همشهری آذربایجان‌غربی نوشت: مدیر کل دامپزشکی آذربایجان غربی از معدوم سازی ۱۲هزار قطعه طیور به‌دلیل آنفلوآنزای حاد پرندگان در استان خبرداد.

کامران داهیم با اشاره به وجود بیماری در کشور گفت: این بیماری در کشور با کد رده H۵ وجود دارد و یکی از عوامل اصلی آن مهاجرت پرندگان به مناطق مختلف به‌ویژه روستاها و تماس طیور روستایی با این پرندگان مهاجر است. در آذربایجان غربی نیز این بیماری بیشتر در مزارعی که پرندگان تخم‌گذار در آنجا هستند؛ مشاهده شده است.
مدیر کل دامپزشکی آذربایجان غربی با تایید وجود آنفلوآنزای حاد پرندگان در مناطقی از استان افزود: از ابتدای سال جاری حدود ۱۲هزار قطعه انواع طیور در مناطق مختلف استان و در ۴۵ کانون این بیماری شناسایی و معدوم سازی شده اند که در این راستا بیش از چهار میلیارد و ۵۰۰میلیون تومان خسارت به صاحبان طیور پرداخت شده است.
وی اضافه کرد: بیشتر تلفات طیور در استان مربوط به ۱۱ شهرستان بوده است و برای جلوگیری از تشدید روند گسترش بیماری، تمام دستگاه‌ها در آماده باش کامل قرار دارند.
مدیرکل اداره دامپزشکی آذربایجان غربی گفت: برای مقابله با گسترش این بیماری، در همه شهرستان ها ستادهای پیشگیری زیرنظر فرمانداران تشکیل شده که این ستاد در شهرستان ارومیه به عنوان مرکز استان زیرنظر معاون سیاسی امنیتی استاندار است.
داهیم در مورد آخرین وضعیت کنترلی و پیشگیری ها نیز اظهار کرد: ۱۲هزار و ۴۵۵ نمونه "سوآپ نای و کلوآک" توسط کارشناسان از کشتارگاه‌های طیور صورت گرفته و بصورت مستمر نیز ادامه دارد.
وی با اشاره به واردات طیور به عنوان یکی از عوامل نگران کننده در تشدید این بیماری در استان افزود: با توجه به شیوع کمتر بیماری در استان، هم‌اکنون کنترل ها مراقبتی از واحدهای پرورش مرغ تشدید شده و به تمام دستگاه‌ها به‌ویژه دهیاری ها و بخش داری ها تاکید کرده ایم که واردات مرغ و تخم‌مرغ را نیز به جد مورد کنترل قرار دهند و مانع واردات غیرمجاز به استان شوند.
مدیرکل اداره دامپزشکی استان اضافه کرد: به هیچ وجه نباید فرآورده های طیور مثل مرغ و تخم مرغ، بدون مجوز و بدون داشتن گواهی بهداشت، به استان وارد و یا از استان خارج شود
به گفته داهیم درصورت مشاهده طیور و تخم مرغ وارداتی مشکوک به بیماری آنفلوآنزای حاد، بعد از قرنطینه و بررسی اقدام به معدوم سازی موارد کشف شده خواهد شد.
مدیرکل اداره دامپزشکی استان در مورد وضعیت واکسن آنفلوآنزای حاد پرندگان در آذربایجان غربی گفت: با توجه به شدت کمتر بیماری در استان نسبت به سایر نقاط کشور، مراقبت و پیشگیری جایگزین تزریق واکسن شده و در استان های دیگر که شدت بیماری زیاد است از واکسن استفاده می شود که آذربایجان‌غربی جزو آن نیست.
داهیم در پایان افزود: بررسی های انجام یافته بیانگر بالا بودن هزینه بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان است از این رو نیاز به همکاری بین بخشی موثر از سوی دستگاههای مرتبط در راستای تشدید اقدامات کنترلی و پیشگیری از شیوع این بیماری است.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 748891

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =