۰ نفر
۲۵ دی ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۶

ایرنا نوشت: دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا با تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر تلفنی تماس گرفت. این تماس در حال است که طی چند روز گذشته تنش میان دوحه و ابوظبی بالا گرفته است .

به گزارش دوشنبه شب خبرگزاری دولتی قطر در این تماس تلفنی دو طرف در خصوص ، مسائل منطقه ای ، روابط دو جانبه ، راههای توسعه آن به ویژه در زمینه مبارزه با تروریسم را بررسی کردند.

این گزارش افزود : ترامپ در این تماس از نقش قطر در مبارزه با تروریسم و تندروی تمجید کرده است.

از سوی دیگر کاخ سفید با صدور بیانیه ای در این زمینه اعلام کرد که قطر جزو کشورهای معدودی است که آمریکا با آن موافقتنامه همکاری امضا کرده است.
این بیانیه افزود : ترامپ در این گفت و گو همچنین از وحدت میان اعضای شورای همکاری خلیج فارس حمایت کرد.

امیر قطر اکتبر گذشته در گفت وگو با یک شبکه تلویزیونی آمریکایی اعلام کرد که ترامپ به او گفته است ؛ متعهد به پایان دادن به بحران روابط قطر و کشورهای همسایه است.

عربستان ، بحرین و امارات عربی متحده از 15 خرداد ماه گذشته با متهم کردن قطر به حمایت از تروریسم تمامی روابط خود با این کشور را قطع کردند. این کشورها همچنین مرزهای زمینی و دریایی خود با این کشور را بستند.

تلاش های امیر کویت برای میانجیگری میان این کشورها تاکنون نتیجه نداده است.

چهارشنبه شب گذشته وزیر امور خارجه قطر در یک برنامه تلویزیونی ، اختلاف با امارات را بر سر عدم استرداد همسر یک مخالف اماراتی از سوی دوحه اعلام کرد.

پس از آن دولت قطر با استناد به یک گزارش سازمان ملل وعده داد خسارات ناشی از تحریم های کشورهای تحریم کننده را در مجامع بین المللی پیگیری خواهد کرد.

طی دو روز گذشته نماینده دایم قطر در سازمان ملل متحد در نامه های جداگانه ای به دبیر کل و رییس شورای امنیت سازمان ملل متحد نسبت به آنچه تجاوز هواپیماهای نظامی امارات به حریم هوایی قطر نامید ، شکایت کرد.

امروز دوشنبه هم دولت امارات اعلام کرد که جنگنده های قطری یک فروند هواپیمای مسافربری که در یک پرواز عادی راهی منامه پایتخت بحرین بود را راهگیری کرده اند.

این موضوع از سوی خانم لولو الخاطر سخنگوی وزارت خارجه قطر بلافاصله تکذیب شد . او گفت : موضوع از اساس کذب است.

49311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 746388

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =