۰ نفر
۲۰ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۶

می دانم بیان این مرقومه در شرایط حاضر کشور از چند سو کار زیاد جالبی نیست ولی خارجی ها مثلی دارند و می‌گویند؛ it is good to wait, but not too late, لاجرم خودم را موظف می دانم کار اخلاقی و مهمتر از همه شرعی که برای من همیشه اولویت بوده و گمان کنم هر کس بنده را میشناسد به این امر شهادت دهد از دوست و نه چندان دوست را انجام دهم!

البته چند روزی است که بیانیه تهیه شده است ولی رعایت شرایط موجود حاکم برای جلوگیری از سودجویی احتمالی برخی، بالاخره امروز بدینوسیله مجددا اعلام می دارم زلزله بزرگ تهران بنا به تشخیص بزرگان زلزله شناس کشور و خارج کشور، از دیدگاه علمی کاملا مطرح و تبعات ان برای شهر تهران بر اساس مطالعات شخص خودم در حوزه اسیب پذیری بسیار ناگوار خواهد بود، علی رغم فرمایشات شهردار محترم تهران که نقدی بر عملکرد این حوزه از دانشگاهیان داشتند!

بنده معتقدم شرایط انتقالی اگاهی های عمومی را پشت سر گذاشته ایم و با احساس خود زلزله توسط مردم شرایط اگاهی های اصلی مهیا است و باید مردم اگاهی لازم را از شرایط! احتمالی داشته باشند و به هیچوجه بدنبال ایجاد ترس و اضطراب همانند انچه گفته شده است نیستیم و نبوده ایم، حداقل بنده در سی سال گذشته با درک دوره انتقالی در ارامش کامل و بدور از بوق و کرنا بصورت مستمر و هدفمند مسایل را در سمینارها، برنامه های رادیویی و تلویزیونی و مکتوبات جهت خدمت به کشورم بدون دریافت ریالی انجام داده ام و این نیست که امروز در خصوص این موضوع هیجان زده و در خصوص ان صحبت میکنم، این شما و این اینترنت!

بنیان اولین دپارتمان اسیب پذیری و مقاوم سازی را در ایران راه انداری کردم، اولین ازمایشگاه دینامیکی و میز لرزان ایران عزیر را نصب و راه انداری کردم، ١١٠ بیمارستان تهران را مطالعه شخصی در برابر زلزله کردم (تصور بفرمایید فقط تعداد روزهای بازدید را)، ۱۵۳ ایستگاه پمب بنزین تهران را مطالعه و مقاوم سازی انها را طراحی کردم، آتش‌نشانی‌های تهران را مطالعه و طرح تقویت دادم، پالایشگاه تهران را در برابر زلزله مطالعه کردم، آسیب‌پذیری تهران بزرگ را بطور جد با ارقام و مدلهای توسعه یافته خودم ارزیابی کردم، اسیب پذیری پل صدر و ارزیابی و مقاوم سازی دو خط اصلی لوله اب از بیلقان به تهران را برای زمان زلزله انجام و صدها کار دیگر برای تهران و درباره زلزله و کشور انجام دادم، ۲۵ سال پیش بنیان مدیریت بحران سوانح و قانون مربوطه را پی ریزی کردم و کتابها و برنامه مدیریت بحران ابر شهر تهران و کشور را نوشتم که تا ٣٠ سال دیگر هم چنین برنامه هایی اگر کسی ارایه داد افتخار خواهم کرد شاید در حد شهردار معنوی زلزله تهران کار کردم! (عذرخواهی از تندی کلام ولی گاها لازم است یادآوری اینکه خورشید از مشرق طلوع می‌کند) شرعا با توجه به دوران پسازلزله تهران، حقیقت گویی را بهتر از کتمان یا صلاح اندیشی آن می‌بینم چون منافعی بجز خدمت به مردمم و کشورم و دوستان ندارم، و با بیان انچه علم امروز به ما می‌گوید و در زمینه تخصصی حقیر البته یعنی قسمت مهندسی آن؟

حتی در زلزله شناسی به فرمایشات اساتید بنام زلزله شناس کشور بسنده میکنم علی رقم آشنایی با مفاهیم اصلی آن! و باید بگویم خیلی بهتر از گویندگان مطالب غیر فنی با مطلب اشنا هستم. مردم در ارامش کامل با درک اینکه هر وقت زیر پایشان لرزید بمعنای ان نیست که ان زلزله مخرب اصلی است، چون آن زلزله احتمالش بسیار کم است اگر نبود بارها باید آمده بود ولی می‌دانیم روزی که هیچکس نمی داند آن زمان کی هست خواهد آمد!

در ضمن تجربه زلزله ۵.۲ غرب تهران را هم چند روز پیش پیدا کردیم و دیدیم حداقل فعلا خبری نشد! ولی مسلما هوشیارتر شدیم پس بدور از دنبال کردن گسلها که کار عزیزان زلزله شناس است و اگر خبری جدید داشته باشند حتما بدون تعارف به مقامات مسئول و مردم خواهند گفت، هیچ سودی برای من و شما ندارد. بجای آن نسبت به دو اصل فوری یعنی شناسایی اسیب پذیری ها و طراحی مدیریت بحران کار امد می بایستی در شهر تهران اقدام نماییم.

مردم خود عاقل و قضاوت درست را انجام خواهند داد. درضمن بجای چنین فرمایشاتی بهتر است به طرح جدید بنده "برجام داخلی" برای همسان سازی و نزدیک کردن دیدگاه‌های مسیولان، متخصصان و مردم اقدام بفرمایید که بدون ان راه بجایی نخواهیم برد، قول می‌دهم! آمادگی نسبی مورد نظر مقام عالی شهرداری تهران در برابر زلزله را هم در آتش‌سوزی ساده یک ساختمان در پلاسکو دیدیم؟ شاید لازم باشد مشاوران از افراد کمی مسیولیت پذیر تر انتخاب شوند.

لازم نیست فردی بدور از دانش علم زلزله مردم را در این حوزه جدی و بسیار خطرناک با تو صحبت‌های بیان شده بعد از زلزله کرمانشاه و تهران را حاکی از عدم شناخت ابتدایی ترین اصول از اسیب پذیری مستحداث در برابر زلزله یافتم. پاسخ شرعی عدم قطیعت ها را در برابر زلزله تهران و تبعات آن و اطلاعات نادرست به مردم در خصوص آسیب‌ها و آمادگی فرضی شهر را چه کسی به‌عهده می‌گیرد!

در ضمن چند روز پیش مرقومه و فایل صوتی از خود منتشر کردم که مبنی بر اینکه ریشتر ملاک تخریب و آسیب پذیری نیست و از مهندسان عالیقدر کشور خواستم برای اصلاح فرهنگ مهندسی زلزله کشور هر کس از این به بعد گفت "مقاوم در برابر ریشتر" بقیه حرفهای آن شخص را نخوانند تا حداقل سبب مطالعه گوینده شود! به تصور حقیر ناچیز این بهترین خدمت من به مردمم و به کشورم است.

تئوری‌ای در مهندسی زلزله داریم که هر چه سیستم سختر باشد نیروی بیشتری تجربه خواهد کرد که موجب خرد شدن ان در زلزله خواهد شد، پس کمی انعطاف هم لازم است! در خاتمه با این مطلب از کلام خداوند جل شانه درباره قضاوت های شتابزده غیر مبتنی بر تعقل که با لحن خاصی می فرماید: مالکم کیف تحکمون!  خردمند و مؤمن جز برپایه علم سخن نمی گوید و فرمایش اقا امیر المؤمنین علی علیه السلام که میفرمایند: أقولا بغیر علم؟ آیا بدون علم یقینی لب به سخن می گشایند!  

برنامه جامع تهران كه اگر ٨٠ شروع و ٩٠ تمام شده بود الان وضعيت يك شهر ايمنتر را داشتیم كه متاسفانه ابتر ماند؟ حتی با توجه به اين برنامه‌ريزی شده و برنامه اخير شهرداری می توان به جامعيت بند بند اقدامات پيشنهادي در سال ٧٦ توسط مولف پی برد. شايد چون رايگان تقديم كردم به ملتم دیده نشده است، اگر صد میلیارد تومان پروژه بود انوقت اجرایی می‌شد!

به عرایض بی مقدار خود پایان می دهم، دلسرد کردن نخبگان کشور شایسته است، بله سکوت کردن حتی اگر با برنامه های شتابزده و عملا کلیشه ایی روبرو شویم ممکن هست ولیکن شایسته است جامعیت برنامه ایی که در سال ٧٤ برای ده ساله زلزله تهران در انتهای کتابهای پیوست ارایه شد با جزییاتی که پنج سال طول خواهد کشید که تعریف شود، را نیز دستور به مطالعه بفرمایند. ضمن ارزوی توفیق بر شهردار محترم و بر دلسوختگان ودلسوزان این اب وخاک، والسلام علی من اتبع الهدی

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 744830

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۶:۲۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۱
    2 0
    درود بر شما، درس خوانده ای و زحمت کشیده ای و تلاش کرده ای تا به دیگران خدمت کنی... ولی متأسفانه قدر و منزلت کار شما را نمیدانند. خواسته ای رایگان در خدمت خلق خدا باشی ولی چون از جنس مدیران مفت خور و پول پارو کن نبوده ای لذا شما را در جمع خود راه نداده اند و خیلی به شما توجه ندارند. انصافا اگر امریکا یا هر کشور مترقی دیگر بود بیشتر برایشان ارزش داشتی. توی ایران حتما باید مشکلی پیش بیاید تا باور کنند و سپس چاره کار بردارند که البته به مراتب تجربه نشان داده که کسی دلسوز واقعی نبوده و کارها به انحراف کشیده شده است
  • وطن دوست A1 ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
    2 0
    بهترين راه حل، در قدم اول افزايش آگاهي هاي عمومي ، هم مردم و هم مسئولين است. خداوند شما را حفظ كند كه علي رغم اين همه سختي و فشار و دلسردي و نااميدي ، باز هم عاشق ايران هستيد و دلسوزانه براي ايران مي نويسيد.