چرا محیط‌ زیست در مناظر‌ه‌های انتخاباتی ایران جایی ندارد؟

امروز مناظره نخست انتخابات ریاست جمهوری برگزار می‌شود. طبق برنامه ها در حوزه‌های اجتماعی-فرهنگی، سیاسی و اقتصادی برگزار شود. این درحالی است که محیط زیست در این مناظره‌ها نقشی ندارد.

نیو صدر- طبق برنامه‌ریزی‌ها، امروز ۸ اردیبهشت ۹۶، جمعه هفته آینده و چند روز پس از آن، سه مناظره در جریان برنامه‌های انتخاباتی نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار می‌شود.

اما درحالی که معضلات محیط زیستی در سال‌های گذشته به یکی از محورهای همیشگی بحث‌های سیاسی و اجتماعی بدل شده و در مواردی، در سرفصل مشاجره‌های سیاسی قرار گرفته است، اما در مناظره‌های ایران، حداقل در سرفصل کلی، اشاره‌ای به محیط زیست نشده است. 

در جهان تغییراقلیم منجر به گرم‌تر شدن کره زمین شده است، آلودگی‌هوا به یکی از اصلی‌ترین مسائل شهر‌های بزرگ تبدیل شده، کشور‌های زیادی با خشکسالی روبرو شده‌اند. از سوی دیگر این مسائل محیط‌زیستی در ایران هم وجود دارد؛ از سال‌ها پیش منابع آب ایران در حال کاهش است، تغییر‌اقلیم منجر به افزایش خشکسالی‌ تالاب‌ها و دریاچه‌ها شده و از سوی دیگر آمار حوادث طبیعی را هم افزایش داده، گرد و و خاک به یکی از اصلی ترین مسائل زیست‌محیطی شهر‌های جنوبی تبدیل شده و زباله جنگل‌های شمال را خفه کرده است. جالب اینکه در ۴ سال گذشته، یکی از تاکیدهای دولت و منتقدانش هم مشکلات محیط زیستی بوده.

با این حال محیط زیست در کشورهایی که مانند ایران مناظره انتخاباتی دارند، یکی از موضو‌ع‌های مهم بوده است. 

تغییر اقلیم و انتخابات آمریکا

سال گذشته تنها 12 دقیقه از اولین مناظره زنده هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ نگذشته بود که بحث بر سر تغییر‌اقلیم که برخی آن را بزرگترین مسئله قرن بیست و یکم می‌دانند شروع شد:

کلینتون: دونالد فکر می کند که تغییر اقلیم یک توهم است که چینی ها آن را درست کرده اند، من فکر می کنم که تغییر اقلیم یک حادثه واقعی است.

ترامپ: من هیچوقت، من هیچوقت این را نگفتم

کلینتون: من فکر می کنم که علم واقعی است.

ترامپ: من این را نگفتم.

کلینتون: و همچنین فکر می کنم که باید با این مشکل مقابله کنیم، چه در داخل و چه در خارج از کشور. از جمله؛ ما می توانیم پنل های خورشیدی خود را نیم میلیارد عدد دیگر گسترش دهیم. ما می توانیم به اندازه کافی انرژی پاک داشته باشیم تا برق لازم به هر خانه ای برسد. همچنین ما می توانیم یک شبکه جدید مدرن برق بسازیم. این ها پر از شغل های جدید هستند؛ این ها پر از فعالیت های اقتصادی جدید است.

مجری برنامه: آقای ترامپ؟

ترامپ: او از پنل های خورشیدی صحبت می کند؛ آمریکا روی شرکت های انرژی خورشیدی سرمایه گذاری کرد و یک فاجعه اتفاق افتاد و پول بسیار زیادی را از دست دادیم. ببینید من به هر نوع انرژی باور دارم، ولی ما داریم کاری می کنیم که افراد زیادی شغل خود را از دست بدهند.

گفتنی است در طول انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا کارشناسان بار‌ها از اظهار‌نظر‌های ترامپ درباره اعتقاد نداشتنش به تغییرات اقلیمی انتقاد کردند و تحت فشار گذاشتند، برای مثال نوآم چامسکی فیلسوف معروف آمریکایی گفت که ترامپ به علت رد تغییراقلیم خطرناکترین رهبر جهان است.

محیط‌ زیست در انتخابات فرانسه

هم‌اکنون انتخابات ریاست جمهوری فرانسه هم در حال برگزاری است و به نظر می‌رسد یکی از مسائلی که مکرون و لوپن بر سر آن رقابت می‌کنند محیط‌ زیست است.

در اولین کنفرانس ریاست جمهوری فرانسه بود که لوپن نامزد جبمه ملی فرانسه در کنار حرف‌هایی که از جهانی شدن، مهاجرت و ... زد از برنامه‌های زیست محیطی خود گفت؛ اینکه او می‌خواهد فرانسه را به سوی اقتصاد بدون کربن ببرد، کشاورزی ارگانیک را در کشورش توسعه دهد و انقلابی در نحوه غذا خوردن مردم کشورش ایجاد کند.

از سویی امانوئل ماکرون کاندید دیگر انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه هم به شکل دیگری حمایت خود را از روش‌های مقابله با تغییراقلیم نشان داده و گفته است دانشمندان تغییراقلیم آمریکا که بعد از رئیس جمهوری ترامپ بودجه کمی گرفته‌اند می‌توانند در دوره ریاست جمهوری او به فرانسه بیایند.

گفتنی است این دو نفر در مناظره‌ها و سخنرانی های خود بار‌ها از مسائل محیط‌زیستی مانند «توافق اقلیمی پاریس، انرژی‌های تجدیدپذیر، علم تغییراقلیم، حمل و نقل و زباله‌ها» صحبت کردند.

47237

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 658930

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام FI ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۸
    3 4
    آقای مهندس میرسلیم در برنامه دیشب به طور مفصل در باره انواع آلودگی های زیست محیطی صحبت کردند.