بین رقه و حلب چه می‌گذرد؟/ خطر آغاز جنگ داغ در خاورمیانه

شمس الدین مامایف

سخنان رئیس‌جمهور سوریه در مورد تبدیل حلب به قبرستان رژیم رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه نشان داد مذاکرات سوریه تقریباً بدون آغاز شدن شکست خورده است. لازم به ذکر است وزارت دفاع روسيه در گزارشهای خود به کرات به شرکت احتمالی نظامیان ترک در نبردهای حلب اشاره کرده است.

ملاقات سه جانبه وزرای دفاع ایران، روسيه و سوریه 9 ژوئن در تهران برگزار شد. آقای دهقان در آغاز ملاقات به حمایت ایران از آتش بس سوریه اشاره کرد. ملاقات وزرا پشت درهای بسته انجام شد ولی معلوم است که در آن دو راه واکنش به اوضاع (نبرد بر سر حلب یا پیشروی به سوی رقه) بررسی شده بود. اما از طرف دیگر آمریکا همراه با نیروهای کرد و اپوزيسيون معتدل برای تصرف رقه اقدام می‌کند. ضمناً، درز اطلاعات به رسانه‌ها نشان می‌دهد این عملیات بر اساس توافق جدید با آنکارا در مورد گسترش هماهنگی عملیات ضد "دولت اسلامی" در شمال سوریه انجام مي‌شود. این همکاری پس از دیدار ژنرال آمریکایی از کوبانی زیر سئوال رفت. نمایندگان اپوزيسيون سوریه واشنگتن را به خیانت به منافع خود متهم کردند.

به این ترتیب، وقتی روز تعیین تکلیف فرا رسید، اپوزيسيون معتدل سوریه بدون دودلی به غرب خیانت کرده و از جبهه النصر جانبداری کرد. برای درک ریشه‌های این رفتار باید به سرنوشت علوش رئیس هیئت اپوزيسيون در مذاکرات توجه شود. وی نماینده گروه "جیش الاسلام" است که عربستان سعودی پس از بروز اختلاف با ایالات متحده در مورد سوریه ایجاد کرد. با توجه به معیار فعالیت گروه مي‌شود آن را با حزب الله تحت حمایت ایران مقایسه کرد. قتل زهران علوش باعث شد محمد، برادر او، روانه هیئت اپوزيسيون شود. برادران علوش که از شیعیان و علویها تنفر داشتند بدترین نامزد ممکن برای مذاکره با بشار اسد بودند. محمد علوش مذاکرات سوریه را دو بار بهم زده است.

بحران سوریه باعث شد خطر آغاز جنگ "داغ" در خاورمیانه و آغاز جنگ سرد جدید در جهان بروز کند. در نتیجه، برای جلوگیری از دخالت طرفین جدید در جنگ سوریه، روسيه پیشروی در جهت حلب را قطع و از 27 فوریه آتش بس سوریه آغاز شد. سپس، پوتین اعلام نمود مأموریت نیروهای مسلح روسيه در مجموع انجام شده و دستور داد خروج بخش اصلی گروه روسی از سوریه آغاز شود.
در نتیجه اقدام کمیته مذاکرات اپوزيسيون و شخص علوش حمله به مواضع داعش دو بار بهم خورده است. جبهه دوم واشنگتن علیه دولت اسلامی در شمال سوریه هم فی‌الواقع با شکست مواجه شد.

حمله مشترک جبهه النصره و اپوزيسيون معتدل به حلب بخشی از نیروهای کرد را گرفتار کرد و کردها با نیروهای اندک خود نمی‌توانند در دو جبهه جنگ کرده و با نیروهای بزرگتر دولت اسلامی و اپوزيسيون مقابله و همچنین از مرز با ترکیه دفاع کنند. از قرار واشنگتن این خطر را درک و ناوهای هواپیمابر خود را به دریای مدیترانه اعزام کرده است. ولی کردها برای ادامه حملات خود به حمایت نیروهای زمینی نیاز دارند و ارتش سوریه تنها نیرویی است که می‌تواند بکار گرفته شود. هرچند ارتش هم پس از خیانت اپوزيسيون با مشکل مواجه شده است.

حمله همزمان به دو شهر راهبردی مأموریت بسیار دشواری خواهد بود. ملاقات وزرای دفاع ایران، سوریه و روسيه هم برای بررسی راههای اقدام احتمالی در این جهت انجام شد. توصیه آنها هنوز معلوم نیست ولی تصمیم نهایی باید توسط سران کشورها اتخاذ شود. همچنین روشن است که برای واشنگتن و مسکو بهتر خواهد بود بجای حلب به سوی رقه پیشروی کنند.

منبع: مجله کمرسانت ولاست
 
49261 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 550942

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =