روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله خود نوشت: انتشار اطلاعات مربوط به ردیف‌های بودجه نهادهائی که تحت عناوین مختلف فرهنگی بودجه می‌گیرند به ویژه آن بخش که مربوط به روحانیت و حوزه علمیه است، این روزها سؤالات زیادی را در افکار عمومی به وجود آورده است.

 اينها سؤال‌هاي جديدي نيستند، از سال‌ها قبل همواره مي‌پرسيدند و مي‌پرسيديم که چرا روحانيت را با وصل کردن به بودجه دولتي وابسته مي‌کنيد؟ ولي پاسخي نمي‌شنيديم و يا پاسخ‌ها قانع‌کننده نبودند. حالا که ماجرا از طريق رسانه‌ها به افکار عمومي کشيده شده، بايد فکري اساسي براي اين موضوع کرد و نمي‌توان بي‌تفاوت از کنار آن گذشت.

در حوزه علميه قم،مراجع تقليدي بودند که معتقد به استقلال روحانيت بودند و گرفتن بودجه از دولت را بشدت نهي مي‌کردند. هم‌اکنون نيز بعضي از مراجع عظام تقليد بر اين نکته تأکيد مي‌کنند که حوزه علميه و روحانيت نبايد از بودجه‌هاي دولتي استفاده کنند. مبناي اين بزرگان همواره اين بود و اکنون نيز همين است که روحانيت از آغاز موجوديت خود متکي به وجوه شرعيه‌اي بود که مردم مي‌دادند و همين ارتباط اعتقادي مردم با روحانيت بود که موجب شد اين نهاد، مستقل، کارآمد و سالم بماند و در مقاطع حساس بتواند در برابر انحرافات حکومتي بايستد و به رسالت ديني و مردمي خود به درستي عمل کند.

اين مبنا امروز هم بايد محور و اساس و معيار تأمين هزينه‌هاي حوزه‌هاي علميه و روحانيت باشد تا بتواند مستقل و قدرتمند باقي بماند. دريافت بودجه از دولت، حتي دولت اسلامي، خواهي نخواهي روحانيت را وابسته مي‌کند و روحانيت فاقد استقلال نمي‌تواند به رسالت واقعي خود عمل نمايد. اختلافات کنوني و روياروئي‌هائي که بخشي از قشر روحاني را تا پائين‌تر از سطح احزاب سياسي تنزل داده، محصول همين وابستگي است.

در گذشته افرادي از روحانيون وجود داشتند که ارتزاقشان از منابع ديگري غير از وجوه شرعيه بود، مثلاً معلم يا استاد دانشگاه بودند و يا کشاورزي مي‌کردند و در عين حال با لباس روحانيت براي تبليغ دين در جامعه حضور داشتند. اکنون نيز روحانيوني هستند که از طريق تدريس، قضاوت و کارهاي ديگري ارتزاق مي‌کنند و لباس روحانيت براي آنها وسيله‌اي براي تبليغ دين است. اين روش، نه تنها ايرادي ندارد بلکه بسيار ممدوح است و بايد گسترش يابد. روحانيوني که چشمشان به دست اين و آن نباشد و با کار و تلاش خودشان ارتزاق کنند، راحت‌تر و آزادتر مي‌توانند حقايق را بگويند و امر به معروف و نهي از منکر کنند. بسياري از مراجع نيز حتي قبول کردن وجوه شرعيه از مردم را به نداشتن کوچک‌ترين توقعي از پرداخت کنندگان پول منوط مي‌کردند و افرادي که با پرداخت پول درصدد سوءاستفاده از موقعيت و جايگاه و نفوذ مرجعيت بودند را طرد مي‌کردند. امام خميني چنين روشي داشتند و موارد زيادي در سيره عملي ايشان ديده شد که به افراد سوءاستفاده گر کوچک‌ترين مجالي ندادند و آنها را قاطعانه طرد کردند. قدرت فوق‌العاده امام خميني براي مبارزه با رژيم پهلوي و جاذبه بي‌نظير ايشان در افکار عمومي که توانستند مردم را يکپارچه به صحنه انقلاب وارد کنند و ريشه‌هاي استعمار و استبداد را بسوزانند و نظام جمهوري اسلامي را تأسيس کنند، نتيجه همين استقلال، مناعت طبع و حفاظت از جايگاه روحانيت و مرجعيت بود.

اگر مي‌خواهيم انقلاب اسلامي استمرار داشته باشد و نظام جمهوري اسلامي پايدار بماند، بايد روحانيت را با همان ويژگي‌ها حفظ کنيم. روحانيت بايد مستقل باشد و براي حفظ استقلال خود نبايد به بودجه دولتي وابسته باشد. ترديدي وجود ندارد که اگر حوزه‌هاي علميه براي تأمين بودجه خود مثل گذشته با مردم سروکار داشته باشند، مردم اين کار را خواهند کرد، البته روحانيت و حوزه‌ها بايد در هزينه‌هاي خود صرفه جوئي کنند و سيره سلف صالح را که قناعت و زهد بود پيشه نمايند. مردم اگر امروز، کمتر در اين زمينه اهتمام مي‌کنند به اين دليل است که مي‌بينند روحانيت به بودجه دولتي وابسته شده و اگر اين وابستگي قطع شود، قطعاً مردم با رغبت نيازهاي واقعي حوزه‌هاي علميه را تأمين خواهند کرد. روحانيت اکنون در معرض تاريخي‌ترين امتحان است، نگذاريد رفوزه شود.

در قم و تهران و بعضي شهرهاي ديگر مراکزي به بهانه کارهاي فرهنگي بودجه‌هائي از دولت مي‌گيرند که به هيچ وجه استحقاق آن را ندارند. اين مراکز اگر نباشند و هيچ کاري انجام ندهند، هيچ اتفاقي نخواهد افتاد. حتي مي‌توانيم قاطعانه بگوئيم وجود بعضي از اين مراکز، مشکلاتي ايجاد مي‌کند و نبود آنها بهتر است. اين بودجه‌هاي کلان ده‌ها و صدها ميليارد توماني به جاي اين مراکز اگر صرف فقرائي شود که شب‌ها با شکم گرسنه مي‌خوابند، فرهنگ اين کشور اصلاح خواهد شد. دولتمردان و نمايندگان مجلس که اين بودجه‌ها را به اين مراکز مي‌دهند آيا مي‌دانند که در همين کشور و حتي در همين شهرهاي تهران و قم فقرائي وجود دارند که از سطل‌هاي زباله تغذيه مي‌کنند؟ آيا مي‌دانند که خانواده‌هائي در اثر فقر، در معرض فحشا قرار دارند و از اين رهگذر حتي کارهاي فرهنگي ده‌ها ساله اين مراکز به هدر مي‌رود؟

علاوه بر اينها، دولتمردان و نمايندگان مجلس قبل از آنکه مشکل اشتغال را حل کنند چگونه خود را قانع مي‌کنند بودجه کشور را صرف کارهائي کنند که نسبت به رفع بي‌کاري بيش از يک ميليون جوان آماده کار اولويت ندارد؟ قطعاً با اين بودجه‌ها مي‌توان بخش عمده‌اي از مشکل بي‌کاري را حل کرد، مشکلي که منشأ اصلي ناهنجاري‌هاي فرهنگي است. واقعاً چرا ما پولي را که بايد صرف ايجاد اشتغال کنيم تا بطور طبيعي مشکلات فرهنگي ايجاد نشود، صرف کاري مي‌کنيم که زائيده بي‌کاري است؟ بودجه امسال از دست دولت خارج شده ولي نمايندگان مجلس مي‌توانند بودجه مراکز فرهنگي اين چنيني را از لايحه بودجه حذف کنند و هزينه آن را صرف ايجاد اشتغال و رفع بي‌کاري نمايند.

درخصوص مؤسسه نشر آثار امام خميني و مراکز وابسته به آن و حرم امام که اين روزها به بحث داغ رسانه‌ها تبديل شده، هر چند روزنامه جمهوري اسلامي چند سال قبل هشدار داد و البته مورد غضب هم واقع شد، ولي راه حل را رجوع اين مؤسسه به مردم و قطع وابستگي به بودجه دولت مي‌دانيم. محبوبيت امام خميني در داخل و خارج از کشور بقدري زياد است که اگر مردم بدانند براي نشر آثار امام و آباداني حرم ايشان به پول نياز است، بسيار بيش از مقدار نياز را با افتخار پرداخت خواهند کرد البته متصديان نيز بايد در تمام زمينه‌ها به ويژه حرم، شرايط ساده زيستي امام را رعايت کنند و از ريخت و پاش‌ها بپرهيزند.

