مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری جهت برون رفت از چالش های موجود با توجه به نظام فعلی بازنشستگی در کشور، خواستار استفاده از تجارب بین الملی و توجه ویژه به موفقیت های کشورهای پیشرو در اصلاح نظام بازنشستگی توسط دولت و مجلس شورای اسلامی شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از اداره کل روابط عمومي و امور بين الملل صندوق بازنشستگي کشوري، محمود اسلاميان ضمن خيرمقدم به مهمانان نشست بين المللي "پايداري بلند مدت صندوق هاي بازنشستگي در شرايط در حال تحول" که با حضور احمد ميدري، معاون رفاه اجتماعي وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي و جمعي از مديران صندوق‌هاي بازنشستگي ايران، کارشناسان و مديران صندوق‌هاي بازنشستگي کارکنان از کشورهاي مختلف جهان از صبح امروز (سه شنبه) ۲۸ شهريور ماه ۱۳۹۶ در تهران برگزار شده است، اظهار داشت: اميدوارم در اين جلسه که با مشارکت علمي و فني کارشناسان برگزار شده است، بتوانيم نتايج خوبي را به دست آوريم و در مسير درست حرکت کنيم.

وي در ادامه به درآمدهاي صندوق هاي بازنشستگي کشوري اشاره کرد و افزود: ۲۱,۷ درصد از درآمدهاي صندوق بازنشستگي کشوري ناشي از حق بيمه هايي است که از شاغلين دريافت مي شود. همچنين قابل ذکر است که ۵.۸ درصد درآمدها، ناشي از سرمايه گذاري هايي است که صورت گرفته و ۷۲.۵ درصد نيز از طريق کمک هاي دولت تامين مي شود.

مديرعامل صندوق بازنشستگي کشوري با تاکيد بر اينکه چالش هاي پيش روي صندوق بازنشستگي کشوري به دليل روند رو به رشد مصارف است، گفت: کل سرمايه صندوق بازنشستگي کشوري مي تواند هزينه يک ميليون و ۳۰۰ هزار نفر در يک ماه را پرداخت کند. چالش اولي که پيش روي صندوق وجود دارد، قوانين و مقرراتي است که بار مالي بسيار بالايي را طي چهار دهه گذشته بدون بررسي کارشناسي تحميل کرده است، اين قوانين ۲۸ مورد است که ۴۲ هزار ميليارد تومان بار مالي به قيمت روز به صندوق بازنشستگي کشوري تحميل کرده است.

اسلاميان ادامه داد: کاهش سن بازنشستگان به ۵۱,۵ سال، يکي ديگر از چالش هاي پيش روي ماست. اين سن با سن اميد به زندگي در ايران که ۷۶ سال است اختلاف زيادي دارد و اين چالشي است که متوجه عمده صندوق هاي بازنشستگي در کشور است و تنها شامل صندوق بازنشستگي کشوري نمي شود.

وي همچنين با اشاره به اينکه صندوق هاي بازنشستگي در کشورهاي دنيا تاثير زيادي در روند اقتصادي کشورهاي شان دارند، خاطر نشان کرد: با بر هم خوردن تعادل در صندوق ها، نقش صندوق هاي بازنشستگي در روند اقتصادي کشور کم مي شود و اين درحالي است که تاثير در روند اقتصادي کشور نسبت به کشورهاي ديگر دنيا پايين است.

مديرعامل صندوق بازنشستگي کشوري افزود: ما بايد به چالش هاي پيش روي صندوق هاي بازنشستگي توجه کنيم و آن ها را مورد بررسي و کار کارشناسي قرار دهيم تا دچار مشکل نشوند. ما مي توانيم به دو شکل با مشکلات برخورد کنيم، نخست آن که باري به هر جهت با آن برخورد کنيم و دوم اينکه چالش را واکاوي کنيم و مورد بررسي قرار دهيم. 

وي افزود: همچنين عارضه ديگري که در برخورد با چالش هاي بزرگ وجود دارد اين است که با توجه به کمبود اطلاعات، احساسي برخورد مي شود و همين مسئله موجب شده نتوانيم ابعاد مختلف مشکل را متوجه شده تا راه حلي براي آن بيابيم اين اتفاق موجب مي شود که با مشکلات بيشتري مواجه شويم.

اسلاميان با اشاره به جلسه مذکور، عنوان کرد: ما در اين جلسه به کمک کارشناسان بين المللي چالش هاي پيش رويمان را واکاوي کنيم و ابعاد مختلف بحران را مورد بررسي قرار مي دهيم. ما مي خواهيم با صندوق هاي ديگر بنچ مارک داشته باشيم و براي مشکلات راهبردهاي کوتاه مدت، ميان مدت و بلند مدت پيدا کنيم.

وي با اعلام اينکه صندوق بازنشستگي کشوري با ساماندهي هاي اقتصادي و تشکيل هلدينگ ها، سود خود را به ۳۰ درصد افزايش داده است، اظهار داشت: اميدوارم با مشارکت افراد حاضر در جلسه بتوانيم تصوير دقيقي از چالش ها را به مسئولان نشان دهيم. بنده از دکتر ربيعي تشکر مي کنم که اجازه ندادند تا چالش هاي ديگري به ما تحميل شود؛ مهمترين مسئله اي که وجود داشت بازنشستگي پيش از موعد بود که آن را منوط به پرداخت هزينه ها کرديم، اما به مرحله اجرا در نيامد. در هر صورت ما مسئوليت خودمان را اجرا کرديم و قصد داريم به دولت و مجلس کمک کنيم تا مشکل جديدي به آن ها تحميل نشود. 

 

39224

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 709094

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =