از محمدرضا شجریان تا محمود دولت‌آبادی/ هنرمندانی که نشان صلح گرفتند

مراسم اهدای نشان صلح در سومین روز از پنجمین جشنواره بین‌المللی هنر برای صلح با حضور جمعی از هنرمندان و علاقه‌مندان به هنر در خانه هنرمندان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مراسم اهدای نشان صلح به هنرمندان شب ‌گذشته 23 شهریورماه با حضور هنرمندانی چون، محمود دولت‌آبادی، مرتضی کاخی، رضا کیانیان، محمد فرنود، جمشید مرادیان، کامران عدل، پری ملکی، محمد حسین ماهر، آرمان استپانیان و جمعی از علاقمندان در سومین روز از پنجمین جشنواره بین‌المللی هنر برای صلح در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

خانه‌هنرمندان به نیابت از انجمن‌های خود میزبان جشنواره هنر برای صلح شد

در ابتدای این مراسم مجید رجبی معمار، مدیرعامل خانه هنرمندان ایران پشت تریبون قرار گرفت و با بیان اینکه بین هنر و صلح یک پیوند طبیعی وجود دارد، گفت: چند سالی است که جمعی جوان مشتاق با تلاش خود یک جشنواره را برگزار می‌کنند که امسال به پنجمین دوره خود رسیده است. می‌دانیم که ادامه‌دار بودن یک اتفاق در کشور ما کار ساده‌ای نیست، اما این جشنواره ادامه یافته و علاوه بر آن یک حرکت روبه جلو داشته که بسیار با ارزش است.

رجبی معمار افزود: در این چند سالی که در کنار جشنواره بودم مشاهده کردم که تلاش و همت برگزارکنندگان بیشتر شده و همراهی هنرمندان نیز افزایش پیدا کرده است. خانه هنرمندان به طور طبیعی جایگاه برگزاری چنین رویدادهایی است و ما به نیابت از همه انجمن‌های هنری، همراهی خود را با این نوع فعالیت‌ها اعلام می‌کنیم.

«صلح» فقط بر زبان‌ها جاری است

در ادامه این مراسم مرتضی کاخی، شاعر، ادیب و دیپلمات سابق کشور به روی صحنه آمد و گفت: کلمه صلح که این همه بر زبان‌ها جاری می‌شود یکی از بی گناه‌ترین و غریب‌ترین کلمات است. من به دلیل شغل دیپلماتی خود در وزارت امور خارجه بارها دیدم که در مورد این کلمه زیاد صحبت می‌شود اما همه تلاش‌ها برای خریدن ادوات جنگی است. در دنیای امروز کسانی که می‌توانند نقش مهمی در زمینه صلح داشته باشند، فقط در مورد صلح، صحبت می‌کنند اما با اعمال خود از جنگ حمایت می‌کنند.

کاخی ادامه داد: من می‌توانم بگویم صلح چیست، اما نمی‌توانم بگویم آن را دیدم. مثل بسیاری از آرزوهای بشر، این کلمه خواستنی و زیبا، هنوز به دست نیامده و در واقعیت دیده نمی‌شود. آرزوی من هم این است در جهانی زندگی کنیم که از ترس، درد و سلطه‌طلبی عاری باشد.

اجرای گروه موسیقی بنفش بخش بعدی این برنامه بود و پیمان ابدالی، سرپرست و آهنگساز گروه، پیش از اجرای قطعه «خوشی‌های کوچک» گفت: به نظر گروه ما می‌شود صلح را از خودمان شروع کنیم و برای این کار باید با خودمان در صلح باشیم. اگر از کوچک‌ترین چیزها لذت ببریم می‌توانیم به صلح درونی برسیم.

او در مورد قطعه‌ای که به زبان انگلیسی اجرا کردند نیز گفت: ما بر روی پروژه‌ای با موضوع صلح در ادبیات فارسی کار کردیم و دیدیم که قرن‌ها پیش شاعران ایرانی از فردوسی، سعدی و حافظ  تا بهار و شاملو از صلح گفته‌اند. اینک قطعاتی را به زبان انگلیسی اجرا می‌کنیم تا به مردم دنیا بگوییم شاعران ما از قدیم به صلح توجه داشته‌اند.

تنها هنرمندان در زمینه صلح نقش ایفا می‌کنند

در ادامه این مراسم فریدون فربد، دبیر جشنواره هنر برای صلح روی صحنه آمد و گزارشی از روند برگزاری این جشنواره ارائه کرد. او در بخشی از سخنان خود گفت: جشنواره هنر برای صلح به صورت کاملا خصوصی از سال 92 آغاز به کار کرد و سال گذشته با حمایت خانه هنرمندان موفق شدیم آثار چهار دوره گذشته جشنواره را در مقر سازمان ملل در ژنو به نمایش درآوریم.

او افزود: دوره پنجم جشنواره با حضور بیش از 200 هنرمند از کشورهای مختلف برگزار شده و به رغم تمام حاشیه‌های ایجاد شده موفق شدیم، افتتاحیه جشنواره را در میان استقبال بی‌نظیر مردم برگزار کنیم.

او در ادامه با اشاره به اینکه با وجود هزینه‌های بالای این جشنواره هیچ نهادی از آن حمایت مالی نکرده است گفت: این نشان می‌دهد هنرمندان تنها بخش جامعه هستند که نقش خود را در زمینه صلح به خوبی ایفا می‌کنند.

رونمایی از اثر احمد آریامنش با عنوان «سلام بر صلح» بخش بعدی این مراسم بود. این اثر که در قالب پرفورمنسی در روز افتتاحیه پنجمین جشنواره بین‌المللی هنر برای صلح توسط جمعی از هنرمندان همچون، محمد متوسلانی، کامبیز درم‌بخش، محمد فرنود و جمعی از مردم خلق شده بود با جمله «سلام بر صلح» توسط احمد آریامنش نهایی و رونمایی شد. این تابلوها از طرف جشنواره هنر برای صلح به موزه صلح ایران اهدا شد.

پخش کلیپی از سخنان محمد فرنود، سفیر صلح سال 95 که به عنوان عکاس هشت سال دفاع مقدس شناخته می‌شود، زمینه را برای اهدای نشان صلح به هنرمندان برگزیده پنجمین جشنواره فراهم کرد.

نشان عالی هنر برای صلح سال 96 که بر اساس نظرسنجی مردمی صورت گرفته شده، توسط رضا کیانیان، محمد فرنود و کامبیز درم‌بخش به محمود دولت آبادی، محمدرضا شجریان، کوروش شیشه گران و ناصر تقوایی اهدا شد.

هنرمندان و سربازان، پاسدار صلح خواهند بود

محمود دولت‌آبادی پس از دریافت نشان در این مراسم گفت: متاسفانه وجود جنگ باعث می‌شود که صلح معنا پیدا کند. آشتی بشری یک آرزوی بزرگ است، اما جنگ یک اتفاق امپریالیستی است و کسانی که امروزه دنیا را اداره می‌کنند اگر جنگ نکنند قدرت خود را از دست می‌دهند. بنابراین من صلح را توصیه می‌کنم اما با حفظ توانایی دفاع از خود. ما به یک قدرت بازدارنده نیاز داریم. ما هنرمندان و سربازان، پاسدار صلح خواهیم بود.

او با اشاره به وضعیت این روزهای جهان گفت: متاسفم‌ که ما مسلمانان با داشتن پیامبری که نوید صلح داده، امروز شاهد جنگ و خونریزی در کشور یمن از سوی اعراب هستیم. بودا نیز نوید دهنده صلح بوده و مکتبش را بر همزیستی و صلح بنا گذاشته و باز هم شاهدیم که پیروان او نیز امروز در میانمار دست به کشتار می‌زنند.

در ادامه این مراسم پیامی از سوی استاد شجریان برای جشنواره ارائه شد و نشان صلح او توسط مرتضی کاخی دریافت شد. همچنین نشان صلح ناصر تقوایی نیز توسط همسرش مرضیه وفامهر دریافت شد.

در این مراسم برای اولین بار نشان حامیان صلح به مجید رجبی معمار به پاس تلاش‌های او برای بین‌المللی شدن این جشنواره اهدا شد. پس از آن پری ملکی به صحنه آمد تا نشان حامی صلح را به عالیه علم‌الهدی مدیر مجموعه آرتروم و سعیده آبشناسان، مدیر مجموعه گوهران اهدا کند.

پنجمین جشنواره هنر برای صلح در کنار بخش نمایشگاه آثار تجسمی تا30 شهریورماه همه روز با برنامه‌های متنوعی در عرصه تئاتر، موسیقی و سینما میزبان علاقه‌مندان به هنر و صلح در خانه هنرمندان است.

58243

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 707419

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =