیم دارد پس از جذب حمایت برای ساخت اولین فیلم، به سمت ژانرهای دیگر برود، اظهار کرد: «من کارم را با بازیگری در سینمای کودک شروع و با پوست و استخوانم این ژانر را دوست دارم و درکش کرده ام. خواستم ادای دینی به این سینما داشته باشم. اینگونه نیست که این ژانر را انتخاب کرده باشم تا راهم را در سینما باز کنم.»

با فیلمنامه اجتماعی زودتر به نتیجه می رسیدم

او افزود: «اتفاقا اگر من یک فیلمنامه اجتماعی که این روزها خیلی طرفدار دارد را در دست می گرفتم زودتر می توانستم به نتیجه برسم. اما تصمیم گرفته ام ایده ام را به آقای محمدی بدهم و او که جزو بهترین و باسابقه ترین ها در این حوزه است، کار را پذیرفت.»

محمدی یادآور شد: «عادت کاری من این است که با کارگردانان جوان کار کنم و خیلی ها اولین کارشان را با من تجربه کرده اند و به کار کردن با جوان ها افتخار و فکر می کنم فکر و ایده جوان ها روح هنر را زنده می کند. در این سالها اتفاق مثبتی برای سینمای کودک نیفتاد اما خانم طائرپور که از زحمتکشان سینمای کودک هستند آقای موفق را به من پیشنهاد دادند و ایده و فکر اولیه «شکلاتی» به نظرم با اتفاقات زمانه همخوان بود.»

در هالیوود سینمای کودک حرف اول را می زند اما در ایران...

او تصریح کرد: «در سینمای هالیوود و دنیا، سینمای کودک حرف اول را می زند اما در کشور ما اینگونه نیست. به کار گیری جوانان برای سینمای کودک ضروری است.»

تهیه کننده «هتل مروارید» با بیان اینکه باید از زیرساختها در سینمای کودک حمایت شود، تصریح کرد: «ما اصلا سالنی برای سینمای کودک نداریم. این بار هم نباید صرفا روی دوش وزارت ارشاد باشد و آموزش و پرورش هم باید وارد عمل شود و غیر از بخش آموزش که بچه ها را صبح تا ظهر به مدرسه می رفتیم به بخش پرورش هم که بخشی از آن در سینماها می گذرد توجه شود. کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هم دیگر در این عرصه حضور ندارد.»

سینمای کودک فراموش شده است

محمدی ادامه داد: «وقتی همه تمرکز مدیران روی سینمای بزرگسال است، سینمای کودک فراموش شده است. ضمن اینکه خانواده ها هم باید صدایشان را بلند کنند و بحث عرضه و تقاضا شکل بگیرد.»

موفق با اشاره به اینکه ابتدا باید به سرگرم کردن کودک فکر و در لایه های زیرین به آموزش توجه کنیم، ادامه داد: «در گذشته با نگاه و تفکر کودک برای کودک و خانواده ها فیلم می ساختند. من هم سعی می کنم خودم را به کودکان و نوجوانان نزدیک کنم. چرا که فکر می کنم کودکی آنها با کودکی ما فرق می کند و به نوعی نوجوانی ما را در کودکی تجربه می کنند. بنابراین باید آنها را در همه چیز دخیل کرد و از آنها نظر خواست تا چیزی که می خواهند به آنها تحویل دهیم.»

باید با نگاه به دنیا، شیوه های جذاب را بومی و استفاده کنیم

او افزود: «ما باید به دنیا نگاه کنیم، آن چیزی که جذاب است بومی و از آن استفاده کنیم. من خیلی از اکرانها را رفته ام و بازخوردها شگفت زده ام کرد. مثلا در هند، در بخشهایی از فیلم شاهد دست و جیغ و هورا بودیم که فکرش را هم نمی کردم. به خاطر محصولات انبوهی که در دسترس کودک و نوجوان ما است، کار کودکی که تولید می کنیم باید با زبان بین المللی اما در چارچوب فرهنگ خودمان تولید شود. تا اگر بچه ها کار ما را دیدند، نگویند فلان فیلم هالیوودی که دی وی دی آن در سوپرمارکت ها است بهتر است.»

موضوعی که آب دهان هر کودکی را راه می اندازد

محمدی با اشاره به آمار طلاق، تاکید کرد: «ما باید از خانواده حفظ کنیم. کودک باید نسبت به خانواده احساس نیاز کند. ما دست به کلیشه ای زدیم که برای خانواده ها نو باشد. ما می توانستیم سینمای قبل را تکرار کنیم اما سعی کردیم رویاپردازی کنیم. شنیدن اینکه یک کارخانه شکلات به یک کودک 13 ساله به ارث می رسد، آب دهان هر کودکی را راه می اندازد.»

او افزود: «از سوی آموزش و پرورش بدون حمایت نیستیم اما این حمایت تمام قد نیست. البته آموزش و پرورش نگاه و ممیزی خودش نسبت به فیلمها را دارد. در حالی که ما اعتقاد داریم وقتی فیلمی مجوز اکران از وزارت ارشاد می گیرد باید حمایت شود.»

فیلمی ساخته می شود که قدرت عرض اندام برای مخاطبش را دارد اما به او قدرت عرض اندام نمی دهند

تهیه کننده «خانه به دوش» با اشاره به اینکه قاعده فروش مربوط به سینمای بزرگسال است، تصریح کرد: «قاعده سینمای کودک باید متفاوت باشد، چون ما مخاطب خاص داریم. چرا مسئولان ارشاد باید بروند پیش شورای صنفی و درخواست کنند که از سینمای کودک حمایت شود؟ من این را نمی فهمم. ما مخاطب خاص داریم. نمی شود فیل و فنجان را در کنار هم داشت. سینمای کمدی تقاضای زیادی دارد و ما به آن احترام میگذاریم و شاید خود من هم بروم چنین فیلمی بسازم. اما قاعده شورای صنفی نمایش قاعده مخاطب خاص نیست. وقتی فیلمی ساخته می شود و قدرت عرض اندام برای مخاطب خودش را دارد، به او قدرت عرض اندام نمی دهد. چرا فیلم من نباید در تابستان اکران شود؟ فیلمی در تابستان داشته ایم که با 200 میلیون از پرده پایین آمده و «قهرمانان کوچک» هم 2 میلیارد فروخته است. این یعنی این سینما قاعده خودش را دارد.»

محمدی تاکید کرد: «شورای صنفی تصمیم گیرنده فیلمهایی است که از طرف پخش به آن عرضه می شود. پخش کنداکتور را ارائه می کند و این در شورای صنفی ثبت می شود. شما فکر کنید 6 ماهه اول امسال فیلم ما و پینوکیو و چند فیلم کودک باید بین این همه فیلم دیگر پخش شوند. خود شورای صنفی بینی و بین الله قضاوت کند. چرا در تابستان فیلم مرا پخش نکردند؟»

اکران فیلم کودک را گذاشته اند برای فصل سرما و امتحانات و آلوده ترین هوا!

او ادامه داد: «وزارت ارشاد باید روی تولیداتش نظارت داشته باشد. حالا در فصل امتحانات و سرما و آلوده ترین شرایط هوایی بچه ها باید به سینما بروند. انتقاد من کلی است و فکر می کنم نظارتی بر پخش سینمای کودک وجود ندارد.»

موفق نیز در پایان گفت: «بیشترین حمایت را خانواده ها می توانند از ما داشته باشند. وظیفه ما این است که فیلم خوب بسازیم و وظیفه خانواده ها این است که فیلم را ببینند و برایش تبلیغ کنند.»

پایان بندی سخنان محمدی نیز این قرار بود: «یکی از حامیان فیلم کودک صداوسیما است وبرای تیزرهایی که برای تبلغ فیلمها پخش می شود به فیلمهای کودک نگاه ویژه ای دارند. همین جا از آقای علی عسکری تقاضا می کنیم از این سینما بیشتر حمایت کنند.»

«سینما دو» به تهیه کنندگی حمیدرضا معدنچی پنجشنبه ها ساعت 23:30 از شبکه دو سیما روی آنتن می رود.

58244

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 734959

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =