۰ نفر
۲۸ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۵

محمدرضا عرب‌خزائلی که نخستین جایزه هنر معاصر ویستا را به دست آورده است، درباره نمایشگاه آثار خود که این روزها در گالری ویستا برپا شده است، گفت: «پنبه در ایده‌ای که سال گذشته به جایزه ویستا پیشنهاد دادم، نقش تعیین کننده‌ای داشت.»

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، برنده نخستین جایزه هنر معاصر ویستا که به ایده هنری برتر تعلق می‌گیرد، این روزها ایده اجرا شده خود را در این گالری به تماشا گذاشته است. «پنبه خلال»، عنوان این نمایشگاه است که سال گذشته محمد رضا عرب خزائلی با ارائه ایده آن در میان 150 ایده و طرح رسیده، برنده جایزه 30 میلیون تومانی شد.

اثر او به کشاورزان پنبه کار مازندرانی اشاره دارد؛ ویدئو و چیدمانی که با رویکردی نوستالژیک، ابعاد اجتماعی و جامعه شناختی این زراعت رو به نابودی را بررسی می‌کند و مخاطب را به تامل وامی‌دارد.

در واقع هنر این‌بار با بازسازی صحنه‌های زیبای یک زراعت و الفتی که روستائیان با یک محصول کشاورزی نرم و لطیف و سپید برقرار می‌کنند، درباره حذف آن هشدار می‌دهد و از تبعات آن می‌گوید. 

محمدرضا عرب خزائلی، درباره «پنبه خلال» گفت: «برداشت پنبه از اوایل شهریور آغاز می‌شود و باید به‌دور از رطوبت نگه‌داشته شود، لذا اجرای پروژه در فصلی به‌جز شهریور ماه در گالری کار بسیار سختی است.»

این هنرمند در پاسخ به این سوال که تا چه حد شکل اجرایی با ایده اولیه که در جایزه ویستا ارائه داد، متفاوت است، گفت: «به‌طور حتم همیشه شکل نهایی اجرا با ایده اولیه تفاوت دارد، اجرای صد در صد ایده‌ای که در ذهن است، عملاً امکان‌پذیر نیست و وابسته به متغیر‌های شرایط بیرونی است.»

عرب خزائلی درباره مشکلات اجرای این اثر هنری بیان کرد: «تهیه کردن پنبه و حتی گونی‌های پنبه برای من کار بسیار سختی بود اما این کار را انجام دادم، منتها بر اساس تغییرات ایجادشده، نوع چیدمان را در گالری تغییر دادم که باعث شد شکل اثر متفاوت با ایده اولیه باشد اما به نظر من کار نهایی بازهم به ایده بسیار نزدیک است.»

او بازخوردهای مخاطبان را مثبت خواند و اظهار کرد: «با توجه به اینکه ایده من بر مبنای کنش بین مخاطب و فضا شکل‌گرفته است، بازخورد مخاطبان بسیار خوب بود، به ‌نحوی‌که من در روز افتتاحیه توانستم شکلی متفاوت از تجربه کودکی‌ام را در فضای گالری تجربه کنم. در افتتاحیه نمایشگاه، دیدن اینکه مردم با پنبه‌ها ارتباط برقرار کرده‌اند و روی آن‌ها می‌نشینند، بسیار دل‌نشین بود زیرا این اثر برای من دارای دو وجه است و یکی از مهم‌ترین وجوه آن جنبه شخصی و نوستالژیک آن است.»

عرب خزائلی ادامه داد: «تجربه دوباره رویدادی که زمانی در کودکی تجربه کرده‌ام، آن‌هم در محیط گالری با فاصله زمانی 20 ساله برایم بسیار دل‌نشین بود زیرا فضایی که در آن این اتفاق تکرار می‌شد، دیگر روستا نبود، به همین خاطر این تفاوت شکل جذابی برایم داشت.»

او افزود: «با توجه به اینکه کشت پنبه در مازندران کم رونق شده است و شاید مهم‌ترین دلیلش، تعطیلی کارخانه نساجی قائم‌شهر باشد، به نظر این زراعت سال‌های پایانی عمر خود را پشت سر می‌گذارد. پنبه محصولی است که برای کاشت و برداشت آن نیروی انسانی زیادی طلب می‌کند؛ امروز به خاطر تغییر شرایط و روی آوردن مردم به باغداری و کشت مرکبات که شکلی مکانیزه‌تر دارد و به آن معنا نیروی انسانی خاصی را طلب نمی‌کند، جایگاه خود را در بین کشاورزان از دست‌داده است.»

عرب خزائلی، تعامل مخاطب با عنصر پنبه را یکی از مهم‌ترین عناصر ایده خود خواند و اظهار کرد: «بیش از هر چیزی در کاشت پنبه، نزدیکی مردم و بار اجتماعی آن مهم است، نابودی این زراعت به حتم در روند زندگی و سلیقه مردم و فضای تعاملی بین مردم روستاها تاثیرگذار خواهد بود.»

او درباره نحوه اجرای ایده خود بیان کرد: «من دوست داشتم در قالب هنر بتوانم بخشی از مسائلی که مطرح کردم را برجسته کنم و البته کنشی که اجرای این چیدمان برای من دارد و تجربه‌هایی که در این مسیر کسب می‌کنم هم خودبه‌خود جذاب است.»

نمایشگاه چیدمان و ویدیو محمدرضا عرب خزائلی تا 11 مهر در گالری ویستا ادامه دارد.

 

57243

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 709096

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =