۰ نفر
۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۱:۴۴

اگر چه گفته اند تاریخ را کسانی می‌سازند که آرزوهای بزرگ در سر دارند اما واقعیت اینست که مملکت ما را همان‌هایی خراب کرده‌اند که شعارهای بزرگ را جایگزین آرزوهای بزرگ کرده‌اند.

آرزو يك خيال است اما نيازمند تحقق است و تحقق هم، در درجه نخست، نيازمند پيدايش افسانه سه صاد؛ «صداقت»، «صميميت» و «صراحت» است و سپس با واقعيت شناسي، ظرفيت سنجي، توان يابي، مشاركت طلبي و تجميع همّت جمعي و افزايش مسئوليت‌شناسي اجتماعي، مظاهر بروز و تحقق آرزوها، گل افشاني مي‌شود!

در گفتگوي( نه مناظره) دوم، شش كانديداي محترم رياست جمهوري در عصر جمعه 14/2/96 كساني از آرزوهاي بزرگ فرهنگي و بزرگداشت هنرمندان و تعظيم هنر و فرهيختگي سخن گفتند كه انگار در اين ساليان نبوده‌اند و عربده‌كشي‌ها و سانسورها و اذيّت و آزارها و بيكاري‌ها و فقر و تنگدستي‌ها و بيماري‌هاي اهل فرهنگ و هنر را نديده و شاهد نبوده‌اند! يكي از كانديداها آن چنان با شگفتي از هنر و هنرمند سخن مي‌گفت كه انگار بطور كل حافظه تاريخي خود را از دست داده است و از رفتارها و انديشه‌هاي فرهنگي زمان وزارت خود را فراموش كرده و يا از آن همه تلخي كه بر اهل هنر و فرهنگ روا گشته بود، بي اطلاع بوده و مانده است! و برخي هم كه گويا از صدارت اكنون‌شان بر امكانات فرهنگي كشور و حيف و ميل در آنها و بي‌اعتنايي به اهل انديشه و تفكر غافل و بي اطلاع است و حرف‌هايش، كاملاً مغاير عمل 12‌ـ 10 ساله‌اش بوده است.

ظاهراً فراموش كرده است كه عظيم‌ترين امكانات فرهنگي كشور كه حداقل 4 برابر حجم فيزيكي و مالي وزارت ارشاد دولت در سراسر كشور است را در شهر تهران در اختيار كسي گذاشته كه پيش‌تر سرباز او بوده و در همه سوابق كاريش يك مشق فرهنگي هم وجود نداشته است! و آخرين كسوت سازماني او در شهرداري پايتخت معاون خدمات شهري (جمع آوري زباله و..) بوده است. اهل انديشه و فرهنگ بياد دارند كه سياه ترين دوران فرهنگي كشور، در دوره وزارت يكي از كانديداهاي رياست جمهوري اين دوره رقم خورده است، دوره‌اي كه در دولت‌هاي نهم و دهم (البته در دولت نهم بيشتر از دولت دهم). رَشحاتي از همان افكار، رفتار‌ها و اجحاف در حق اهل هنر تكرار گرديد و موجب انسداد درهاي فرهنگي و پنجره‌هاي هنري كشور شد. فيلم سينمايي «آدم برفي» درست در دوره همين كانديداي محترم ساخته و سه سال برغم تأييد و توصيه مقام معظم رهبري انقلاب (مدظله العالي) در خصوص بلا اشكال بودن آن، در محاق توقيف قرار گرفت!

قرآن فقط آناني كه انديشه و باور و عملشان يكي است را اهل تقوا مي داند و چه حيرت انگيز است كه كساني در صحنه عمل درِ توسعه و مدارايي را به روي فرهنگ، هنر، سينما، تئاتر، موسيقي، كنسرت، مطبوعات و... مسدود مي‌كنند و در حيطه اقتدار مديريت خود مراكز فرهنگي هنري را بي روح، ناتوان، بي تأثير، بي وجود، سست و بي رمق نگه مي‌دارند، اما در برابر دوربين تلويزيون و به تقليد از «دموكراسي تو روز روشن» با مردم بگونه ديگري به دور از مرام و رفتار خود سخن مي‌گويند و چشم در چشم ايشان، حرف هاي پر پُز و پرستيژ كه مغاير عملكرد حال و گذشته‌شان مي‌باشد را بر زبان جاري مي‌كنند! و اين پيام هميشه تاريخي قرآن را كه "چرا چيزهايي مي‌گوييد كه عمل نكرده و نخواهيد كرد"را ناديده مي انگارند! (يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ ـ آيه 2 سوره صف).

البته اين نقد به آن معنا نيست كه دولت مستقر كارنامه درخشاني از حوزه فرهنگ و هنر بجاي گذاشته باشد. اما تفاوت رئيس جمهور مستقر با ديگر كانديداهاي حاضر آنست كه در دولتش دست كم، فقط رفع مزاحمت و انسداد از عرصه فرهنگ و هنر كرده است و ميخ هاي نوك تيز در جاده حركت اتوبوس فرهنگي و هنر را جمع كرده است! اهالي فرهنگ و هنر به جدّ انتظار دارند كه در دولت آينده ايشان توسعه فرهنگ و هنر جزء اولويت هاي نخست اين دولت قرار گيرد.
مثلاً حكايت حال و عمل برخي از اين كانديداهاي محترم، بسان ملانصرالدين است كه به دروغ گفته بود آش مي دهند و سپس خودش هم كاسه به دست در صف آش خوران ايستاده بود!

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 663158

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۹
    0 0
    حاجی زم دلتنگتم مومن