فارس نوشت:

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: علاوه بر تاریخ و تمدنی مشترک و باستانی، دینی واحد داریم که می‌تواند روابط ایران و عراق را از روابط معمول سیاسی کشورها فراتر ببرد.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی پیش از ظهر امروز در دیدار رئیس مجلس عراق، امنیت را مهمترین نیاز منطقه دانست و با انتقاد از اختلافات دولت‌های اسلامی با همدیگر، گفت: در چنین شرایطی جریان‌های تکفیری در هر گوشه‌ای از سرزمین‌های اسلامی میدان عمل می‌یابند که انفجار مدرسه‌ای در لاهور، مسجدی در فیلیپین و انفجار صبح امروز صنعا، تازه‌ترین جنایات آنهاست.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با ارائه تحلیلی از اوضاع چند کشور مسلمانی که پس از انقلاب، مردم دچار تندروی‌های افراطیون شده‌اند، گفت: گویا جریان تکفیری آنقدر باید به نا امنی‌ها و اختلافات دامن بزنند تا مردم به ستوه درآیند و استبداد و استعمار برگردند.

هاشمی رفسنجانی، حیات تکفیری‌ها را در اختلافات ملت‌ها و نا امنی‌ها دانست و با تأکید بر این نکته که «هر جا هسته‌ای بیابند، نا امنی ایجاد می‌کنند»، گفت: با سوءاستفاده از روحیات مذهبی مردم به اختلافات تاریخی 1400 سال پیش دامن می‌زنند، در حالی که خود خلفا در آن زمان با مشورت همدیگر جامعه اسلامی را اداره می‌کردند.

وی با تحسین از اقدامات مردم و مسؤولین عراق در برگزاری با شکوه مراسم اربعین، گفت: آن اجتماع عظیم دشمنان را به تحیر واداشت که چگونه بیش از 17 میلیون شیعه از کشورهای مختلف در عراقی جمع شده‌اند که داعش در هر گوشه‌ی آن، جنایت می‌کند.

هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه «فرزندان من هم به صورت ناشناس در مراسم اربعین بودند» از مهمان‌نوازی مردم عراق در پذیرای از عزاداران حسینی گفت و افزود: این اقدام، یادآور آن ابتکار انسانی پیامبر اسلام(ص) است که صندوقی را در مسجد گذاشته بودند تا اغنیا در آن پول بگذارند و نیازمندان بردارند که والاترین تصویر برای تفسیر آیه «ان المومنون اخوه» است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص روابط مردم و دولت ایران و عراق و ترسیم دورنمای آن، گفت: علاوه بر تاریخ و تمدنی مشترک و باستانی، دینی واحد داریم که می‌تواند روابط دو همسایه را از روابط معمول سیاسی کشورها فراتر ببرد.

وی اقدامات اخیر مسؤولین عراقی در کم کردن اختلافات داخلی را برخواسته از عقلانیت دینی و ملی خواند و گفت: خوشحالیم که همه فرقه‌های قومی و مذهبی در دولت و مجلس برای تأمین امنیت امروز و رفاه فردای مردم عراق تلاش می‌کنید که به خاطر جنایات صدامیان، مظلوم‌ترین مردم منطقه هستند.

هاشمی رفسنجانی با تأکید بر رجحان منافع ملی بر منافع باندی و حزبی و پرهیز از القائات گفتاری و رفتاری اختلافات، گفت: زمان ما به خاطر انفجار اطلاعات، شرایطی پیدا کرده که خشونت نمی‌تواند کارساز باشد و بهترین راه حتی برای تصمیم‌گیران جهانی، گفت‌وگوهای سیاسی است.

سلیم الجبوری نیز در این دیدار، با تشکر از مهمان نوازی ایرانیان، شرایط امروز عراق را یک دغدغه منطقه‌ای و بین‌المللی توصیف کرد و گفت: همکاری و تشریک مساعی همه گروه‌های سیاسی و دینی منطقه و مجامع منطقه‌ای و جهانی را می‌طلبد تا چالش‌ها را با روندی سیاسی حل نمایند.

رئیس مجلس عراق امنیت را دغدغه عراق، منطقه و حتی مجامع بین‌المللی دانست و گفت: تروریسم شرایطی را به وجود آورده که ترس و نگرانی مردم را فرا گرفته و متأسفانه بعضی‌ها را تحت تأثیر قرار داد که پیامدهای منفی دارد.

وی کاهش قیمت نفت را با مسایل امنیتی بی‌ارتباط ندانست و افزود: درگیرهای سیاسی و امنیتی این منطقه، روی مسایل اقتصادی مردم در بسیاری از کشورهای جهان تأثیر می‌گذارد.

رئیس مجلس عراق با تشکر از همکاری‌های دولت و ملت ایران با مردم و مسؤولین عراق، بر تقویت این روابط تأکید کرد و با یادآوری جایگاه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در منطقه و جهان اسلام، گفت: در هر دیداری که با مسؤولان کشورهای اسلامی داریم، ذکر خیر شماست و همه می‌گویند باید از این سرمایه بی‌نظیر در جهت حل مسایل اسلامی استفاده کرد.

وی با بیان خاطراتی از سفر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به عراق و عتبات عالیات، اظهار امیدواری کرد که مردم عراق دوباره میزبان مهمانی باشند که اوضاع عراق دغدغه وی است.

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 390696

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
    16 5
    قابل توجه بعضی ها : "در هر دیداری که با مسؤولان کشورهای اسلامی داریم، ذکر خیر شماست و همه می‌گویند باید از این سرمایه بی‌نظیر در جهت حل مسایل اسلامی استفاده کرد."
  • علی A1 ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
    14 15
    قضییه اقا مهدی را حل کن وبه فائزه خانم هم یه کم نصیحت کن
  • محمد امین IR ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
    8 13
    خدا قبول کنه... ناشناس می موندند بهتر نبود؟