پرونده ای درباره خرید هواپیما از سامورایی ها/ میتسوبیشی جای بوئینگ و ایرباس را می گیرد؟

به دنبال انتشار خبرهایی مبهم درباره ورود بوئینگ و ایرباس به ناوگان هوایی ایران، خبرهایی در رابطه با مذاکرات ایران و شرکت میتسوبیشی ژاپن شنیده می شود.

مریم فکری
در شرایطی که خرید هواپیما از بوئینگ به دلیل کارشکنی‌های کنگره آمریکا با دست‌انداز مواجه شده و ابهاماتی که در رابطه با آمدن ایرباس به ایران وجود دارد، به نظر می‌رسد صنعت حمل‌ونقل هوایی کشور تغییر مسیر داده و دست به دامان سامورایی‌ها شده‌اند.

چندی پیش خبری منتشر شد مبنی بر این‌که مقامات شرکت هواپیماسازی میتسوبیشی ژاپن در حال مذاکره با ایرلاین‌های ایرانی برای فروش 80 فرورد هواپیمای 70 نفره منطقه‌ای به این کشور هستند.

این در شرایطی بود که واحد صنایع سنگین میتسوبیشی بررسی بازار ایران را از سپتامبر سال گذشته، یعنی 4 ماه قبل از لغو تحریم‌های آمریکا آغاز کرده بود؛ تا جایی که در حال حاضر این شرکت ژاپنی با شرکت‌های ایران‌ایر و آسمان ایرلاین و همچنین مقامات هوایپمایی کشوری ایران در ارتباط است.

در حال حاضر سازمان هواپیمایی ایران در تلاش است ناوگان فرسوده خود را با افزودن بین 400 تا 500 هواپیما در 10 سال آتی مدرن کند و مقامات ایران قصد دارند فرودگاه‌های تهران را توسعه دهند و این شهر را به قطب هوایی خاورمیانه تبدیل کنند.

بر این اساس، ایران‌ایر در حال بررسی خرید 80 فروند هواپیمای 70 نفره منطقه‌ای از شرکت میتسو بیشی است تا از آنها در مسیرهای داخلی استفاده کند و مدیران دو طرف در این خصوص در جریان کنفرانس اتحادیه بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی در دوبلین با یکدیگر رایزنی کردند.

البته دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی در جریان خبرسازی‌ها در رابطه با مذاکرات ایران و شرکت میتسوبیشی برای خرید هواپیما، اعلام کرد: «این صحبت‌ها فقط در حد مذاکره است و هیچ موضوعی قطعی نیست، بنابراین نمی‌توان به عنوان یک موضوع جدی به آن نگاه کرد.» (ایــنـــجــــــــــــا)

مقصود اسعدی‌سامانی با ذکر این نکته که شرکت میسوبیشی برای نخستین‌بار اقدام به تولید هواپیما کرده و هنوز محصولی را تولید نکرده است، متذکر شد: «مذاکرات با این شرکت هم مانند دیگر شرکت‌های سازنده هواپیما از جمله بمباردیر و امبرائر در حد صحبت و گمانه‌زنی است.»

اما در مقابل، قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی از خرید 25 فروند هواپیما به قیمت 500 میلیون دلار خبر داد. اصغر فخریه‌کاشان با اشاره به جزییات مذاکرات خرید هواپیما از میتسوبیشی ژاپن گفت: «طبق مذاکرات اولیه قرار است 25 فروند هواپیمای کوتاه‌برد به ارزش 500 میلیون دلار خریداری کنیم که اکثر این هواپیماها برای ایرلاین آسمان است.»

وی عنوان کرد: «برای خرید هواپیماهای کوتاه‌برد از میتسوبیشی ژاپن ابراز تمایل کرده‌ایم و علاقه‌مند هستیم بخشی از ناوگان هوایی کوچک و با برد کوتاه را از ژاپن تامین کنیم.»

فخریه‌کاشان با ذکر این نکته که این هواپیماها مانند هواپیماهایATR  هستند، گفت: «در مراحل اولیه مذاکرات هستیم و دو طرف هنوز هیچ تعهدی به یکدیگر نداده‌اند؛ البته ژاپنی ها هم برای فروش هواپیماهای MRJ به ایرلاین‌های ایران ابزار تمایل کرده‌اند.

در این میان، بخش هواپیمایی میتسوبیشی، از همکاری دولت ژاپن نیز بهره گرفته و امیدوار است از حمایت مالی دولت برخوردار شود. شرکت میتسوبیشی ساخت هواپیماهای 90 نفره را در اولویت قرار داده است و اکنون قصد دارد تا سال 2019 هواپیماهای 70 نفره عرضه کند. (ایــنـــجـــــــــــا)

این مذاکرات در شرایطی صورت می‌گیرد که رقبای شرکت میتسوبیشی نیز در حال بازاریابی برای فروش هواپیماهای خود به ایران هستند. یکی از آنها شرکت بمباردیه کاناداست که هواپیماهای مدل سی‌آر‌جی 200/ 100 و سی‌آر‌جی 1000/ 900/ 700 تولید می‌کند. این هواپیماها از خانواده هواپیماهای کوچک و نسبتا کوچک مسافربری هستند. شرکت امبرائر برزیل نیز برای حضور در بازار ایران ابراز علاقه کرده است. این شرکت هواپیماهای مدل‌های ایی‌جت و ایی‌آرجی 145/ 140/ 135 تولید می‌کند که هواپیماهای کوچک و نسبتا کوچک مسافربری دو‌موتوره هستند.

بخش هواپیمایی شرکت میتسوبیشی در آوریل 2008 تاسیس شد و صنایع سنگین میتسوبیشی 64 درصد از سهام آن را در اختیار دارد. بخش هواپیمایی شرکت میتسوبیشی در شهرهای آمستردام هلند و پلینو تگزاس دفتر نمایندگی دارد. تروآکی کاوایی، مدیرعامل بخش هواپیمایی شرکت میتسوبیشی است. او می‌گوید:«این شرکت، هواپیمایی بزرگ‌تر از «میتسوبیشی رجیونال جت» تولید نمی‌کند و در شرایطی که شرکت صنایع سنگین میتسوبیشی یکی از تامین‌کنندگان اصلی قطعات برای شرکت بوئینگ است، اما این گروه هواپیماسازی ظرفیت رقابت با شرکت‌های ایرباس و بوئینگ را ندارند.» صنایع سنگین میتسوبیشی بال‌های بوئینگ 787 را تولید می‌کند.

هواپیمای «میتسوبیشی رجیونال جت» یک جت مسافربری منطقه‌ای دو موتوره است که 70 تا 90 نفر ظرفیت دارد. این هواپیما پس از هواپیمای NAMC YS-11 که در دهه 1960 در ژاپن تولید شد، نخستین هواپیمایی است که در این کشور طراحی و تولید می‌شود. اولین پرواز این هواپیما در نوامبر 2015 انجام شد و قرار است در سال 2018 به بازار عرضه شود. قیمت هواپیمای«میتسوبیشی رجیونال جت» 70 نفره 34 میلیون دلار و قیمت مدل 90 نفره آن 42 میلیون دلار است.

