۰ نفر
۳ مهر ۱۳۹۶ - ۰۶:۰۷

تشکیلات خود گردان فلسطین به رهبری محمود عباس " ابو مازن" اخیرا مجسمه صدام حسین را درشهر قلقیلیه پرجمعیت ترین نقاط کرانه غربی نصب کرده است واز دیکتاتور معدوم عراق به عنوان "سید الشهداء روزگار" نام برده است.

این که یک تشکیلات نیم بندی مانند تشکیلات خود گردان برخلاف اراده عمومی جهانی از دیکتاتور ترین و جانی ترین فردتاریخ جهان عرب به عنوان سید الشهداء یاد می کند یک امر داخلی است وتشکیلات خود گردان در تبیین سیاست های داخلی ومنطقه ای خود آزاد است.

اما سوال اینجاست که ایا صدام حسین دیکتاتور معدوم عراق در طول حاکمیت خود چه خدمتی به ملت فلسطین کرد؟
ایا این صدام حسین نبود که با حمله به جمهوری اسلامی ایران در سال 1980 ودر اشغال کویت در سال 1990 میلادی جهان اسلام وجهان عرب را به سمت قطب بندی های سیاسی سوق داد تا مساله فلسطین در طول 4 دهه گذشته به یک مساله حاشیه ای تبدیل شود ومنطقه به جای کمک به مردم فلسطین دچار چند دستگی شود؟.

مثلا کویت تا قبل از حمله ارتش صدام به این کشور سالانه 400 میلیون دلار کمک مالی در اختیار ملت فلسطین قرار می داد و هزاران فلسطینی در رده های بالای مدیریتی در نهادهای دولتی وملی کویت شاغل بودند.

در جریان حمله ارتش رژیم بعث عراق به کویت مرحوم یاسر عرفات رئیس سابق جنبش فتح با این تلقی که این حمله هم مانند حمله عراق به ایران به دستور امریکا صورت گرفته در کنار رژیم صدام قرار گرفت.

حمایت اشکار مرحوم یاسر عرفات موجب شد تا دولت وملت کویت پس از ازادی این کشور از اشغال عراق در سال 1991 کلیه کمک های مالی خود را به فلسطین قطع وهزاران فلسطینی را از این کشور اخراج کند. حتی بسیاری از مردان وزنان کویتی که همسر فلسطینی داشتند به دلیل فضائی که علیه مردم فلسطین در جامعه کویت بوجود امده بود ناچار شدند از همسران خود جدا شوند.

از این رو هنگامی که مرحوم یاسر عرفات کمک های مالی وسیاسی کشورهای نفت خیز عرب را از دست داد تن به مذاکرات سازش داد که نتیجه ان ،قرار داد ننگین " اسلو" بود که همین قرارداد نه تنها کمکی به حل مشکل مردم فلسطین نکرد بلکه به مرگ یاسر عرفات نیز منجر شد.

همین اشتباه را رهبران جنبش حماس در جریان حمله تروریست های جنایتکار وهابی به دولت محور مقاومت سوریه مرتکب شدند واز تروریست ها بصورتی اشکارپشتیبانی کردند. تلقی رهبران حماس این بود که موج بیداری اسلامی ناشی از طرح خاور میانه جدید آمریکا برای سپردن قدرت به اسلام گرایان معتدل قرار دارد و باید سهمی از این تغییرات نصیب حماس شود.

تحلیل رهبران حماس این بود که پیروزی حزب توسعه وعدالت رجب طیب اردوغان در ترکیه وپیروزی اخوان المسلمین در مصر وپیروزی حزب النهضه اسلامی در تونس واحتمال پیروزی اسلام گرایان در سوریه برآیند سیاست جدید امریکا برای " اسلامیزه " کردن منطقه خاور میانه است .

لذا خالد مشعل ،اسماعیل هنیه و موسی ابومرزوق از رهبران برجسته حماس در اقدامی شتابزده از شورش های سوریه علیه دولت دمشق حمایت کردند وحتی فلسطینیان ساکن سوریه را که تعداد انان به 500 هزار نفر می رسد به پیوستن به این شورشها تشویق کردند.

متاسفانه دو مشکل همواره ملت فلسطین را در طول 7 دهه گذشته رنج میدهد وان این است که رهبران فلسطین هیچگاه تحلیل دقیقی از رخدادهای منطقه وجهان ندارند ومشکل دوم این است که همین رهبران تصور می کنند که همه راه ها به واشنگتن ختم می شود.

بسیاری از ناظران سیاسی عرب بر این اعتقاد هستند که قطب نمای سیاسی رهبران فلسطین چه در حوزه ملی وچه در حوزه اسلامی در هنگام بروز بحران های منطقه ای ،مسیر سیاسی انان را به درستی نشان نمی دهد واین یکی ازمشکلات سیاسی لا ینحل ملت فلسطین بشمار می رود .

پناه بردن خالد مشعل رئیس دفتر سیاسی سابق حماس به ملک سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان ورجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه به بروز اختلاف میان رزمندگان فلسطینی منجر شد که تاثیرات ان حماس را برای پذیرش تشکیل یک دولت در اراضی 1967 مجبور ساخت.

موضوع دیگری که به عنوان یک انتقاد علیه رهبران جنبش های جهادی فلسطین بویژه حماس از سوی تحلیلیگران سیاسی ونظامی مطرح می شود این است که حماس در جریان جنگ 33 روزه سال 2006 حزب الله لبنان ورژیم صهیونیستی ،تنها نظاره گر این جنگ بود.

به اعتقاد تحلیلگران سیاسی اگر نیروهای جهادی فلسطین همزمان با بروز جنگ 33 روزه لبنان از داخل اراضی اشغالی وارد عمل می شدند سرنگونی حتمی رژیم صهیونیستی رقم می خورد اما در آن سال فشارهای میدانی ونظامی تنها متوجه حزب الله بود.

اکنون که حماس پس از یک سلسله اشتباهات سیاسی که منجر به دلگیر شدن ملت ایران از رفتار سیاسی رهبران حماس شد در صدد ترمیم مناسبات خود با تهران برامده، تشکیلات خود گردان با نصب مجسمه " شهید صدام" در میدان بزرگ کرانه غربی ملت فلسطین را دچار چالش جدی ساخته است.

طبیعی است رژیم صهیوینستی از این اقدام تشکیلات خود گردان بشدت حمایت می کند زیرا به خوبی حساسیت های ملت ایران را نسبت به این جنایتکار معدوم عراقی میداند .

این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران تنها دو ماه پس از پیروزی انقلاب اسلامی سفارت سابق رژیم صهیونیستی را در اختیار نمایندگان جنبش فتح قرار داد وتهران نخستین پایتخت اسلامی است که پرچم فلسطین را بر فرازاین سفارتخانه بر افراشت.

همچنین اقای " صلاح زواوی 34" سال است به عنوان سفیر ملت فلسطین در تهران مورد احترام وتکریم رهبری،ملت ودولت ایران قرار دارد و سالها است عنوان "مقدم السفراء" را حمل می کند.

انتظار می رود حماس برای تقابل با تشکیلات خود گردان وخنثی سازی تحریکات ضد ایرانی این تشکیلات بی خاصیت، تندیس امام خمینی " ره" را در نوار غزه نصب کند تا بار دیگر ملت ایران آغوش خود را بر رهبران حماس بگشاید.

هر چند رهبری ،دولت وملت ایران از یک منظور کاملا انسانی واسلامی به مساله فلسطین می نگرند واین اقدامات تشکیلات خود گردان تاثیری در تصمیم قاطع ایران برای پشتیبانی از ملت فلسطین نخواهد گذاشت اما حماس هم باید فعالیت روانی وتبلیغاتی خود را در سطح داخل اراضی اشغالی و منطقه افزایش دهد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 710855

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
    16 0
    جالبه در این تحلیل حتی بو خودتون زحمت ندادین فکر کنید صدام کسی بود که 8 سال جنگ با ایران کرد و این همه ایرانی رو کشت و ایران رو ویران کرد. همین ایرانی که مهمترین حامی فلسطینه. جالبه که اصلا از این موضع به مساله نگاه نمی کنید. چون اساسا بحث فلسطینیها برای شما مطرح نیست صرفا یه سیاست دارید که تحت هر شرایطی ازشون حمایت کنید حتی اگر به کل ملت ما دهن کجی کنن...
  • بی نام IR ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
    5 1
    به نظرم پیشنهاد بسیار بیهوده ای داده اید که مجسمه امام توسط جنبش حماس در مقابله با مجسمه صدام نصب شود. اولا تا ابدالاباد اسم این دو شخصیت دور از هم باد هرگز امام ما به ازای صدام ملعون نیست. اصلا فلسطین، حماس، فتح و دیگران چه اهمیتی در حیات و بقای این ملک و مردم دارند که عمل احمقانه یکی از آنها اهمیتی برای ما داشته باشد. کمی فکر کنیم بعد بنویسیم