بهشتی پور:هنر این است که بتوانیم حق مان را بگیریم/ منتقدین ظریف مغز را رها کرده و سر را چسبیده اند!

یک کارشناس مسائل هسته ای معتقد است: کسانی که در روزنامه های خود پیاده روی ظریف و کری در جریان مذاکرات را قدم زدن با شیطان بزرگ تعبیر کردند نمی دانند که ما باید بتوانیم حق خودمان را از این شیطان بگیریم.

عبد الله احمدي: حسن بهشتی پور در گفتگو با خبرآنلاین با اشاره به انتقادهای برخی رسانه ها و افراد به روش دیپلماسی محمدجواد ظریف در جریان مذاکرات هسته ای اظهارکرد: این نوع انتقاد کردن منطقی ندارد و درباره مباحث هسته ای نیست.

عرصه مذاکره شبیه به میدان نبرد است

وی با بیان اینکه عرصه دیپلماسی را می توان شبیه به عرصه نبرد و جنگ نرم دانست، افزود: یک دیپلمات در واقع در یک صحنه نبرد قرارداشته و با تمام وجود با استفاده از ابزارهایی که در اختیاردارد، با طرف مقابل می جنگد.

منتقدین نمی توانندعلنا بگویند به ظریف بی اعتمادند

این کارشناس مسائل بین‌الملل خاطرنشان کرد: در مذاکره، زمانی است که دو طرف ایستاده مذاکره می کنند و زمانی دیگر نشسته و یا در حال قدم زدن؛ این که به این روش‌ها انتقاد می شود ناشی از بی اعتمادی منتقدین است که نمی توانند به صورت علنی بگویند به تیم مذاکره کننده بی اعتماد هستند چراکه رهبر معظم انقلاب خودشان اعلام کرده اند که ما به رفتار دیپلمات های خودمان اعتماد داریم و به طرف مقابل است که بی اعتمادیم.

برای دفع شر هم که شده باید مذاکره کنیم

بهشتی پور با بیان اینکه منتقدین و مخالفین بدون در نظر گرفتن تلاش های صورت گرفته از سوی مذاکره کنندگان ایرانی در جریان مذاکرات، پیاده روی آقایان ظریف و کری را پیاده روی با شیطان تعبیر می کنند، تصریح کرد: سئوال این جاست که مگر آقای ظریف اصلا بحثی راجع به اینکه آمریکا شیطان بزرگ است، دارد؟ اما بالاخره هنر این است که ما باید بتوانیم حق خودمان را از این شیطان بگیریم و دفع شر کنیم و برای دستیابی به این هدف، راه حلی جز مذاکره وجود ندارد.

وی ادامه داد: مشکل بر سر این است که یک نفر آمده براي کشور ما مشکلاتی را ایجاد و تحریم های ناجوانمرانه ای را بر ملت ایران تحمیل کرده است؛ حال، ایران می خواهد با تمام امکانات دیپلماسی و از طریق مذاکرات، منافع کشورش را تامین کند. بنابراین اگر آقای ظریف خارج از چارچوب منافع ملی حرکت می کرد، حق انتقاد وجود داشت.

پیاده روی  ظریف و کری ابتکاری بود

این کارشناس مسائل هسته ای با بيان اينکه نباید شرایط به گونه ای باشد که منتقدین شکل و صورت مذاکره را تعیین کنند، افزود: شکل مذاکرات ابتکاری بوده است به این معنا که دو نفر نشسته و با یکدیگر 3 یا 4 ساعت مذاکره و صحبت کرده اند و به دلیل فشرده بودن  گفتگوها، خسته شده و در خیابان چند قدمی راه رفته اند و عکاس هایی که آنجا بوده اند چند عکس از آن ها گرفته و منتشر کرده اند، حال این چه صدمه ای به آرمان های جمهوری اسلامی می زند؟!

عده ای پوستین را وارونه می پوشند!

بهشتی پور خاطرنشان کرد: کسانی که امروز به امثال آقای ظریف انتقاد می کنند، مغز را رها کرده و سر را چسبیده اند و به قول مولا علی (ع) پوستین را وارونه می پوشند و یک نفر نیست که به این ها بگوید که این چه انتقاد کردنی است؟!

بهانه جویی ها جز تقویت موضع دشمن، سودی ندارد

مدیرسابق شبکه پرس تی وی تاکید کرد: انتقاد باید مربوط به یک موضوع محتوایی باشد و راهنمایی و در جهت بهبود باشد نه راجع به شکلی که در چارچوب منافع ملی انجام می شود و این در حالی است که هیئت مذاکره کننده ایرانی محکم و استوار برای تامین منافع کشور تلاش می کنند بنابراین این نوع انتقاد کردن که غیر حرفه ای و جنس آن بیشتر شبیه بهانه جویی است، جز اینکه موضع دشمن را تقویت کند، چیز دیگری نیست.

ظریف دیپلماتی حرفه ای است

بهشتی پورهمچنین در پاسخ به این سئوال که عده ای تیم مذاکره کننده فعلی و سابق را با یکدیگر مقایسه کرده و معتقدند باری که ظریف روی دوش کشور گذاشته سنگین تر از بار جلیلی است، آیا این حرف و مقایسه این دو فرد را صحیح می دانید؟ تصریح کرد:  اولا که به هیچ وجه این حرف درست نیست چراکه آقای ظریف یک دیپلمات حرفه ای و مجری تصمیماتی است که در شورای عالی امنیت ملی مصوب می شود.

تعهداتی که پذیرفته ایم خارج از چارچوب منافع ملی نیست

وی افزود: آنچه که قرار است در جریان مذاکرات پذیرفته یا رد شود، در شورای عالی امنیت ملی و تحت نظر مقامات ارشد نظام تصمیم گیری می شود و اساسا تعهداتی که ما تاکنون پذیرفته ایم تعهداتی بوده که در چارچوب منافع ملی است یعنی همه محدودیت ها، کنترل ها و نظارت ها برای اثبات این است که بگوییم ایران به دنبال استفاده صلح آمیز از فناوری هسته ای بوده و خواهد بود.

فعالیت هسته ای ایران متوقف نشده است

این کارشناس مسائل هسته ای با تاکید براینکه ما چیزی جز حق مان نمی خواهیم خاطرنشان کرد: در حال حاضر فعالیت های هسته ای کشورمان ادامه دارد و هم سانتریفیوژها می چرخند و هم غنی سازی انجام می شود و اتفاق خاصی در فعالیت های ایران رخ نداده و  تیم مذاکره کننده  نیز تلاش می کند تحریم هایی که بر کشور تحمیل شده است را لغو کند.

2929

 

 

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 400166

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ناصر هشترودی IR ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۶
    1 2
    بسیار زیبا گفتین