 

45302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 737312

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 40
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۴:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۵
    254 3
    احسنت
    • بی نام A1 ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۵
      114 2
      حرف درست و حسابی و جسورانه بود
  • بی نام RO ۰۵:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۵
    200 2
    واقعا حرف دل ما رو زدی
  • بی نام IR ۰۵:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۵
    گرچه نظربنده رامنتشرنمیکنیدولی سوال من ازروزنامه جمهوری این است چراپیشنهادمیدهدبودجه نهادهای فرهنگی قطع شودوبه فقراداده شودچراپیشنهادنمیدهدپولهای اختلاس شده به بیت المال برگرددوصرف فقراشوداین اقایان ریگ توی کفش دارندترامپ راکه همه دیوانه میدانندچندروزپیش گفته بودضعف دفاعی امریکایعنی احتمال حمله دشمن چرابودجه دفاعی کشورکه یک صدم عربستان هم نیست کم شده کلابودجه ریزی مملکت مامثل پخش غذای نذری است که هرکسی که باتقسیم کننده غذااشناباشدچندپرس بیشترمیگیرد
  • بی نام A1 ۰۵:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۵
    258 3
    بودجه تمام مراکز مزبور را صفر کنید به خدا اگر آب از آب تکان خورد ...
    • بی نام A1 ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۵
      34 3
      مگر میشه این بودجه ها را قطع کرد؟
    • بی نام A1 ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۵
      11 51
      جهت اطلاع بودجه همه اینهاهزارمیلیارده.اختلاس صندوق فرهنگیان۱۵هزارمیلیارد.ایناهمه ش بازیه...
    • بی نام A1 ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۶
      17 0
      قیاس بودجه فرهنگی با اختلاس جالب بود
  • بی نام IR ۰۵:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۵
    183 4
    مجموع بودجه ارگانهای حیاتی شامل سازمان اورژانس و سازمانن بازرسی کل کشورو وزارت جهاد کشاورزی و وزارت تعاون و کار و جمعیت هلال احمر و وزارت صنعت و معدن و تجارت و وزارت راه و شهر سازی و سازمان محیط زیست و سازمان غذا و دارو برنامه تامین دارو و ... برابر 1350 میلیارد میباشد در صورتی که مجموع بودجه اختصاصی به مرکز خدمات حوزه علمیه و شورای عالی حوزه های علمیه و جامعه المصطفی العالمیه و ... برابر با 2181 میلیارد میباشد بودجه خدمات حوزه علمیه برابر است با بودجه وزارت جهاد و کشاورزیوزارت کار و رفاه وزارت صنهت و معدنوزارت راه و شهر سازیسازمان محیط زیستسازمان شهرداری ها و دهیاری های کل کشورسازمان امور دانشجویان
    • بی نام A1 ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۵
      73 2
      رحمت بر اون شیری که خوردی
    • گیک IR ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۵
      75 2
      نمیدونم بخندم یا گریه کنم
  • بی نام US ۰۵:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۵
    161 2
    شکم گرسمه ی مردم اصلا مهم نیست اصلا ؟؟؟
  • محمد IR ۰۵:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۵
    103 1
    كاملا مسولانه وازسردرد.
  • بی نام IR ۰۶:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۵
    111 1
    حرف حساب.
  • بی نام IR ۰۶:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۵
    149 1
    دولت زورش به این ها نمی رسه اون وقت دست کرده تو جیب مردم
  • ایرانی IR ۰۶:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۵
    132 5
    واقعا باورکردنی نیست یک روزنامه دارای مجوز از بودجه حوزه های علمیه و موسسه نشر انتقاد کنه و یک سایت معتبر اون را بازتاب بده و قسمت ارسال نظرات هم موجود باشه امیدوارم برای حذف این مطلب به شما فشار نیارن آدم یاد اون داستان لباس پادشاه میافته که لباس تن پادشاه نبود و همه میدونستن ولی کسی جرات نداشت بگه واقعا هنوز هم متعجبم
  • بی نام IR ۰۶:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۵
    135 2
    خوبه یه نفر پیدا شد متوجه این آفت بزرگ بشه. متاسفانه همین بودجه‌های دولتی روحانیت رو از مردم دور کرد و می‌بینیم که امروز صدای خود روحانیت هم در اومده که مسجدها و منبرها خالیه. عده‌ای متوجه اصل مشکل شدند اما برخی دیگه برای پای منبرآوردن جوان‌ها باز هم بودجه بیشتر می‌خوان. در حالیکه همین بودجه دولتی بود که باعث این مشکلات شده. راه اشتباه رفته رو برگردید. شاید هنوز فرصتی برای اصلاح وجود داشته باشه.
  • بی نام KW ۰۶:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۵
    108 3
    حال كه اماكن مقدسه مشهد، قم، شیراز و امام زادها از مالیلت معافند حقوق حوضه های علمیه را پرداخت کنند
  • کریم IR ۰۶:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۵
    130 1
    این سازمانها و نهادها و یا موسسات که تعداشان کم هم نیست و با بوجه اینان میتوان یک شهر مانند سر پل ذهاب رو کلا باز سازی کرد چه فایده ای برای کشور دارند
  • بی نام A1 ۰۶:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۵
    153 2
    متاسفانه روحانيت و مراجع دارند از مردم فاصله مي گيرند و ...
    • بی نام IR ۰۷:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۵
      7 237
      نسبت مردم با روحانیت در حال حاضر یکی از بهترین روابط در طول تاریخ ایران است . بیخود جو ندهید
  • بی نام A1 ۰۶:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۵
    115 1
    مشکل حرم حضرت امام را استان قدس حل کند .
    • بی نام A1 ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۵
      44 2
      بله موافقم
  • محمد IR ۰۷:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۵
    5 151
    یک ریال شهریه طلاب از دولت و حکومت نیست بودجه حوزه که شنیده اید مربوط به ساختمان مفصل و کارمندان است برای کادر اداری طلاب و کنترل آنها آن مراکز فرهنگی خاص هم که معدودی کارمند دارند برای کار روی موضوعات خاص
    • بی نام A1 ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۵
      54 1
      اونوقت اينهمه پول براي معدودي كارمند ؟ اينكه بدتره
  • بی نام IR ۰۷:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۵
    80 0
    صد درصد موافقم
  • بی نام A1 ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۵
    71 0
    حرف حق
  • بی نام IR ۰۷:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۵
    4 167
    چرا دانشگاه بودجه داشته باشه و حوزه علمیه قم نه
    • بی نام A1 ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۵
      127 1
      برای اینکه دانشگاه سهم امام نمی گیره و مردم نذورات خود را به دانشگاه نمی دهند.
    • بی نام A1 ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۵
      88 3
      چون با تمام اسیبهایی که من هم به آن معترفم خروجی دانشگاه تامین کننده منابع انسانی علمی و مهارتی کشورست
  • بی نام IR ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۵
    123 0
    جالبه آقای علی مطهری از خاطرات سفرشون به عراق و دیدارشون با آیت الله سیستانی فرمودن که حوزه های علمیه اونجا نه تنها ردیف بودجه ندارن بلکه خیلی وقت ها به دولت کمک هم میکنن
  • بی نام IR ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۵
    78 1
    الان بنیاد دعبل خزایی چه کار میکند شاید اگر خود دعبل هم بود به بودجه میلیاردیش اعتراض میکرد که چرا به نام من از بیت المال میبرید
  • بی نام IR ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۵
    49 0
    اول از همه باید اقتصاد کشور سر و سامان یابد بعد دیگران
  • بی نام IR ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۵
    71 1
    تنها تاثیر هزینه کرد پول دولتی برای حوزه و تبلیغات دین، بی دین کردن بیشتر مردم و ترویج سکولاریسم است. هر چه زودتر این رویه باطل را متوقف کنند.
  • بی نام A1 ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۵
    3 134
    پس تبلیغ دین چگونه انجام شود؟ شده اید سایت ضد اسلام و روحانیت؟ میخواهید مردم کافر و بی دین بشوند ؟ جواب خدا را چه میدهید؟ دیواری کوتاه تر از روحانیت مظلوم پیدا نکرده اید؟ منتشر کنید لطفا
  • بی نام IR ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۵
    34 13
    به مولای مان علی (ع) اقتدا کنیم.
  • اچ دی A1 ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۵
    69 0
    این حوزه هایی که همیشه توصیه های اخلاقی و اقتصادی و ... به مردم میکنن نمیتونن خودشون درامد زایی بکنن؟ ...
  • بی نام IR ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۵
    4 73
    انتقاد آبکی آن هم از طرف روزنامه ای که با پول بیت المال اداره می شود و خودکفا نیست
  • بی نام IR ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۵
    49 0
    اقلا دراین سالهایی که دولت با مشکل تامین اعتبار روبرو است بودجه اغلب این نهادها باید حذف و صرف امور زیربنایی اقتصادی و ایجاد اشتغال شود.
  • بی نام IR ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۶
    10 0
    گزارش خوبی بود