22535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 559564

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 48
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۶:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
    172 8
    اخرشم از بوئینگ و ایرباس به هواپیماهای چینی و روسی میرسیم
    • بی نام IR ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
      54 71
      مقصر اصلی کنگره آمریکاست و مسئولین ما تلاش خودشون رو انجام دادن
    • بی نام RO ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
      72 13
      همان‌طور که نردبان پیشرفت خودروسازی کره شدیم، حالا با پول‌های بی‌حساب‌وکتابمون، انشالله باعث پیشرفت صنعت هوایی ژاپن هم میشم...خیرمون به همه میرسه جز خودمون.
    • بی نام A1 ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
      35 6
      نتیجه سیاستهای خارجی اشتباه و حمله به سفارتخانه دیگر کشورها و....همین است.
  • آبتین A1 ۰۶:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
    آخرش میدن ایران خودرو و سایپا یه چیزی میسازه میگن ما از اولش هم نمیخواستیم از اونا بخریم در راستای اقتصاد مقاومتی
    • بی نام A1 ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
      16 4
      پرايد پرنده
  • مجید IR ۰۷:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
    85 84
    اگه با برجام یه هواپیمای مسافربری هم نمیشه خرید پس به چه دردی میخوره این برجام؟ قبل از این توافق ما فروش نفتمون کم بود با قیمت بالا، دیگه به زور هم که شده مجبور بودیم بریم سمت صادرات غیر نفتی. الان چی؟ هیچی که بهمون نمی فروشن، نفتمون رو هم که مفت مفت داره تموم میشه و آقای وزیر نفت هم از صادرات روزی چند صد هزار بشکه نفت حرف میزنه
    • بی نام GB ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
      86 43
      برو حالت خوش نیست عمو .تو این گرما یه لیوان آب یخ بخور واسه اعصابت خوبه . والله ما تا جایی یادمونه زنگنه گفت اگه تحریم ها سه ماه دیگه ادامه پیدا می کرد صادرات نفتمون صفر می شد
    • بی نام IR ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
      91 21
      اگه برجام نتونست به تمام اهدافش برسه حداقل وضعیت تاسفناک هر روز یه تحریم جدید رو متوقف کرد الان وضعیتمون شده بود عین ونزوئلا که رو دریای نفت خوابیدن ولی هیچی گیر نمیاد بخورن ،طبق تحریم های نفتی هر 6ماهده درصد از صادرات نفت کم میشد یعنی الان با صادرات نفت صفر بایستی زندگی میکردی
    • بدون نام ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
      27 3
      برجام با يادگاري نوشتن سخت به نتيجه ميرسه
    • بی نام A1 ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
      36 7
      به برجام چه ربطی داره اخه، اگر برجام اجرا نمیشد، الان پول نفت هم نبود و درگیر به دست اوردن یه رون دوزار برای خرید حتی مواد اولیه و کالاهای اساسی برای خورد و خوراک... برادر من همه چی رو به برجام ارتباط ندید
    • بی نام IR ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
      33 7
      مجید جان صادرت نفت به 900 هزار بشکه کاهش یافته بود و سنای امریکا طرحی رو کاکلا اماده کرده بود که اگه به تصئیب میرسید این 900 هزار تا هم از بین میرفت و اون موقغ اقتصاد دچار هرج و مرج میشد و ارزش دلار شاید به بیش از 20 هزار تومن میرسید و ارزش پول ملی از بین میرفت همزمان کارمندان و...هم حقوق دریافت نمیکردن و بحران گریبان جامعه رو میگرفت این چیزا نباید حتما به سرمون بیاد تا بگیم رخ داد اینا محاسباتش ساده است الان هم دیگه هیچ کاری نمیشه کرد شما پیشنهادی داری ارائه بده تحریمها به اسونی مثل روز اول نمیشه عراق 10 سال بعد سقوط حکومت صدام هم هنوز گرفتار تحریم و...بود کلا تفکر خوب چیزیه
  • فوق تخصص IR ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
    78 1
    وعده بویینگ دادن با ایرباس قرارداد بستن به میتسوبیشی ابراز تمایل کردن آخرشم مسافر ایرانی شانس بیاره تو سوخوی100روسی یا دور از جون همه هواپیمای چینی سفر خواهد کرد.
  • بی نام IR ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
    29 60
    دستاورد مذاکرات
    • رامین A1 ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
      57 8
      دوست عزیز دست اورد مذاکرات نیست هر روز از یه جای این مملکت یه نفر بقیه دنیا رو تهدید به نابودی میکنه هر روز از یه جای این مملکت شعار مرگ بر امریکا و پرچم اتیش زدن بلند میشه درسته که اینها همه شعاره ولی مردم باید تاوانش رو پرداخت کنن که میکنن و مسئولینی هم که این شعارها رو میدن خوشبختانه حالا دیگه همه ما میدونیم چرا اینقدر پشتشون گرمه مملکتی که بجای شعور با شعار اداره بشه همینه توقع نداری که جمهوری خوهان و صهوینیستها و لابی های قدرتمند سعودی از این همه شعار که ما میدیم استفاده نکنن ما هر وقت یاد گرفتیم سرمون بندازیم پایین مثل ادم زندگی کنیم بقییه دنیا مطمئن باش باهامون کنار میاد همین طور که قبلا کنار میومد
    • بی نام IR ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
      2 27
      انقلاب اسلامی یعنی ادامه راه حسین علیه السلام شعار مرگ بر آمریکا و استکبار شعار انقلابی ماست سر بالا باشی بمیری بهتر از اینست که سر به زیر باشی و با خاری زندگی کنی
    • رامین A1 ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
      18 2
      عذر خواهی میکنم من دو تا غلط املایی داشتم متن رو سریع فرستادم ببخشید
  • بی نام A1 ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
    25 5
    اسم میتسوبیشی را کنار بمباردیر و امبرائر گذاشته انگاری ایناها در صنعت هوانوری برندهای نوپا و گمنامی هستند و گقته با همه اینا فقط در حد حرف صحبت هایی شده. اتفاقا میتسوبیشی رو بی خیال شو و بچسب به همین بمباردیر و امبرائر که کم اعتبار ندارند.
  • بی نام IR ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
    31 7
    ما که کلا نابغه و خدای مهندسی معکوسیم نمیتونیم مثل اب خورد قطعات یدکیشونو خودمون بسیازیم؟
    • بی نام IR ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
      57 2
      چرا كه نه، خود ما تو محل كارمون جت 200 نفره توليد مي كنيم.
    • دختر از مدرسه ابتدایی IR ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
      40 5
      ما توی زیرزمین خونه مون داریم هواپیما تولید می کنیم اما پدرم میگه به کسی نگو تا وقتی اماده شد همه سورپریز و خوشحال بشن.
    • بی نام A1 ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
      1 0
      مهندسى معكوس هم اجازه لازم داره بالام جان. همينطورى كشكى و بدون اجازه كارخانه سازنده به شما اجازه مهندسى معكوس نمى دهند. اين كار باعث بدنامى مى شود و ديگر هيچ شركتى حاضر به بستن قرارداد با شما نمى شود. فكر مى كنيد اين همه مهندس پرواز خارجى توى ايران قاق هستند؟ اگر اجازه مى دادند ايران به مهندسى موتور و ايروديناميك دست پيدا كند كه مهندس پرواز را خودشان نمى فرستادند.
    • بی نام A1 ۱۹:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
      6 2
      توهم از نوع ایرانی
  • بی نام A1 ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
    34 2
    حقیقت این است که هر سه شرکت میتسوبیشی ژاپن، بومباردیر کانادا و امبرائر برزیل که از شرکتهاي خوب صنعت هوانوردی محسوب مي شوند، در رده هواپیماهاي مطرح شده برای فروش به ایران از یک نوع موتور ساخت شرکت آمریکايي پرات اند ویتني استفاده مي کنند و در این زمینه هيچ فرقي با يکديگر ندارند گزينه موتور ديگري هم معرفي نکرده اند...در نتيجه مسئله اصلي هنوز بر جاي خود باقي است
    • بی نام A1 ۱۸:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
      1 1
      با سلام و احترام. پرت اند ویتنی ساخت کاناداست.
    • بی نام IR ۱۸:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
      2 1
      موتور رالف آلمان جایگزین می شود
  • بی نام IR ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
    5 80
    ای کاش این پولا بین فقرا تقسیم میشد
    • ناشناس IR ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
      21 1
      البته بصورت سکه به افرادی که آن را به نیم سکه تبدیل کنند
    • بدون نام ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
      23 2
      اونوقت اين فقرا خواستند برن خارج كار كنند با چي برن?
  • بی نام IR ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
    8 4
    چطور هواپیماییه؟؟
  • بی نام IR ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
    13 76
    آخه به من و 95 مردم که سوار هواپیما نمیشن چه که چی میخرن یا نمیخرن . هواپیما یه وسیله حمل و نقل لوکس که از توان قشر متوسط هم برنمیاد . لطفا پراید و ماشین های ضعیف از رده خارحج کنید که شده قاتل جون مردم . هواپیما را هم برا سلامتی جون آقازاده ها میخوان نه منی که تو پول بنزین این پراید موندم . والا
    • بی نام A1 ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
      34 1
      عزیز جان اینقدر سطحی نگر نباش . داشتن ناوبری هوایی به روز خودش از فرار بسیاری از سرمایه ها با جذب توریسم و سرویس دهی مناسب به مسافران خارج از کشور که در حال حاضر توسط هواپیماهای سایر کشورهاانجام میشه جلوگیری میکنه و اگر درست بهره برداری بشه تمامی مردم از منافع اش بهره می برند چه هواپیما سوار باشن یا نباشن.یاحق
    • بی نام A1 ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
      4 0
      یکی از دلایلی که شما نمیتونی سوار هواپیما بشی هیمنه که تعدادش کمه اگه تعدادش زیاد بشه واسه شوما هم جا هست
  • آرش IR ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
    14 0
    اقا صنعت هوانوردی مثل صنعت خودرو نیست.نمیشه با جون مردم به همین راحتی معامله کرد.همین شرکت میتسوبیشی 30 سال داره کار میکنه بعد الان تونسته یه نمونه تجاری بده بیرون.چرا کشور ما باید جزو اولین کشور ها باشه که مردمش مثل موش ازمایشگاهی برای شرکت میتسوبیشی استخدام میشن؟
  • ناشناس IR ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
    12 19
    عجب؟چرا آمریکا مخالف تحویل هواپیمای مسافربری به ایران است؟دروغ نیست که شیطان بزرگ نام دارد
  • بدون نام ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
    15 17
    برجامی که حتی نمیتوان یک هواپیماراازغربیهاخریدبه چه دردی میخوره. حالااگه مردمونامحرم نمیدونیدواقعیات برجام بگید
    • بدون نام ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
      10 4
      برجام معجزه قرار نيست بكنه كه، برجام موانع رو بر مي داره، برجام نمياد كه كيفيت كالا رو بالا ببره يا روش معامله ي خوب رو ياد بده، من و جنابعالي بايد يه تكوني به خودمون بديم و فعاليت كنيم، قشنگ يادمه مسيولان رده بالايي مي گفتند بجاي خريد هواپيما به بيكاري بچسبيد، ايا تنها با خواست رييس جمهور اونم تو مملكت ما ، چنين پروژه هاي اقتصادي سياسي به ثمر ميشينه?
  • بی نام A1 ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
    7 4
    میتسوبوشی شرکت خیلی خوبه ژاپنیه
  • بی نام A1 ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
    3 3
    عججججججب خوبه
  • بی نام A1 ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
    5 3
    میتسوبیشی خیلی خوبه
    • بی نام A1 ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
      1 1
      روحانی در جمع صنعتگران: مپنا از میتسوبیشی ژاپن جلو افتاده و با زیمنس آلمان و جنرال الکتریک امریکا رقابت می کند
  • بی نام A1 ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
    8 4
    امیدوارم سرنوشت این هواپیما هم مثل بوئینگ و ایرباس نشه
  • پارسا IR ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
    7 2
    فکر نمی کنم این هواپیماها با توجه به تقاضای داخل ایران جوابگو باشند.خودشون هم گفتند که کوچیک هستن
  • یاوری IR ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
    11 6
    من فکر می کنم ژاپن همیشه مشتری خوب ایران و طرف تجاری خوبی برای ایران بوده از غربی ها همیشه قابل اعتماد تره.کاش بشه دولت با ژاپن بیشتر تعامل کنه.آدمهای خوبی هستن در تجارت
  • محسنی IR ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
    19 2
    ما هم قرار بود هواپیما بسازیم.ساختیم البته ایران 140 همش هم سقوط کرد.
  • بی نام IR ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
    15 2
    اصلا یک کاری کردیم که دیگه هیچ کس بهمون اعتماد نمی کنه.یادتونه کارگرهای ایرانی رفتن ژاپن چه گندی زدن.حالا هواپیما رو بخرید پولشو بدین
  • بی نام IR ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
    0 0
    این دولت کاره دیگه ای جز خرید هواپیما نداره؟
  • بی نام GB ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
    0 0
    درستش اینه که به یک کمپانی وابسته نباشم خرید از میتسوبیشی خوبه به شرطی که از ایرباس و بویینگ دور نشیم