۰ نفر
۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۷:۴۹
خبر اثربخش و مدیریت رسانه

تغییرات مدیریتی در حوزه اطلاع‌رسانی دولت و برگزاری نشست‌ها و همایش‌های خبررسانی از سوی خبرگزاری‌ها و منابع عمده خبری کشور نشان از تحولات در نظام رسانه‌ای دارد که اگر به‌طور شایسته عملی شود می‌تواند به رفع برخی معضلات بینجامد.

در این زمینه چند نکته قابل طرح است:

۱. اساساً  مقوله خبر و اطلاع‌رسانی در حوزه «مدیریت رسانه» قابل بررسی است. پذیرفتن مقام و موقعیت این دانش کلید اصلی است.

۲. خبر درست توسط روزنامه‌نگار و خبرنگار خبره و کاربلد قابل تولید است و این بی‌تخصص و آموزش میسر نیست از طرفی شمّ خبری و ممیزات شخصیتی و عشق به کار لازمه کار خبررسانی است که حتماً باید هم‌پا و هم‌راه حرفه‌ای‌گری دنبال شود.

۳. تجهیزات، امکانات و آرشیو پویا و قابل دست‌رس به ارائه اخبار به‌هنگام و جذاب کمک فراوانی می‌کند. بهره‌بری از این تسهیلات به اثربخشی خبرکمک می‌کند.

۴. خبر فقط لفظ و کلمه نیست طرح و عکس و فیلم و نشانه هم هست. رفتار فرد و نهاد و سازمان هم می‌تواند خبر باشد.

۵. خبر مطلوب، سازنده، امیدبخش، زاینده، مستند و در نهایت اثربخش است که می‌تواند ۴ بعد مخاطب، ذی‌نفعان، مولدان و جامعه را تحت تاثیر قرار دهد. تشخیص کیفیت خبر با مخاطب است پس نمی‌توان و نباید پیشاپیش «قضاوت» کرد. مخصوصاً اگر قاضی خود تولید‌کننده باشد.

۶. مدیریت رسانه در یک منظومه کلی، خط مشی و سیاست کلی اطلاع‌رسانی را تنظیم و ارائه می‌کند. نگاه مقطعی به یک خبر بدون در نظر داشتن کلیت فعالیت ساختار سازمان رسانه‌ای سهل‌انگاری است. اعتبار و اعتماد وقتی به چنگ می‌آید که مخاطب نیازهای ضروری خود را در رسانه احساس کند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 748245

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سيمين اسعدي US ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۳
    2 0
    راست ميگي اعتماد وقتي پيش مياد كه شنوده نيازهاي خود را توي گوينده پيدا كنه.