خراسان نوشت: اواخر آبان بود که رسانه ها از تصمیم وزارت صنعت برای افزایش تعرفه وارداتی شماری از کالاها از جمله انواع کاغذ خبر دادند که بر این اساس، حقوق ورودی این کالا قرار بود حدود 5 درصد افزایش یابد.

 در حالی علت این تصمیم، حمایت از تولید داخل بیان شد که این روزها حال و روز صنعت تولید کاغذ اصلاً خوب نیست و کمبود عرضه به تناسب تقاضا و تاثیر افزایش قیمت های جهانی بر قیمت کالاهای وارداتی بر این اوضاع نابه سامان سایه افکنده است. این موضوع با نگرانی ها و انتقادهای فعالان این عرصه و به خصوص مطبوعات مواجه شد.

رسانه هایی که علاوه بر کاهش تقاضای بازار، موجودیت خود را نیز با گسترش روز افزون رسانه های مجازی بیشتر در خطر می بینند.اما حدود دو هفته بعد و در تاریخ 14 آذر، این تصمیم در جلسه نمایندگان بخش تولید، توزیع و مصرف کاغذ با مسئولان وزارت صنعت منتفی و افزایش تعرفه گمرکی این محصول از دستور کار این وزارتخانه خارج شد.

در مصوبه این جلسه با تاکید بر حمایت اصولی از تولیدات داخلی و مصرف کنندگان عمده در حوزه های فرهنگی و آموزشی، تصریح شد تعرفه انواع کاغذ چاپ و تحریر و روزنامه تا پایان امسال همچنان مطابق روال قبل باشد و افزایش نیابد.این ها همه در حالی است که بنا بر اظهارات افرادی از قبیل روغنی، رئیس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوای ایران، افزایش بیش از 20 درصدی قیمت کاغذ رقم خورده و همین موضوع، باعث شده است تا روزنامه ها به فکر راهکارهایی از جمله افزایش قیمت یا کاهش تعداد صفحات خود باشند.

به همین منظور، دیروز رحمانیان، مدیر مسئول روزنامه شرق در گفت وگو با ایسنا، با انتقاد از کمبود و گرانی کاغذ و نیز کیفیت نامطلوب کاغذهای تولید داخل اظهار کرد: من بر اساس خبرهایی که دارم می‌دانم حدود هفت یا هشت روزنامه به دلیل این که کاغذ ندارند، چاپ نمی‌شوند و این وضعیت بقیه نشریات را هم به شکل دومینووار دربرمی‌گیرد. این در حالی است که در یک ماه گذشته که درگیر مسئله کاغذ بودیم، هیچ مدیر دولتی واکنش قابل توجهی نشان نداد. فقط چند روز پیش معاون وزیر صنعت در یک جلسه خصوصی گفته است ما اجازه نمی‌دهیم این وضعیت ادامه یابد اما در این یک هفته که او این حرف را زده، اتفاق خاصی نیفتاده است.

وی تصریح کرد: ممکن است در روزهای آینده با توجه به گرانی و نبود کاغذ مجبور بشویم تعداد صفحات روزنامه شرق را کاهش دهیم.از سوی دیگر برخی کانال های فضای مجازی، از جمله باشگاه روزنامه نگاران ایران، مدعی تاثیر مشخص گرانی کاغذ بر انتشار نیافتن موقت و کاهش صفحات برخی مطبوعات شده اند. بر این اساس، این ادعا مطرح شده است که به دلیل گرانی کاغذ، روزنامه سینما یک روز منتشر نشد، هفته نامه کرگدن این هفته منتشر نمی شود و روزنامه هفت صبح نیز هشت صفحه از صفحات خود را حذف کرد.

 

45302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 735437

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =