شب‌های تهران با اگزوز دیزلی‌ها سیاه می‌شود

نتایج اندازه‌گیری کربن سیاه در 6 ایستگاه کنترل کیفیت هوای تهران نشان می‌دهد شب‌ها با آغاز مجوز تردد وسایل نقلیه دیزلی، غلظت کربن سیاه به شدت شروع به افزایش یافتن می‌کند و در مواردی تا مرز 40 میکروگرم بر متر مکعب می‌رسد که مقدار بسیار زیاد و زیان‌باریست.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، وحید حسینی، مدیرعامل شركت كنترل كیفیت هوای تهران در این باره گفت: کربن سیاه (Black Carbon) یکی از اجزای مهم ذرات ریز معلق در هوا با قطر کمتر از 2.5 میکرون (PM2.5) است و از انواع فرآیندهای احتراق و بیشتر از احتراق ناقص سوخت‌های فسیلی، سوخت‌های زیستی و زیست‌توده ساطع می‌شود. کربن سیاه موجود در هوا می‌تواند در بروز برخی بیماری‌ها و مرگ زودرس تأثیر زیادی داشته باشد.

به گفته این استاد دانشگاه، کربن سیاه طی فرآیند احتراق سوخت­‌های پایه کربنی زمانی که اکسیژن برای احتراق کامل کافی نباشد، تولید می­‌شود. در مواردی نیز ممکن است اکسیژن کافی در دسترس باشد ولی طی عملیات احتراق اکسیژن و سوخت کامل با هم مخلوط نشده باشند.

حسینی ادامه داد: شواهد نشان می­‌دهد ذرات کربن سیاه می‌توانند خطرات بیشتری بر سلامت انسان نسبت به سایر اجزا PM2.5 داشته باشند و این در حالی است که کربن سیاه تنها در حدود 5 تا 10 درصد از میزان ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون را به خود اختصاص می‌دهد.

وی تأكید كرد: طی دو دهه­ گذشته تحقیقات انجام شده نشان می­‌دهد که قرارگیری در معرض مقدار قابل توجهی از ذرات معلق در هوا ازجمله کربن سیاه می­‌تواند منجر به مرگ زودرس شود و تا 15 درصد عمر مفید انسان را کم کند. این تحقیقات اثر کربن سیاه را روی سلامت انسان با تمرکز روی آمار مرگ و میر ناشی از اثرات این مواد توضیح می‌دهد.

مدیرعامل شركت كنترل كیفیت هوای تهران اظهار كرد: در حال حاضر، در شهر تهران، اندازه‌گیری آلاینده کربن سیاه، در 4 ایستگاه ثابت و 2 ایستگاه پرتابل انجام می‌شود. بررسی غلظت‌های اندازه‌گیری شده این آلاینده نشان می‌دهد که ناوگان دیزل بیشترین نقش در تولید این آلاینده را دارد. بر اساس داده‌های اندازه‌گیری شده، غلظت این آلاینده در طول روز که تردد خودروهای سنگین و دیزلی ممنوع است، مقدار ناچیزی در حدود 3 میکروگرم بر متر مکعب است، اما در طول ساعات شب که تردد خودروهای سنگین در شهر مجاز است، غلظت این آلاینده به شدت شروع به افزایش یافتن می‌کند و در مواردی تا مرز 40 میکروگرم بر متر مکعب می‌ رسد که مقدار بسیار زیادیست. در طول ساعات شب غلظت این آلاینده در بیشترین حالت خود می‌ماند و مجددا با ممنوعیت تردد خودروهای دیزلی در ساعات صبح به شدت کاهش می‌‌یابد.

او تاکید كرد: بررسی‌های کارشناسی در راستای منشایابی ذرات کربن سیاه تهران نشان داد که در طول ساعات شب، ذرات کربن سیاه به وجود آمده، با فاصله زمانی کمی از زمان تولید، اندازه‌گیری می‌ شوند یا به عبارتی ذرات کربن سیاه در شب، ذرات تازه‌تر با عمر کمی هستند، در حالیکه در ساعات روز، این ذرات با فاصله زمانی بسیار بیشتری مشاهده می‌شوند. این تحلیل نشان می‌دهد که بخش بسیار زیادی از ذرات کربن سیاه، در شب تولید می‌شوند و در طول روز با آلاینده‌های دیگر موجود در جو ترکیب می‌شوند و غالبا ترکیبات پیچیده‌ای را تشکیل می‌ دهند.

47234

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 728255

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۶
    3 0
    گازوییل استاندارد مورد نیاز است
  • بی نام A1 ۱۸:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۶
    4 0
    آقای شهردار ،آقای استاندار،وزیر بهداشت،وزیر کشور،رییس جمهور،مجلس محترم،مدیر کل محیط زیست،یه کاری بکنید.
  • بی نام A1 ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۶
    0 0
    خانه ما کنار خیابان توحید است.محل عبور و مرور شبانه کامیون ها برای ساخت سازهای شمال تهران.شب ها موقع خواب سوزش گلو و چشم سراغمان میاد....مرگ تدریجی است. پدرم از عفونت ریه مرد همسایمه 40 سالمون سرطان ریه داره.از این محله ها در تهران زیاده
  • بی نام EU ۲۰:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۶
    0 0
    شب که خوابیدیم بچه ها مشغول سمپاشین.گازوییل استاندارد .خروج باربریها از تهران حمل ونقل ریلی .و اتوبوسهای برقی نسل جدید .انتقال کارخانه ها به شهرهای کوچک و تمرکز زدایی از تهران و........
  • بی نام IR ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۷
    0 0
    ماشینهای شهرداری همیشه الوده کننده ترین ماشین ها بوده اند