منوچهر هادی با حضور در «سینما دو» از دلیل بلاتکلیفی‌اش بین دو ژانر کمدی و اجتماعی حرف زد، درباره همکاری های مکرر با همسرش توضیح داد و از فیلم جدیدش «آینه بغل» سخن گفت.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، منوچهر هادی کارگردان سینما و تلویزیون که مهمان برنامه «سینما دو» با اجرا و سردبیری حامد عنقا بود، با این پرسش او روبرو شد که بعضی اوقات وقتی فیلم های شما را می بینم، تکلیف خودم را نمی دانم که آیا فیلم های جدی را به این دلیل می سازید که بگویید صاحب دغدغه هستید و ایده دارید یا اینکه فیلم های کمدی را به این دلیل می سازید که حس می کنید می توانید مخاطب را جذب کنید؟

هادی پاسخ داد: «به نظرم کارگردانی که در حوزه تخصصی فیلمسازی کار می کند، باید این آمادگی را داشته باشد که بتواند در هر ژانری کار کند. البته باید فیلمنامه خوب یا درجه یکی باشد تا فیلمساز برای کار کردن ترغیب شود، وگرنه کارگردانی صرف یا شکستن قواعد کارگردانی راه به جایی نمی برد.»

کارگردان حرفه ای باید هر فیلمی را بتواند کار کند

او افزود: «به عنوان کارگردان باید بدانیم در کمدی چه قواعدی را رعایت کنیم و نیاز به تخصص دارد. فیلم «زندگی جای دیگری است» اجتماعی است و این فیلم را ناکام نمی دانم، چون فروش آن سقف معینی دارد و خودم فیلم را خیلی دوست داشتم. سقف فروش این فیلم ها به طور معمول الان دو تا سه میلیارد است. اگر منوچهر هادی کارگردان حرفه ای محسوب شود، باید بتواند هر فیلمی را کار کند. منظور این نیست که هر فیلمنامه ای را سفارش دادند، کار کند بلکه قطعا باید آن فیلمنامه را دوست داشته باشم.»

عنقا در ادامه خاطرنشان کرد: «ممکن نیست همین طور به یکباره بعضی فیلم ها به کارگردان پیشنهاد شود. «به یک کارگر ساده نیازمندیم» فیلمی نیست که یک تهیه کننده بخواهد آن را کار کند و دنبال کارگردان حرفه ای بگردد. پیداست کارگردان از اول روی موضوع فکر کرده و دغدغه داشته و بعد آن را جلوی دوربین برده است. منظورم از مشخص نبودن تکلیف بد نیست، چون بالاخره فیلمساز باید در یک مختصات قرار بگیرد.»

هادی پاسخ داد: «به این مختصات چندان اعتقاد ندارم و خیلی از فیلمسازان هستند که در یک ژانر کار می کنند و بسیاری از بازیگران هم تنها در یک سبک بازی می کنند. به عنوان مثال، آقای فرهادی همیشه در یک سبک کار می کند ولی آن را عالی انجام می دهد.»

آیا اصغر فرهادی در ساخت فیلم کمدی هم مثل فیلم اجتماعی موفق خواهد بود؟

او در پاسخ به اینکه آیا اصغر فرهادی در ساخت فیلم کمدی هم مثل فیلم اجتماعی موفق خواهد بود؟ تصریح کرد: «مطمئنم آقای فرهادی هم دغدغه دارد که کار کمدی انجام دهد، اما این مسأله مطرح می شود که آیا می تواند به همان اندازه که در کار اجتماعی موفق بوده، در کار کمدی هم می تواند موفق باشد؟»

این کارگردان در بخش دیگری از سخنانش گفت: «دغدغه و مسیر اصلی فیلمسازی ام اجتماعی از جنس «زندگی جای دیگریست» و «به یک کارگر ساده نیازمندیم» است. پدرام کریمی دو سال پیش از آنکه «به یک کارگر ساده نیازمندیم» ساخته شود، آن را به من پیشنهاد کرد. من هم گفتم این قصه را خیلی دوست دارم و اگر تهیه کننده پیدا کردید، حاضرم آن را بسازم. پس از آن تهیه کنندگی کار را خودم به عهده گرفتم.»

هادی یادآور شد: «این طور هم نیست دغدغه ام به هیچ وجه کمدی نباشد. من فیلم اجتماعی کار می کنم و به هر حال سرمایه گذار می خواهد اصل سرمایه اش برگردد و هیچکس نمی گوید برای تفکرت پول می دهم و اگر فروخت یا نفروخت، اشکالی ندارد. در عین حال نمی توانم به آن ها دروغ بگویم و بگویم این فیلم اجتماعی به اندازه «من سالوادور نیستم» فروش می کند. من با بخش خصوصی کار می کنم و حاضر نیستم با بخش دولتی کار کنم، چون ممکن است چیزهایی از من بخواهند که بخشی از آن دغدغه ام نباشد.»

شرط ازدواجم حضور خانم ناصر در فیلم هایم نبود

در ادامه هادی در پاسخ به این سوال که وقتی می خواهید فیلمی کار کنید و فیلمنامه را ورق می زنی، دنبال نقش برای خانمت می گردی، پاسخ داد: «واقعا این طور نیست. شرط ازدواجم حضور خانم ناصر در فیلم هایم نبود، شاید باورتان نشود، از 10 فیلم 8 فیلم تهیه کننده اصرار کرد حتما خانم ناصر باشد و بعد هم فیلمنامه را دادم که اگر دوست دارد، بازی کند. او قبل از اینکه همسرم باشد، بازیگر بود و برای خودش جایگاهی دارد. با توجه شناختی که از هم داریم، اگر احساس کنم در میان پنج نفر یکتا به این نقش نزدیک است، قطعا پیشنهاد می دهم. اتفاقا چون همسرم است، پیشنهاد هم نمی دهم، اما اگر تهیه کننده پیشنهاد بدهد، قطعا هیچ بازیگری برایم بهتر از خانم ناصر نیست.»

تهیه کننده ها به «آینه بغل» اعتماد نمی کردند

کارگردان «جاده قدیم» درباره چگونگی رسیدن به ایده ساخت «آینه بغل» بیان کرد: «حدود سه سال پیش، دوستم بابک کایدان، طرحی سه صفحه ای تایپ کرد و همان ابتدا که خواندم گفتم این فیلم را می سازم. بابک منتظر بود تهیه کننده ای حاضر به عقد قرارداد شود و دقیقا بعد از کار سالوادور بود. در بسیاری مواقع طرح را می بردیم، اما تهیه کننده اعتماد نمی کرد و هنوز وضعیت فروش سالوادور در گیشه چندان مشخص نبود. بعد از سالوادور خیلی پیشنهاد داشتم و این اتفاق در «آینه بغل» هم تکرار شد و از روزی که اکران شروع شد، هفت پیشنهاد داشتم.»

او با بیان خلاصه ای از داستان عنوان کرد: «زوجی 15 میلیون جمع کردند تا ازدواج کنند، اما آینه بغل ماشینی را در تصادف می شکنند که هزینه آن 30 میلیون تومان است. به عنوان ایده برای جرقه اولیه همین قدر برایم کافی بود. می خواستم قراردادی با سهراب پور و پروین حسینی برای فیلم دیگری به نام «ماداگاسکار» ببندم که خلاصه قصه «آینه بغل» را در این بین تعریف و همان جا قرارداد را امضا کردم. تهیه کنندگان گفتند اگر جا دارد، بخشی از قصه را در خارج از کشور بگیریم، اما من دوست نداشتم و معتقد بودم قصه ایرانی است.»

این کارگردان در پاسخ به اینکه آیا ارجاعات زیاد به فضای مجازی به روان بودن فیلم لطمه نمی زند، عنوان کرد: «فضای مجازی مسأله روز است و هیچگاه در فیلمنامه خودم و در اکران مردمی کسی را اذیت نکرد.»

58243

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 737460

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =