آغاز به کار سومین مرکز رشد وزارت نیرو در یزد/ ادامه پیگیری‌ها برای کاربردی کردن فناوری‌های پسیو

با حضور رئیس مرکز توسعه فناوری صنعت‌ برق و انرژی پژوهشگاه نیرو، سومین مرکز رشد وزارت نیرو در استان یزد آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از یزد، رئیس مركز توسعه فناوری صنعت‌ برق و انرژی پژوهشگاه نیرو در این مراسم با تاکید بر اهمیت حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: مركز رشد وابسته به پژوهشگاه نیرو كه بر اساس مصوبه هفدهمین جلسه هیئت امناء پژوهشگاه تاسیس شده و با ارائه خدمات حمایتی به شرکت‌ها و واحدهاي فناور مستقر در مركز، از ایجاد و توسعه کسب‌وکارهای دانش‌بنیان و یا فناورانه پشتیبانی می‌نماید.
دکتر غلامرضا لطيف‌شبگاهی افزود: واحدهای فناور خصوصی به‌عنوان اجزای مهم حلقه ارتباطی صنایع و دانشگاه‌ها در توسعه پژوهش‌های کاربردی، ارتقای فناوری و توسعه اقتصادی به شمار می‌روند.

این مسئول در پژوهشگاه نیرو، رفع مشکلات و نیاز‌های فنی صنعت برق کشور از طریق جذب، پذيرش و حمایت از شرکت‌های فناور مستعد، فراهم نمودن زمینه ارتقاء کمی و کیفی آن‌ها در جهت تکمیل چرخه توسعه فناوری، حاکمیت دیدگاه کاربردی، تفکر تجاری‌سازی و حرکت نتیجه محور در فعالیت‌های علمی و پژوهشی را از اهداف این مرکز برشمرد.


در ابتدای این جلسه، مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای یزد با اشاره به پتانسیل بالای انرژی خورشیدی در استان یزد، افزود: مرکز پژوهش‌های خورشیدی شرکت برق منطقه‌ای یزد سال گذشته با حضور وزیر نیرو رسما فعالیت خود را شروع کرد و تاکنون اقداماتی خوبی در راستای کاربردهای پسیو انجام‌شده است.
محمدحسن صباغزادگان از ساخت دو دستگاه خانه‌های زمین پناه در استان یزد خبر داد و گفت: یک دستگاه از این خانه‌ها با همکاری دانشگاه یزد در این دانشگاه و یک دستگاه در مرکز پژوهش‌های خورشیدی شرکت برق منطقه‌ای یزد احداث می‌شود که امیدواریم شاهد آثار مثبت آن باشیم.
صباغزادگان راهکارهای استفاده از نور خورشیدی و تقویت روش‌های تهویه طبیعی، تقویت شیوه‌های سازگاری با طبیعت به جای استفاده از انرژی مصنوعی، ‌پیگیری عناوین پروژه‌ها و پایان‌نامه‌های دانشگاهی و تحقیقاتی در مورد موضوعات پسیو و حمایت و هدایت علاقه‌مندان و جویندگان مشاغل فعال در مباحث دانش‌بنیان برای احیای دانش بومی و علمی در مورد مسائل پسیو را از اقدامات صورت گرفته دیگر ذکر کرد.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای یزد با بیان این‌که در مرکز سعی شده از موازی کاری با پارک علم و فناوری و دانشگاه یزد پرهیز شود و در راستای اهداف وزارت نیرو حرکت کنیم، عنوان کرد: آزمایشگاه مرجع مناطق گرم و خشک در کشور برای تست ادوات و تجهیزات خورشیدی با حمایت پژوهشگاه نیرو عملیات احداث آن از مهرماه آغازشده است.
وی آغاز کار مرکز رشد به‌عنوان سومین مرکز رشد وزارت نیرو در کشور را حمایت از ایده‌های نو و خوب بیان و گفت: این ایده‌ها تا تبدیل‌شدن به محصول از طرف این مرکز حمایت می‌شود و قطعا از مساعدت‌های مراکز علمی استان نیز استفاده خواهیم کرد.

در این جلسه، امیر شریف‌یزدی مجری طرح پژوهش‌های خورشیدی شرکت برق منطقه‌ای یزد، به ارایه عملکرد و برنامه‌های کاری مرکز پژوهش‌های پسیو خورشیدی پرداخت و نمونه‌هایی از فعالیت‌های پسیو خصوصا سازه‌های زمین‌پناه را تشریح نمود. وی اجرای طرح‌های پسیو در قبال سایر گزینه‌ها را مقرون‌به‌صرفه‌تر و در راستای منافع ملی ارزیابی نمود.
در ادامه، معاون فناوری پارک علم و فناوری یزد و نمایندگان دانشگاه یزد به بیان زمینه‌های کاری مورد علاقه برای توسعه همکاری با مرکز رشد پژوهش‌های پسیو خورشیدی پرداختند.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 624344

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =